• Äldre 28 Aug 22:00
    1677 visningar
    1 svar
    1
    1677

    att vilja gifta sig men inte visa det

    min sambo o jag har varit ett par i snart 16 år, förlovade sedan 8 år. vi är 34 o 36 år gamla.


    vi har under åren när vi varit på bröllop sagt att vi ska gifta oss.så har det kommit upp som samtalsämne och sen runnit ut i sanden. sedan några år har jag inte känt behov utav att gifta mig och har inte velat göra det heller. men så kom det på tal igen förra året och vi båda ville och så pratar vi sen rinner det ut i sanden igen. vilket lite gör att jag orkar inte vara den som hela tiden tar upp ämnet och känner att då klarar jag mig utan det o så kan det vara. jag ska inte tjata mig till ett bröllop eller vara den som tar upp det hela tiden. I våras tog han upp det och säger att han så gärna vill gifta sig, återigen då pratar vi intensivt om det sedan rinner det ut igen. Vi sa att vi på semestern skulle åka runt och leta efter vigselplats. Kul tänkte jag o hoppet började tändas om att vi faktiskt en dag blir VI på "riktigt". Vad händer? Jo inte ett ord ur hans mun under hela semestern om bröllop. Tog upp det i förrgår varpå han säger att han inte tänkt på det. Han menar på att det inte är för att han inte vill, utan att han vill. Jamen om man vill o drömmer om det så tänker man väl på det någon gång?


    Jag blev så sårad och ledsen att jag faktiskt tagit av mig förlovningsringen. Vad är meningen med förlovningen om det inte leder till bröllop?

  • Svar på tråden att vilja gifta sig men inte visa det
  • Äldre 5 Sep 19:21
    #1

    Det låter som om situationen är jobbig för dig och jag kan i viss mån förstå dina känslor och tankar.


    Det är inte helt ovanligt att det är en drivande part längs vägen till äktenskap. I synnerhet om förhållandet varat länge. Det tycks som om den som inte driver frågan i mångt och mycket är antingen nöjd med situationen eller ovan vid den nya väg som stakas ut när äktenskap kommer på tal.


    Du skriver att äktenskap "kom på tal" och att "vi skulle åka runt och leta vigselplats"... vem är det som är drivande i frågan?


    Mitt förslag till dig är att ta upp frågan om äktenskap när du inte känner dig känslomässigt laddad. Se till att DU har tänkt igenom saken själv på din kammare, så att du verkligen vet varför DU vill gifta dig. Samtal om äktenskap har en tendens att omges av ros fluff, skimmer och ganska så mycket känslor - men väldigt lite konkreta svar och handling. Helt enkelt för att det är en unik händelse som sker så oerhört sällan i människors liv. Då ÄR det svårt att veta VAD man vill och VARFÖR. Om du förberett dig tanke. och känslomässigt så kan du nog också föra ett gott samtal med din livspartner. Utan att skam och skuld får ta plats. Erbjud honom sedan att fundera på lite frågor som är viktiga för dig. T ex tid, plats, praktiska saker som klädsel, gäster, mat, ringar, ekonomi, fotografering etc. Skriv gärna ner allt. Ja, det verkar urbota stelt va?! Testa, det kan funka. En del män och kvinnor behöver konkretisera detta med vigsel. Så en lista till dig och en till honom och sen kan ni komma överens om att "ni ses i aulan veckan efter för summering av vad ni kommit fram till på varsitt håll".


    Vinsten med att fundera på varsitt håll är att man inte behöver känna sig pressad att svara direkt och utan eftertanke. När båda skrivit ner sina önskningar kan man jämföra samt föra samtalet vidare. Det kommer att finnas punkter där ni kanske tycker oerhört olika. Bra skit tänker jag! Ett fint ögonblick att träna jämkning. Det kommer också finnas punkter där ni tycker lika. Ännu bättre! Då kan ni se på varann och konstatera att ni har kommit en bit på väg i er planering inför ett stundande bröllop!


    Lycka till!

Svar på tråden att vilja gifta sig men inte visa det