• Äldre 24 Aug 19:02
    3649 visningar
    5 svar
    5
    3649

    Namnbyte

    Gifte oss igår och insåg att jag måste uppdatera bankkort, körkort mm.

    Men vad behöver ja ändra? Eller är de bara körkort och bankkort?
    Tänkte på tex Ica-kort, HM-kort, IKEA-kort, mm, hemförsäkring, mobiltelefon, osv
    Vart behöver jag ringa och vad sker automatiskt alternativt att ja får blanketter automatiskt?

    Hur lång tid tar de innan skatteverket registrerar namnbytet och hur lång tid tar de innan post och annat börjar komma i mitt nya namn?

    Tacksam för svar från er som VET :)

  • Svar på tråden Namnbyte
  • Äldre 24 Aug 19:29
    #1

    Bra fråga! Jag sitter i samma båt just nu! Jag har iaf skickat efter personbevis för pass o körkort. Banken måste man in på och byta där + beställa nytt bankkort. Tror inte det är så mycket som går automatiskt tyvärr...

  • Äldre 24 Aug 20:01
    #2

    körkortet ändras automatiskt, ni får hem papper på att ändra namn och så och betala för nytt kort, men övriga kort och så måste ni anmäla ändring för själva. 

  • Äldre 24 Aug 21:53
    #3

    Jag följer denna tråd, för jag vill också veta vad som gäller! ... Hur blir det med pass om man vill åka på bröllopsresa typ direkt efter vigseln?

  • Äldre 24 Aug 22:11
    #4
    mollyt skrev 2014-08-24 21:53:46 följande:

    Jag följer denna tråd, för jag vill också veta vad som gäller! ... Hur blir det med pass om man vill åka på bröllopsresa typ direkt efter vigseln?


    har kommit upp ofta, och jag har för mig det ska gå bra. 

    t.ex. du heter jonsson som ogift och bokar resan i det namnet. det är även jonsson du heter i passet. om ni far direkt efter vigseln så har nog itne ert nya namn hunnit gå igenom än, så tekniskt sett heter du jonsson fortfarande, och då är det inga problem med passet och så. 

    borde vara så i alla fall :P 
  • shajan­s
    Äldre 25 Aug 15:10
    #5

    Jag gifte mig den 2a aug och fick hem papper om att förnya körkortet där jag fick skriva under med nya namnet och bild sen bara att posta de så kommer det nya kortet. IKEA skickade hem nytt kort till mig med nya namnet, sen får man hem papper från skatteverket där det står att du bytt namn osv som du kan använda tills ditt nya id/körkort kommit. Bank får du kontakta själv..

Svar på tråden Namnbyte