• Anonym (Dilem­ma)
    Äldre 24 Aug 09:00
    3515 visningar
    7 svar
    7
    3515

    Barnfritt bröllop

    Vi har ett litet problem jag och fästmannen... vi har skrivit att vi vill ha ett barnfritt bröllop på våra inbjudan. Detta är någonting vi velat ha sedan alltid då vi känner att det är en dag vi vill fira med vuxna och att de vuxna inte ska behöva tänka på sina barn utan att ha roligt med OSS! Trots detta så vet vi att några familjemedlemmar har mindre barn som de inte har möjlighet att lämna bort till barnvakt. Vi har därför skrivit att vi fixar barnvakt på ett annat ställe än festen åt dem som behöver det. Nu verkar det dock som att det ändå blir strul med det minsta barnet då barnet är för litet att vara hos en okänt barnvakt alls enligt föräldrarna. Har därför fått frågan om barnet kan vara med men i ett annat rum och att föräldrarna tittar till barnet under kvällen. Allt är självklart menat i all välmening, och jag tycker självklart inte att man ska lämna bort ett barn till en barnvakt när det är för litet för att klara det. Dock så vill vi verkligen att föräldrarna är med hela tiden då de är viktiga personer för oss under bröllopet!

    Sååå...  nu till min fråga... eftersom vi verkligen vill att dessa föräldrar ska vara så närvarande på festen som möjligt, hur gör vi med barnvakt smartast för att det inte ska bli dumt då vi redan skrivit barnfritt på inbjudningarna? Att de barn som gästerna tar med plötsligt blir "gäster" på bröllopet genom att sitta på andra våningen med en barnvakt hade känts smidigt, men samtidigt så blir det ju då plötsligt inget barnfritt bröllop som vi alltid velat ha. De personer som valt att inte ta med sina barn pga det som står på inbjudan kanske tar illa upp då också. Alla andra dagar hade vi älskat att ha alla barn där, men just denna dag vill vi ha en strikt vuxenfest och få uppmärksamheten för oss själva

    Har någon en bra idé hur man löser en sådan här sak!? Har någon kanske haft samma problem och hur löste ni det då?

  • Svar på tråden Barnfritt bröllop
  • Äldre 24 Aug 09:05
    #1

    dom flesta som har barnfritt bröllop brukar göra undantag för ammande barn - dvs barn upp till ca 1 år.  
    Är detta barn så pass litet så brukar det vara okej att ha med dom. Dom flesta förstår det. 

    Det är svårt att få 100% barnfritt när det ändå finns småbarn i umgängeskretsen. Om ni vill hålla på regeln om inga barn så får ni kanske också räkna med att föräldrarna måste tacka nej. 

  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 09:15
    #2

    Barnet är strax över ett år och amningen är inget problem, men problemet ligger nog mest i att vara med en okänd barnvakt vilket barnet aldrig varit med om. Så jag förstår att det kan bli ett problem som föräldrarna inte vill utsätta en stackars barnvakt för som redan passar andra barn samtidigt... Att föräldrarna inte skulle komma är inget alternativ, varför för oss eller dom, då de är bland de närmsta. Som sagt, i värsta fall får det vara att en av dem går ifrån men då kommer den personen missa så väldigt mycket och det är ju det vi vill undvika!

  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 09:16
    #3
    Anonym (Dilemma) skrev 2014-08-24 09:15:17 följande:

    Barnet är strax över ett år och amningen är inget problem, men problemet ligger nog mest i att vara med en okänd barnvakt vilket barnet aldrig varit med om. Så jag förstår att det kan bli ett problem som föräldrarna inte vill utsätta en stackars barnvakt för som redan passar andra barn samtidigt... Att föräldrarna inte skulle komma är inget alternativ, varför för oss eller dom, då de är bland de närmsta. Som sagt, i värsta fall får det vara att en av dem går ifrån men då kommer den personen missa så väldigt mycket och det är ju det vi vill undvika!


    * varken för oss eller dom
  • Äldre 24 Aug 09:19
    #4

    tja har man barn med på bröllopet får man räkna med det.

    Dom andra som har barnvakt kan ju behöva bryta upp och ge sig iväg för att barnet är sjukt, otröstligt , det har hänt något osv. Det får man också räkna med. 

    Hur gärna du än vill att fokus ska vara på er hela kvällen är det svårt att få det så när gästerna har barn. 

  • Anonym (mor-/­farför­äldrar­)
    Äldre 24 Aug 12:19
    #5

    Det här lilla barnet, det har ingen nära släkting som det kan vara hos? Till exempel mor- eller farföräldrar? Jag förstår om man inte vill lämna bort barnet för första gången till en främmande person, men om det är någon barnet känner borde det ju gå bättre? De har säkert redan tänkt på detta men det här var min reflektion. :) 

  • Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 14:22
    #6

    Tyvärr inte, alla nära är på samma fest, och vi har festen långt bort från där de vanligtvis bor så det finns inget sådant alternativ.  Därför måste vi ordna detta på något sätt, men vet inte hur utan att vi måste vika oss allt för mycket för våra egna önskemål.
    Så är det någon som varit på ett bröllop där man lyckats ordna en väldigt bra barnlösning?

  • Äldre 29 Aug 19:35
    #7

    Förstår att ni vill ha ett barnfritt bröllop och det låter bra att ni fixat barnvakt i närheten men om era vänners minsta inte klarar att ha en okänd barnvakt så ja, då är det ju så vare sig ni vill ha deras uppmärksamhet för er själva eller inte? 
    Att låta barnet vara i ett annat rum och att föräldrarna tittar till det under kvällen låter vansinnigt! Lämna barnet själv där då medan alla festar?! Gud vem vet vad som kan hända när folk får lite i sig och är ouppmärksamma? 

    Jag skulle inte lämna min dotter till en barnvakt hon aldrig träffat förut och hon är över 2 år. 

    Hoppas ni får det löst på något bra sätt, barnet måste väl ha far eller mor föräldrar som kan passa det? Annars får ni nog ha det minsta med på festen tyvärr

Svar på tråden Barnfritt bröllop