• Anonym (moder­n tjej)
    Äldre 18 Aug 11:27
    3748 visningar
    10 svar
    10
    3748

    Ärvd ring

    Min fästman är en väldigt gammaldags och konservativ person. Det är något jag verkligen gillar med honom och oftast är det ingen fördel. Men när det kom till förlovningsring för min del är jag fast med en ring från början för 1900-talet. Den är fin men inte alls vad jag hade tänkt mig och jag vet inte om jag kan tänka mig gå runt med den resten av livet. 

    Vet inte alls hur jag ska kunna säga det till honom. Släkten är en oerhört känslig fråga och vill inte göra honom ledsen. Hur ska jag göra? Ska jag bita ihop och leva med det och sen försöka välja en riktigt fräsig vigselring eller ska jag försöka prata med honom?

  • Svar på tråden Ärvd ring
  • Äldre 18 Aug 11:46
    #1

    Det där är en känslig fråga, ja. Men du måste försöka sätta dig in i din egen situation. Kan du leva med den ringen resten av livet utan att vända det mot honom? För om du börjar förakta ringen och på så sätt även honom och hela tiden tänka på vad för ring du HADE kunnat ha så måste det väl vara bättre att ta tjuren vid hornen och faktiskt berätta för honom innan det händer? Ni kanske kan spara ringen till eventuellt en framtida dotter eller svärdotter som skulle tycka om den själv?

  • Anonym (moder­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 11:56
    #2
    Mackenna skrev 2014-08-18 11:46:51 följande:

    Det där är en känslig fråga, ja. Men du måste försöka sätta dig in i din egen situation. Kan du leva med den ringen resten av livet utan att vända det mot honom? För om du börjar förakta ringen och på så sätt även honom och hela tiden tänka på vad för ring du HADE kunnat ha så måste det väl vara bättre att ta tjuren vid hornen och faktiskt berätta för honom innan det händer? Ni kanske kan spara ringen till eventuellt en framtida dotter eller svärdotter som skulle tycka om den själv?


    Tack för ditt svar och jag vet att det är en diskussion jag kanske måste ta. Men jag tänker nog försöka vända en vecka eller så och se hur jag känner då. Jag känner inte hela tiden att den är direkt ful för det är den inte och jag tycker att det är lite kul med en ärvd ring. Men det känns inte som min ring...
  • Äldre 18 Aug 18:54
    #3

    om ringen är DIN helt å hållet så du får göra vad du vill med den hade jag lämnat in den till en guldsmed och gjort något åt den. Ibland kan det räcka med att kanske sätta in en sten i den, putsa upp den, göra någon mönstergravvyr eller liknande för att ringen ska bli din egen fina privata förlovningsring. 

    Kan det vara ett alternativ kanske? 

  • Anonym (moder­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 22:03
    #4

    Det är helt och hålet min ring. Men det är också de ända smycket som finns kvar från hans mormor, dom vart rånade. Men skulle absolut kunna diskutera att göra om ringen och kanske lägga till någon sten till. Den är lite tjock på visa ställen och påminner om en ring som jag fått av min farmor com hon i sin tur har fått ärva. 

    Men tack för tipset. Jag ska absolut ha det i åtanke.

  • Anonym (moder­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 22:03
    #5
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-08-18 18:54:57 följande:

    om ringen är DIN helt å hållet så du får göra vad du vill med den hade jag lämnat in den till en guldsmed och gjort något åt den. Ibland kan det räcka med att kanske sätta in en sten i den, putsa upp den, göra någon mönstergravvyr eller liknande för att ringen ska bli din egen fina privata förlovningsring. 

    Kan det vara ett alternativ kanske? 


    Det är helt och hålet min ring. Men det är också de ända smycket som finns kvar från hans mormor, dom vart rånade. Men skulle absolut kunna diskutera att göra om ringen och kanske lägga till någon sten till. Den är lite tjock på visa ställen och påminner om en ring som jag fått av min farmor com hon i sin tur har fått ärva. 

    Men tack för tipset. Jag ska absolut ha det i åtanke.
  • Anonym (moder­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 11:54
    #6

    Har bestämt mig för att ta tjuren vid hornen idag och försöka prata med honom. Kommer att försöka få till en ändring av ringen. Jag gillar ju ringen som ide men inte som den ser ut just nu och den måste ändå tas in lite om ett par månader när jag gått ner mer i vikt. Så ringen måste ändå lämnas in... Om man då kan få till vissa ändringar på den så vore jag glad. Tror att han kommer att bli lite ledsen men han kommer nog att förstå eftersom han var väldigt bestämd med vilken typ av ring han ville ha. 

  • Äldre 19 Aug 12:15
    #7

    Det är nog bra.

    Det kan inte bara vara en av er som blir nöjd med era ringar. :)

  • Anonym (moder­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 17:31
    #8
    Anonym (modern tjej) skrev 2014-08-19 11:54:33 följande:

    Har bestämt mig för att ta tjuren vid hornen idag och försöka prata med honom. Kommer att försöka få till en ändring av ringen. Jag gillar ju ringen som ide men inte som den ser ut just nu och den måste ändå tas in lite om ett par månader när jag gått ner mer i vikt. Så ringen måste ändå lämnas in... Om man då kan få till vissa ändringar på den så vore jag glad. Tror att han kommer att bli lite ledsen men han kommer nog att förstå eftersom han var väldigt bestämd med vilken typ av ring han ville ha. 


    Har pratat med honom nu och han var väl inte så pigg på att göra om ringen. Så jag kommer att välja en ny. Förmodligen en annan med färgad sten, kanske rubin eller safir. Ska försöka hitta något under 10 000...
  • Äldre 19 Aug 18:41
    #9
    Anonym (modern tjej) skrev 2014-08-19 17:31:21 följande:
    Har pratat med honom nu och han var väl inte så pigg på att göra om ringen. Så jag kommer att välja en ny. Förmodligen en annan med färgad sten, kanske rubin eller safir. Ska försöka hitta något under 10 000...
    förstår han varför du tycker det du tycker? 

    Spara ringen till framtida döttrar eller svärdöttrar var ett bra förslag du fick.   Kanske en fin konfirmationsgåva eller studentpresent?  Eller så vill dom faktiskt ha den som förlovningsring en dag. 
  • Anonym (moder­n tjej) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 09:34
    #10
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-08-19 18:41:01 följande:
    förstår han varför du tycker det du tycker? 

    Spara ringen till framtida döttrar eller svärdöttrar var ett bra förslag du fick.   Kanske en fin konfirmationsgåva eller studentpresent?  Eller så vill dom faktiskt ha den som förlovningsring en dag. 
    När jag tog upp det var han kanske lite ledsen men han förstod mig. Han var ju själv väldigt noga med att han ville ha en smal ring (slutade med att han valde en dam-ring om jag inte mins fel). Kommer väl att beställa en ny ring någon gång under hösten. Jag ska börja träna och vill iallafall hinna gå ner lite i vikt. 

    Förmodligen blir det en ring i guld guld och med färgad sten. 

    Tack för alla tips och råd föresten. Hade nog varit väldigt jobbigt att ta upp det annars. 
Svar på tråden Ärvd ring