• Äldre 12 Aug 20:14
    9442 visningar
    7 svar
    7
    9442

    Undran till er med 50-60 gäster på bröllopet

    Jag och sambon planerar att gifta oss augusti 2016 (ett tag kvarFlört ). Nu diskuterar vi budget fram och tillbaka och våra gissningar på vad allt kan kosta.


    Min fråga till dig är: Vad har/hade ni för budget på ert bröllop för ca 50-60 pers? Visa gärna era poster och berätta ifall ni valt att göra det mesta själva eller om ni köpt färdigt/leja bort det.

    Vår tanke är typ nu (ändras ju hela tiden Tungan ute),
    * göra så mycket som möjligt själva, utan att behöva stressa sönder oss.
  • Svar på tråden Undran till er med 50-60 gäster på bröllopet
  • Äldre 12 Aug 22:40
    #1

    Vi plan också bröllop för 2016.
    För budgetens skull kommer vi nog efter en del kompromisser hamna på 60 gäster och då hade vi tänkt oss ett budgetbröllop för 35 000.
    Det kan vara viktigt att välja en bra budget lokal som har det som behövs. Vi har supertur och vet en naturnära hembygdsgård där vi kan vara utomhus och äta, ha ett fullstort kök med porslin för alla, toalett och diskmaskin. 
    Vi hade tänkt ha egen buffé p.g.a. alla allergiker (och för priset)
    Göra gratänger som kan frysas in, fläskfile att frysa in som vi kan köpa in vid extrapriser och många sallads alternativ tillsammans med mycket alternativ.
    Har man som oss gäster med alllergier (t.ex. min svärmor) vet jag att de ibland hellre gör sin mat själva och tar med än får de tråkiga allternativ cateringfirmor eller en själv kommer på. Sen kommer nog våra föräldrar få i uppdrag att göra någon maträtt var.
    Redan nu sparar jag burkar (tacosås), flaskor etc.jag vill pyssla med för att få till den lantliga stilen vi vill ha. Som tur är har jag en billig smak, eller ja... Vi vill ha en midsommarfirande-känsla med sommarblommmor, grenar, ljusslingor och diy-projekt från pinterest.Om vi kunde välja dyra alternativ tror jag vi skulle ta samma beslut ändå!


    Vår budget, de viktigaste
    - Lokal, perfekta bygdegården i byn jag föddes i fre-sön: 3500
    -Mat och tårta 6000-7000
    - Personal (lokala ungdomar): 1500
    -Klänning, beställer från kina (jag är händig på att sy om nåt blir fel): 2500
    - Killens kläder 1500
    - Dekoraion: 1000
    - Blommor: 500
    - Ringar: 10 000
    - Dryck: 1000
    - Inbjudan, festprogram (gör själv): 500
    - Smink: 600
    - Skor: 1000
    - Vigselförrättare: 500

    Sen kanske presenter eller litet arvode för våra bekanta som är frisör, fotograf, musiker osv.
    Hoppas kunna spara in lite här och där. Resan sparar vi till utanför budget.

  • Äldre 13 Aug 06:40
    #2

    Oj man kan göra hur mycket eller hur lite man vill själv! Vi letade efter en bra helhetslösning med en lokal som både kunde fixa mat, man fick ha med egen dryck samt kunna stå som vigsellokal också. (Gifter oss borgerligt.) 

    Vi har 64 gäster och gifter oss om 3,5 vecka. 
    Såhär ser våra budgetposter ut:

    Kläder/skor/accessoarer: 12000 kr
    Hår/make-up/naglar : 3000 kr
    Ring: 6000 kr
    Trycksaker (inbjudningskort, vigselprogram, festprogram, bordsplaceringskort, bordsplaceringstavlor, tackkort) : 3000 kr
    Blommor (brudbukett, dekorationer till lokalen, corsage, näbbukett) : 2000kr
    Musik: 0 kr (snälla kompisar)
    Fotograf : 0 kr (min äldsta vän är fotograf)

    Kuvertpris för 2-rätters exl. dryck: 30000 kr (här ingår lokalhyra, personal, dukning, städning osv)
    Efterrätt: 1500 kr (bakar jag och tar med för dem att skära upp)
    Cupcakes: 1500 kr 
    Dryck (brudskål, vin till maten, avec till cupcakesen, fri bar och massa alkoholfria alternativ): 9500 kr
    Dekor till lokalen utöver blommor: 1000 kr
    Personal till baren: 1500 kr
    Snacks till kvällen: 500 kr

    Hotellövernattning fre-mån: 3500 kr
    Hundpensionat till vår vovve: 600 kr
    Buss till gästerna till och från lokalen: 1500 kr
    Presenter till vårt toastpar, fotograf och musiker under vigseln: 2400 kr

    Ca 80 000 kr

  • Äldre 13 Aug 06:45
    #3

    Vi hade 57 gäster; 46 vuxna och 11 barn i åldern 5-11.
    Vår budget såg ut ungefär såhär:


    Festen (grillbuffé på restaurang i Sthlm, inkl hyra, personal, fantastisk mat, DJ-utrustning, blommor på borden, bröllopstårta, och öppen bar): 51 000

    Kläder + skor till brudgummen: 6000

    Brudklänning + slöja + skor: 1450

    Klänning + skor till brudnäbb (dottern): 550

    Kostym + skor till best man (sonen): 1600

    Ringarna (1 förlovning + 2 vigsel): 97000

    Brudbukett (band själv): 300

    Kurs i blomsterbinder (Groupon)i: 125 

    Hår + smink gjorde jag själv

    Presentpåsar: 200

    Godis  (+ leksaker till barnen) till presentpåsarna: 1000

    Pyssel till barnen: 700

    Fuji Instax kameror x2: 1200

    Fuji Instax film x200: 2200

    Gästbok + limstift + pennor: 600

    Fotograf (studiofoto, inte på bröllopsdagen, Groupon): 750

    Tackböcker inkl porto: 2000



    Jag tror att det var allt. Barnens och mannens kläder kommer de att använda igen. Vi köpte svarta skinnskor som sonen ändå behöver till skoluniformen (vi bor inte i Sverige) och glittriga, blinkande skechers till dottern, som hon har som vardags nu.

    Mina skor blev ett par låga ballerinor som jag också använder till vardags nu. 
    Som du ser satsade vi mest på de poster som inte bara har med dagen att göra. Det som springer iväg är de sista småbeloppen, bara pennorna till gästboken gick på 37 kr styck... det hade vi inte räknat med. :)
  • Äldre 13 Aug 08:46
    #4

    Vi har i nuläget 58 bjudna gäster och en total budget på 93 000 kr. Men då tror jag att vi har räknat högt på vissa poster, har ju sett andra med betydligt mindre summor. Vi har dock tänkt att inte behöva göra något på vår bröllopsdag så allt sådant är bortlejt.

    Orkar inte skriva allt i detalj men några poster är:

    Vigselring: 10 000 kr (ska låta en lokal guldsmed göra en egendesignad så det kan bli mer)
    Kläder, skor, smycken till mig och brudgum: 11 000 kr (brudfölje betalar sina egna kläder)
    Smink och hår brud + tärna: 7000 kr (shablonpriser, bjuder min tärna på smink, hår och manikyr)
    Blommor: 4000 kr
    Bröllopsmiddag på restaurang + egenbakad tårta: ca 50 000 kr (servis, städning, personal ingår)
    Brudsvit: 1500 kr
    Frallfrukost dagen efter hos mina föräldrar: 3500 kr
    Kort och pyssel: 4500 kr
    Fotograf: 5200 kr
    Övrigt: 3000 kr
    Bröllopsresa: inte budgeterat för, inte bestämt om/när vi åker. Ska ev. önska oss resecheckar i bröllopspresent.

    Sen funderar vi på solist i kyrkan och band till festen, men det är inget bestämt än. Vet inte om vi vill lägga pengarna på det heller...

  • Äldre 13 Aug 11:43
    #5

    Vi har 62 gäster, två bebisar, 5 barn och resten vuxna. Vår budget var på 50 000, men det har dragit över en del. Skulle tro att 60 000 hade varit mer rimligt (för oss!).

    Man kan så klart göra det billigare och dyrare. Men jag ville ha en ordentlig klänning och han köpte en ny, ganska dyr, kostym. Vi hade kunnat komma undan mycket billigare på kläder.

    Vi kunde så klart också kommit undan billigare på dekorationer och sånt om vi hade velat. Det blev kanske lite många bäckar små...

    Min förhoppning är att kunna lämna tillbaka en del alkohol efter bröllopet och på så vis få ned slutbudgeten lite. Kanske också säljer klänningen och då är vi nog närmare 50 000 än 60 000 i slutänden.

  • AkJ
    Äldre 13 Aug 15:29
    #6

    Vi planerar att bjuda 58 personer, och har ett dyrt bröllop (inser jag). 


    Brudens kläder: 22 000

    Brudgummens kläder: 8 000

    Smink/hår: 1 800

    Ringar: 4 000 (eget gult)

    Vigsellokal: 11 500 (ink musikanläggning, städning etc)

    Festlokal: 17 000 (ink musikanläggning etc)

    Musiker: 4 000

    Catering: 65 000 (ink städning, porslin, möbler etc)

    Dryck: 16 000

    Taxiresor: 2 000

    Fotograf: 25 000

    Äktenskapsförord: 2 500

    Bröllopshotell: 5 000



    Som det ser ut just nu: bröllop utan resa 180 000. Resan maxar vi också, och verkligen satsar på. Vi är borta en månad tex så den blir inte heller så billig direkt ...

    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 14 Aug 08:37
    #7

    Vi har ungefär 55 vuxna gäster och några barn. Budget för själva festen är runt 3 000 - 3 500 euro, då tillkommer kostnaden för ringarna.


    Catering (lokal+mat) är förstås den största posten och kommer att hamna på minst 1 500 euro, kanske mer. Sen tillkommer ev. alkohol. Vi ska servera plockmatsbuffé + kaffe och tårta.


    Kläder till hela familjen: ca 700 euro (kinaklänningar till mig och dottern, hyrd klädsel till mannen. Skor och underkläder och sånt).

    Fotograf: 400-500 euro

    Frisyr och smink: 150 euro

    Sen är allt annat mest småposter, men det blir fort till pengar det också :) Vi har hela tiden tänkt budgetbröllop, men det blir alltid minst 50% dyrare än man tänkt sig...


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
Svar på tråden Undran till er med 50-60 gäster på bröllopet