• Äldre 28 Jul 15:20
    42656 visningar
    6 svar
    6
    42656

    Behöver juridiskt råd kring separation

    Hej,


    Jag har en familjerättslig fråga.


    Jag och min sambo har byggt ett hus tillsammans. Vi har hela tiden haft detta som vår gemensamma bostad. Vi har en dotter tillsammans som också har bott i huset med oss.


    Jag har nu flyttat ut till en lägenhet. Men min sambo kommer bo kvar i huset. Vår dotter kommer bo varannan vecka hos honom och varannan hos mig. Min ex. sambos pappa kommer överta min del av lånet.


    Vad finns det att tänka på rent juridiskt i denna situationen. Dels mellan min och min före detta sambo. Bör vi skriva något mellan oss för att säkerställa överenskommelsen i huset. Har jag någon framtida rätt/skyldighet till huset eftersom det varit vår gemensamma bostad?


    Och vad finns det att tänka på mellan min före detta sambo och hans pappa. Kan det faktum att han tar halva lånet skapa några framtida bekymmer, t ex vid ett arvsskifte (min ex- sambo har syskon).


    Tacksam för alla råd.

  • Svar på tråden Behöver juridiskt råd kring separation
  • Äldre 29 Jul 09:55
    #1

    En bostad som från början varit för gemensamt ändamål blir samboegendom.

    Samboegendom ska delas lika vid en separation om inget annat avtalats (eller andra förbehåll finns).

    Sambos har inget krav på en skriftlig bodelning, men om en sambo begär det ska en sådan upprättas.

    I ditt fall, om ni båda är överens, så är det lättaste att ni värderar huset och att din sambo köper ut dig. Detta kan göras med vanliga köpeavtal.

    Är ni inte överens så begär en bodelning, domstol.se har info om hur det går till och hur ni kan ansöka om en bodelningsförrättare.

    Men du ska inte föra över dina lån innan! Då är risken stor att det kommer se ut som om ni delat upp bostaden själva och att allt är avklarat. Då är det mycket svårt att komma med anspråk senare.

    Om din ex sambos pappa tar halva lånet: i detta fall lär banken kräva att pappan även äger halvan av huset (som säkerhet för hans del av lånet). Då kommer pappans arvingar ärva denna del av huset. Det går dock troligtvis att ändra med ett testamente (men det beror på hur mycket andra tillgångar pappan har. Då hans andra arvingar, ex sambons syskon, alltid har rätt till sin laglott).

  • Äldre 29 Jul 17:58
    #2

    Jag tror att om du testar att lägga upp din fråga på Familjeliv.se eller något annat forum får du nog mer svar, i detta forumet planerar vi bröllop :) 

  • Äldre 29 Jul 21:28
    #3

    Kontakta din bank och hör dig för om de har en jurist som kan hjälpa dig med dessa frågor. Många banker erbjuder den servicen, så slå en signal och hör dig för.

    Om banken inte har någon jurist som kan hjälpa, leta då upp en jurist med inriktning på familjerätt. Det kostar någon tusenlapp, men eftersom huset säkert är värt en nätt slant, tycker jag du ska kosta på dig den pengen. Bättre att betala en mindre summa nu än att råka ut för obehagliga överraskningar senare!

    Lycka till!

  • Tue 6 Jul 2021 12:22
    #4

    tudtommal pályázhat a lányára, és ezzel kapcsolatban nem lesz kérdése

  • Thu 8 Jul 2021 12:32
    #5
    Försök inte att komma överens om separationen utan att tala med en advokat. Jag kan rekommendera dig att besöka den här webbplatsen vasaadvokat.se för att öka din kunskap om steg och förfarande.En separation är inte samma sak som en skilsmässa. Separationen innebär att du lever åtskild från din make/maka, men ni är fortfarande juridiskt gifta tills ni får en dom om skilsmässa från en domstol ,även om ni redan har en dom om separation.När den juridiska separationen är avslutad kan du ansöka om vårdnad om din dotter.Lycka till!
  • Wed 28 Jul 2021 13:42
    #6

    Huvuduppgiften är att bevisa för domstolen att låneavtalet ingicks för att skapa en konstgjord skuld för makan. Och att den skrupelfria maken använder denna skuld för att minska makens andel i gemensam egendom. För detta utförde mannen och hans bekant formellt transaktionen - de utförde alla dokument korrekt med retroaktivitet för att visa att de var den verkliga långivaren och låntagaren, men faktiskt inte överförde pengarna.

Svar på tråden Behöver juridiskt råd kring separation