• Äldre 25 Jul 20:53
    8735 visningar
    13 svar
    13
    8735

    Hemligt bröllop

    Hej :)


    Efter 3,5 år tillsammans har min karl och jag redan lyckats få två fina barn. Och nu tycker jag det är på tiden att vi gifter oss. (Jag har bearbetat min karl länge på den punkten, han börjar mjukna nu och har "gett med sig" (Vad hemskt det låter, haha) Han är nämligen begagnad, har varit gift en gång förut, men det har inte jag)


    Vi har bestämt oss för att gifta oss hemligt, bara han och jag och låna vittnen på rådhuset. Råkade se att våran fyraårsdag var på en lördag och det fanns lediga tider då. Så jag bokade den och beställde alla papper (karln såg väldigt nervös ut :P)

    Anledningen till att vi vill ha det hemligt är för att hans släkt inte bor i Sverige, de har aldrig orkat bemöda sig med att åka hit och hälsa på sina barnbarn, så då orkar de säkert inte med ett bröllop heller tänker vi (1,5 timmes flygresa lixom. Jobbigt)
    Men man kan ju inte bara bjuda  min halva av släkten. Det är ju lite orättvist :P Så om ingen blir bjuden blir ingen sårad tänker jag.
    + att planera och sånt är det värsta jag vet. I alla fall såna stora saker. Och det är DYRT att slänga pengar på fest, lokaler, mat etc. Då kommer jag inte kunna slappna av på mitt eget bröllop. För mycket fix helt enkelt.


    Förlåt att det blev så långt, det jag var ute efter är ideer om hur man kan göra dagen så fin som möjligt för bara oss två, hur ska vi berätta för alla sen att vi gift oss (utöver Facebook)


    Först tänkte vi köra utan ringar, men kom sen på att det kan ju vara fint med den symbolen för att vi faktiskt är gifta, dock bär jag aldrig smycken och tycker ringar är såå obekvämt :/. Och så vill jag nog ha en klänning. Klänningar gillar jag. Och mest för att jag vill att vi blir fotograferade. Ska man hyra fotograf eller kan nån på rådhuset knäppa lite kort?


     


    Sorry för virrigt inlägg (värmeslag :P )


     

  • Svar på tråden Hemligt bröllop
  • Äldre 25 Jul 21:32
    #1

    Bröllopskort är viktiga tycker jag, boka en riktig fotograf och gå och ta riktigt bra kort i en studio eller på någon fin plats utomhus.  Ring runt och fråga om priser. 

    En fotograf utesluter dock inte att ett av vittnena fotar er vigsel givetvis.  Ta med kamera och fråga snällt, det brukar inte vara något problem.   

    Antar att barnen ska vara med?  Jag tycker då att ni ska duka fint hemma och göra någon riktigt god middag hemma, duka och dekorera kan ni göra innan vigseln. Använd riktig duk , ha fina glas och fina tallrikar , kosta på blommor på bordet. Fixa någon riktigt god mat som bara kan värmas på efteråt , köp hem en tårta från ett konditori. Koka kaffe efteråt och bara må gott. När barnen somnat så kan ni sjunka ner i ett bad tillsammans med tända ljus och bara njuta. 
    Köp hem nya lakan att bädda med i sängen så får ni lite skön lyxig "hotellkänsla". 
    Jag hade också satsat på att äta en riktigt god härlig frukost dagen efter.  Köp hem sånt ni inte brukar handla och vräk på.  Färskpressad juice, god yogurt, färskt bröd, dyr ost och kvalitetsskinka, kanske koka ägg osv.  Gör fint och låt hela familjen vara med och sitt och mys. 

    Jag personligen tycker att en sån dag är Facebook, twitter, och andra sociala medier samt sms/telefon är totalt förbjudet. Stäng av omvärlden och bara njut av er egna bröllopsdag. 

    Hur ni berättar för andra, jag tycker ni ska skicka riktiga kort på er till släkt,vänner och familj som bor långt bort.  Åk hem till dom som bor nära och visa bilder och berätta. 
    Lämna in minneskortet hos tex Expert och gör riktiga foton av bilderna från vigseln och skicka iväg fina bilder till dom som inte fick vara med. 

  • Äldre 25 Jul 21:38
    #2

    Hej.

    Grattis till kommande bröllop. Lite roligt för vi har en liknande historia. Vi gifter oss också i hemlighet på rådhuset. Det hela började med att jag märkte att vår 6 årsdag är på en lördag i år och nästa gång det händer är år 2025 så då blev det att vi boka ????

    Vi har bokat bröllopssviten på ett hotell med deras spa paket så det blir lite lyx dagen efter. Vi kommer ha våra 3 bästa kompisar som vittnen så efteråt bjuder vi på middag på en finare restaurang.

    Gällande klänning har jag köpt en fin sommarklänning från nelly.

    Vi vet inte hur vi ska berätta än. Min familj träffar vi ofta så de kommer nog få veta först, face to face. De kommer vara hundvakt så dagen efter kommer vi åka och hämta hunden. Då antar jag att vi kommer vilja berätta på en gång. Hans familj träffar vi inte lika ofta så vi får se hur vi gör där. Jag kommer ha svårt att inte berätta för alla på en gång men vill ändå att familjen ska få veta först.

    Ska bli superkul att se allas reaktioner. Mindre än 2 månader kvar för oss nu ????

  • Äldre 25 Jul 21:45
    #3

    Tack för ett fint och bra svar :)


    Hade tänkt lämna knoddarna hos mormor under själva vigseln (De kommer vara ca 9 månader och 3 år gamla då) Och kanske gå ut och äta lunch efter bara vi två.


    Funderar på om man kanske ska dra på bröllopsresan direkt efter (men då får ju såklart barnen hänga på) Skulle förvisso vara gulligt att klä upp grabbarna i matchande kostymer Hjärta


    Finns ju så mycket valmöjligheter :)

  • Äldre 25 Jul 21:47
    #4

    oj, 2025 är ju ett tag dit, haha :)

  • Äldre 3 Aug 00:03
    #5

    Vi gifte oss i hemlighet och tog en natt på hotell efteråt. Sonen var hos barnvakt. Ingen fick veta något förrän den dagen och det var lite pirrigt, man tror inte att det ska bli det när det bara två och ingen stor fest. Vi köpte ringar, nya kläder, en enkelt brudbukett (jag förhandlade ner priset rejält), gick till frisören dagarna innan och tog en ansiktsbehandling, gick till en sminkbutik och utan att betala fick några sminktips. Jag bara frågade lite allmänt och fick tag på lite . Vi hade en fest senare och bestämde att resan skulle vår son få vara med på...
    Vi hade en kompis som är bra på att fota som kom och tog bilder (man vill ha någon som tar lite kort) men hon var inte med på själva vigseln. Vi ringde till familjen och våra närmaste vänder därefter la vi ut på sociala medier att vi hade gift oss. Det viktigaste är väl att de som man faktiskt vill berätta det för får reda på det mer personligt men vad det anses vara är olika...


    lisast
  • Anonym (Våren­2015)
    Äldre 3 Aug 13:23
    #6

    Vi är inne på samma linje som TS, för mycket planering, dyrt och bara en massa krav. Vi har funderat på bröllop i 7 år men med (då nyfödd bebis) och nyköpt hus så fanns det många hål att stoppa pengarna i. Tiden gick och bebis nr 2 kom. Vi har haft alla varianter av bröllop i funderingarna, allt från ett stort bröllop där vi bjuder in släkt och vänner och har en rolig fest efteråt till att som nu luta åt att göra ett hemligt bröllop och sedan åka utomlands för att slippa all stress,press, förväntningar och krav. Alla i kompiskretsen (så gott som) har gift sig under denna period och de kommer gliringar ibland "när ska ni gifta er då, vi väntar på inbjudan".. o.s.v. Bara för att vi blev bjuda på deras bröllop betyder det inte att vi måste arrangera samma fest tillbaka tycker vi, det är vår dag och då borde den få vara som vi vill.

    Våren 2015 har vi varit ett par i 10 år och lyckligtvis infaller vår dag på en lördag också :D

    Vi ska komplettera våra ringar och nån snygg stilren enklare bukett vill jag ha. Men vi är osäker på om vi vill ha vigseln i rådhuset eller om vi ska ha det någon annanstans (vi har inget speciellt ställe i området som betyder något extra). Brudklänning är ett frågetecken också, vill tona ner det hela men ändå känna bröllopsvibbar, vad kan man ha för kläder då?

    Vi har iaf gott om tid att fundera, men jag ska försöka att inte googla så mycket utan gå på känslan...och plånbokens storlek förstås.

  • Äldre 3 Aug 22:24
    #7

    jag vill ju gärna ha klänning, fint hår och allt det där. Tänkte hyra en fotograf för nån timme. Borde ju vara billigare än bröllopsfoton? Det ska ju inte tas bilder en hel dag lixom. Vill ju inte spendera för mkt pengar eftersom ingen kommer se bröllopet. Men ändå vill jag ju att det ska kännas som bröllop, och fina bilder är ett must have tycker jag :)


    Har tittat lite på kinaklänningar och fastnat för en som jag verkligen älskar :D


    Och en klänning kan man ju sälja sen och få tillbaks dom pengarna. Sminka mig kan jag nog göra själv. Har en vän som är frisör, skulle kunna be henne att "piffa till håret inför en fotografering" Eller nåt :)


     


    Nu tycker karln att vi ska vänta till sommaren dock :/ Fast det är ju roligare att göra det på årsdagen tycker jag. + att jag gärna drar på bröllopsresa i november, inte på sommarn när det ändå är fint i Sverige :)


    Tycker inte man ska behöva "bjuda tillbaka". Eftersom vi inte bjuder någon så behöver ju inte någon känna sig utanför heller.


    Vi var på sambons systers bröllop i december. Ett riktigt sagoprinsessbröllop! Det måste ha kostat minst 3-400.000. Allt var verkligen sååå perfekt och vackert. Känner att jag kommer aldrig kunna leva upp till det ändå.

    Ursäkta att det blev så långt. Blev så glad för fina svar :)

  • Äldre 4 Aug 12:57
    #8

    Jag har gått och kärat ner mig i den här klänningen http://www.landybridal.co/wedding-dresses-a-line-tank-top-brush-train-ivory-001670034006.html

    Vet inte om man törs handla därifrån? Men har läst några trådar om kinaklänningar här på forumet och de flesta verkar nöjda ändå?


    Nu är jag ju ingen benget som hon på bilden utan är en normal 36a med 2 graviditeter i bagaget. Men den ser så fin och elegant ut, utan att vara för mycket för "bara" ett bröllop utan fest och gäster :)

  • Äldre 4 Aug 14:48
    #9

    Jag tycker ni skall ha en fotograf som tar fina bilder på er så att ni har det som minne.
    Sedan skulle jag anväda dessa bilder till att skicka ut till familj och vänner via snigelpost "dvs vanlig post" med ett fint kuvert och ett fint fint kort i som man öppnar med bilden på er i.

    Där det står precis vad ni gjort. "Vi har i tysthet (hemlighet) gift oss endast inför varandra osv osv osv"

    Det tycker jag skulle vara fint att få ifrån ett sådant bröllop och man förstår att ni gjort det för varandra, sedan kommer givetvis massor folk gråta och klaga över att de inte fick delta, men ERT BRÖLLOP ERA REGLER

    Utöver det så tycker jag ni skall göra dagen väldigt personlig, älskar ni spa så gör det innan eller efter, har ni alltid drömmt om att hoppa fallskärm, gör det innan eller efter. osv osv tror du förstår vart jag vill komma

    Lycka till


    Live free, ride free
  • Äldre 4 Aug 20:35
    #10

    Vi tänkte gå och käka lunch på Dubliners, där vi träffades första gången :P Vigseln är bokad kl 12, så det blir ju lagom :)


     

  • Anonym (pix)
    Äldre 14 Aug 09:45
    #11

    Vi ska gifta oss borgerligt i hemlighet på torsdag 21/8 på Öland under våran semester. Det är bara jag och min sambo som vet något. Våra ovetande vittnen till vänner kommer få sig en rejäl överraskning. Vi kommer att vara utomhus på en bilträff. Helt plötsligt kommer en brudmarsh spelas och vi hoppas att våra ovetande vittnen kommer vända sig om och börja undra vad som spelas (dom kanske aldrig har hört en brudamarsch?). Då kommer vigselförrättaren fram och själva vigselakten genomförs. Därefter tänkte vi bjuda på tårta bara och bada i poolen eller nåt.


    För att berätta för dom där hemma så tänkte vi skicka vanliga semester-vykort och avsluta med "hälsningar familjen XXX". Får se hur lång tid det tar innan någon ringer och ifrågasätter det då vi normalt avslutar med våra förnamn. Sedan tänkte vi skicak typ "tackkort" med bild från vigseln och en inbjudan till en fest här hemma då jag gissar att folk kommer att vilja gratulera.


    Våra frågetecken just nu är:- hur ska vi få med oss våra ovetande vittnen?
    - hur ska vi göra med barnpassning av våran 1,5åring?
    - vi skulle vilja ha någon som filmar hela förloppet.
    - vad gör vi om det regnar?

  • Äldre 19 Aug 20:27
    #12

    vi hade tänkt lämna våra illbattingar hos mormor för en stund :)


    Men hjälp! Gick ut i lördags med att vi förlovat oss och folk blev som tokiga och börjar prata bröllop direkt! Ångest.


    Kommer alla bli skitsura och besvikna nu? :S Nu börjar jag ju tveka...suck :/

  • Anonym
    Äldre 23 Sep 19:59
    #13

    I helgen gifte vi oss äntligen. Det var en hemlig vigsel och endast våra 4 vittnen visste om det. Vi hade en perfekt dag och det absolut den lyckligaste dagen i mitt liv.

    Vi har sedan åkt runt till våra respektiva familjer och berättat. Det har inte varit några sura miner utan alla har varit så glada för vår skull.

    Vi kommer ha en större fest sedan när vi köpt hus.

Svar på tråden Hemligt bröllop