• josssaanlin

    Hur gör ni som har en bit från kyrka till festlokal??

    Precis som rubriken lyder, hur gör ni med transport?
    Räknar ni med att gästerna löser detta själva eller hyr ni någon form av transport, buss eller liknande för att ta gästerna från kyrka till festlokal? (Förutsatt att de ju tar sig på egen hand till kyrkan från början då) vår potentiella festlokal ligger ca 4 km från kyrkan så är väldigt fundersam över hur transporten ska fungera smidigt. Såklart kan ju folk köra bil men på festen vill man ju kanske ta sig ett glas eller två... hur har ni gjort/gör??

  • Svar på tråden Hur gör ni som har en bit från kyrka till festlokal??
  • momore

    Vi hade nästan 2 mil mellan kyrka och festlokal och då låg kyrkan långt ute på landet utan några som helst busskommunikationer.. Detta blev därför mitt största orosmoment och jag funderade hela året. Alla försökte lugna mig med att "det är ett bröllop, då löser folk det", och menade att folk visst skulle dricka på festen.

    Och...precis så blev det! Trots att folk inte kände varandra så samåkte de, någon hade föräldrar som skjutsade, några lämnade bilen.. Så oroa dig inte, det löser sig! Jag var på något bröllop där brudparet 2 veckor innan skapade en facebook-konversation med samtliga gäster som hade facebook och kort och gott skrev: Vi har lagt till er alla som ska närvara på våran stora dag. Behöver ni skjuts eller har möjlighet att skjutsa har ni nu ett tillfälle att prata ihop er. Även där löste det sig utan problem!

    Lycka till!!

  • a ring on my finger

    Vi bor i stad 1 (precis som många av gästerna) men har ceremonin i stad 2 (där bort också en del gäster) och sedan festen i stad 1. Det är ca 3 mil mellan dessa städer.

    Vi har hyrt en buss som kör från 1 till 2 och tillbaka till 1.

    De gäster som vill åka med får betala en liten slant (bara precis så att det täcker kostnaden) och jag kan säga att bussen blev fullbokad direkt.
    Detta var absolut inget måste men vi vill inte att folk ska välja att köra och låta bli att festa pga vårt avstånd. Plus att vi känner att det kan bli riktigt trevligt på bussen när folk träffas redan där och höjer stämningen.

  • AkJ

    Vi har 330 meter mellan, men var gäst på ett bröllop med stora avstånd en gång. De hade inte ordnat transport och det blev totalkaos för oss. Mellan kyrka och festlokal fick vi skjuts med några andra, men på vägen hem blev det svårare. Vi gick ut för att ta lite luft under dansen, och när vi kom in (efter ca 10 minuter) var festen slut, folk hade börjat åka hem. Och där stod vi. Mitt ute i skogen. Ingen bil, inga kollektiva färdmedel. Vi fick ringa nummerupplysningen (detta var innan google fanns i mobilen) och sedan stå och vänta, mitt i skogen utan några lampor eller människor i 40 minuter. Dessutom kostade taxiresan tillbaka til byn där vi bodde/kyrkan fanns 1 000 kronor. 

    Så min rekommendation är absolut att ni ordnar transport, eller att ni styr upp så att alla har transport, både dit och hem. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Nyfiken gul , nu fru

    gift två gånger och båda gångerna löste gästerna detta själva.  Dom flesta känner ju ändå varandra och det blev samåkning. 

    Vi hade på bröllop 1 ca 2-3 mil mellan kyrka och festlokal och dom samåkte duktigt med varandra och min bror som då var vår chaufför såg också till att skjutsa hem vissa som stod utan bil/skjuts efter festen. Hur folk drack eller inte var inget jag la på minnet men jag vet att det inte var några problem för någon av gästerna. 

    bröllop 2 hade vi  ca 3 km mellan kyrkan och resturangen där vi skulle äta, en del var långväga gäster o kom direkt från sina hem till vigseln o dom åkte egen bil, utanför kyrkan sen var det många som samåkte och mina föräldrar som blev nån form av samordnare såg till att alla kom iväg ordentligt. 
    Från resturangen och hem till oss sen där vi hade resterande bröllopsdag var det ca 500 meter. Några av rökarna valde att promenera den biten, resten samåkte återigen. Långväga gäster stannade över natten och därmed fanns det många bilar att låna för hemskjuts av gäster. 

    det löste sig för alla.  

    om man inte ordnar en särskild transport så är tipset att göra toastmaster eller värdar upmärksamma på att folk kan behöva ta sig hem. Att det finns en bil och en nykter tillgänglig är inte så mycket begärt. 

  • Vichy

    Det fixar man väl som gäst själv? Ofta känner man väl någon och åker de tidigare än man själv vill så ser man väl till att man pratar med nån annan att åka med?
    Så hade jag gjort iallafall...

  • Frulle

    Vi har valt att ha en buss som tar gästerna från "punkt A" till kyrkan (ca 7mil) och från kyrkan till festen (ca 1km) och från festen till "punkt A" när festen är slut. 

    De gäster som vill åka med bussen får själva ta sig till "punkt A" (tät trafik med kollektivtrafiken). 

    Nackdelen med att ha en buss bokad är att det finns ett klockslag då festen måste ta slut.. Å andra sidan så tror jag att vi är rätt trötta och möra när det är dags att lämna. Vi har bokat en båt-taxi till oss som hämtar oss 15min före bussen tar gästerna till "punkt A"

  • Emelie87

    Vi hade ca 5-7 km mellan kyrkan och lokalen och hyrde en buss som nästan alla gäster valde att åka med. Det var lätt att ta sig till kyrkan och från lokalen kollektivt, men många valde att ta taxi hem efter festen.

  • Utvandrare

    Vi låter gästerna lösa det själva (har ordnat transport åt brudgummens gamla mamma bara. Vår vigsel är på Östermalm och festen på Söder i Sthlm. På beöllopshemsidan gav vi tre förslag:

    1) Bil (hur lång tid det tar, och var man kan parkera)

    2) Buss (med busslinje, hållplatser, och att man måste ha sl kort/biljett)

    3) taxi (med telefonnummer till 3 taxibolag.

  • September2014

    Vi har vigsel och fest på samma ställe men då detta ligger mitt ute på landet med 0 bussar eller tåg som går där valde vi att ordna en buss till våra gäster. Den går till tågstationen via hotellet som vi rekommenderat att de bor över på, både till och från festen.

  • September2014

    Kanske borde tillägga att gästerna som valt att åka med bussen betalar 50 kr för detta, vilket står för ca 40% av kostnaden sen står vi för resterande.

Svar på tråden Hur gör ni som har en bit från kyrka till festlokal??