• Anonym (Tidig gravid­itet)
    Äldre 16 Jul 07:56
    3334 visningar
    3 svar
    3
    3334

    Tidigt gravid på bröllopet

    Jag har precis plussat och kommer vara i veckan 9-10 när vi gifter oss.
    De känns alltså för tidigt för att berätta för alla, men risken är väl stor att ja kommer må illa då. :S
    Mådde illa o kräktes dygnet runt i min förra graviditet för sju år sedan...

    Men min största oro nu är inför en eventuell möjliga och på bröllopet... Alkoholen.
    Självklart vill ja inte o ska inte dricka alkohol, men hur gör ja för att gäster o familj inte ska "se" de?

    O hur gör ja om tjejerna drar ut på mig en möhippa...?
    Säger ja att ja inte vill ha nån form av alkohol så kommer de förs direkt o hade de bara varit tärnorna så hade de nog ändå känt ok om de fick veta "för tidigt" men om de e fler vänner, så vill ja ju inte alls berätta.

    Tärnorna vet om att vi ska försöka me IVF till hösten nämligen så då skulle de kännas mer okej att berätta för dem tidigt än för andra även om ja vill behålla vår hemlighet fram till åtminstone v12 eg.

    Men hur gör ja nu och hur mkt kommer magen växa på 5-6veckor?
    Är ganska överviktig i vanliga fall men ja tänkte för klänningen.
    Måste ju säga till sömmerskan att hon inte får sy in för mkt antar ja?
    Men va säger ja till henne då?
    Som sagt allt är ju för tidigt för att eg berätta!

  • Svar på tråden Tidigt gravid på bröllopet
  • Anonym (Funde­rare)
    Äldre 16 Jul 09:29
    #1

    Hej!
    Nu har jag varit gift i ca 2 månader men då vi aktivt försökt att få barn ett tag gick jag ständigt och funderade på dessa frågor.. Gällande din klänning har jag förstått att det helt beror på vad det är för modell, det kan ju vara bra att rådfråga skräddaren som säkert har erfarenhet av detta. Men spontant så tänker jag att du säkert har börjat få en liten kula eftersom det är andra barnet men att det inte bör påverka hur klänningen passar.

    Mina tärnor visste också om att vi planerade skaffa barn. Planen var att om vi lyckades skulle de vara de som var ansvariga för att "fylla på mitt glas", de skulle köpa alkoholfritt vin och hälla över i en fin "brud-karaff" eller ev. i en annan flaska. Och samma sak kan de säkert hjälpa dig med på vigseln.

    Vad jag har hört från andra och även läst på olika forum så brukar det här med illamående faktistk inte märkas av på själva bröllopsdagen. Tror att det kanske kan jämföras lite med influensa eller magsjuka som folk har råkat åka på och ändå klarat av att festa som ingenting. Den kicken du kommer känna på bröllospdagen kommer garanterat få dig på topp :)

    Grattis och LYCKA TILL!!!

  • Äldre 17 Jul 08:32
    #2

    Nu kommer jag inte vara i början av graviditeten utan ungefär halvvägs när vi gifter oss, så känns ju helt ok att alla får veta. Det jag däremot funderar på är möhippan som jag vet att planeras... Min tärna vet att jag är gravid och inte dricker, men är orolig att det blir för mycket program. Är trött och mår illa, gjort det i över 2månader nu, så energin är verkligen i botten.

    Hur mycket magen växer är ju svårt att säga. Jag är också överviktig och väntar barn 2. Är nu i v13 och märker knappt någon skillnad på magen. Gissar på att det nog ändrar innan bröllopet, så jag och sömmerskan som ska justera min klänning har kommit överens om träff och provning 4v innan bröllopet och sen ännu en sista provning riktigt nära inpå bröllopet. Känns säkrast så, för vill ju att klänningen verkligen sitter bra!

  • Äldre 20 Jul 14:56
    #3

    Hej,

    De som fyller på i glasen på bröllopet får servera dig alkoholfritt i samma färg som de övriga vinerna.

    Ang möhippan, berätta för närmsta tärnan om graviditeten. När hippan väl närmar sig kan hon meddela resten av gänget att "aj då! bruden har sträckt ryggen och ätet zitadon" (får ej dricka alkohol när man knaprar det :)

Svar på tråden Tidigt gravid på bröllopet