• Frall

    Hitta tillbaka till varandra

    Hej.
    Träffade för nio månader sen en helt underbar liten tjej. Vi klickade snabbt och blev ihop. Redan innan vi började träffas seriöst så berättade hon att hon varit med om jobbiga saker innan och inte mådde helt bra. Men vi träffades ändå och hade en underbar tid tillsammans. Har aldrig känt mer för en person än henne, men hon tyckte det var lite jobbigt eftersom hon inte kunde visa hur mycket hon tyckte om mig eftersom hon mådde dåligt. Under tiden gick hon till psykiatrin, men tack vara inkompetent personal så blev det sämre. Upp till för en månad sen när det var riktigt nära självmord och hon blev inlagd, hon är kvar där. Kan prata med henne och det går framåt, men vi är inte ihop längre då hon inte orkar med ett förhållande och det är inget jag klandrar henne för. Hon ska lägga att fokus på att bli bra. Men jag vill hjälpa henne så mycket jag kan och som hon vill. Kommer att vänta på henne och se vad som händer, för jag älskar henne. Men det är tufft för mig med. Det hon har är troligtvis en kombination av PTSD, depression och ångest. Vad är era erfarenheter av detta? Vad kan jag göra? Kanske lite själviskt av mig men hur gör jag för att vi ska kunna bli tillsammans igen i framtiden. Hon måste bli bättre först men jag vill verkligen att det blir vi två igen, känner en djup tillhörighet till henne. 
    Vill inte mista henne. Ser verkligen en framtid med henne.

  • Svar på tråden Hitta tillbaka till varandra
  • Nyfiken gul , nu fru

    först o främst sätt dig in i vad dessa diagnoser betyder, vad innerbär dom både för henne och för dig. 
    Du hjälper henne bäst genom att lära dig hur hon fungerar och vad som inte fungerar.  Tålamod helt enkelt. 

    Ska du stå vid hennes sida så gör det i egenskap av vän. Inget som helst annat. Punkt.  Prata inte om framtid, prata inte om drömmar, prata inte om känslor. Det kommer sätta stor press på henne och det kan göra henne i sämre skick . Hon ska inte behöva gå med dåligt samvete och känna sig tvingad att ha ett förhållande med dig sen när tiden är mogen bara för att du stått vid hennes sida.  Då är ni fel ute.  

    helt enkelt se tiden an och stötta o hjälp henne där du kan och där du får hjälpa henne.  Se vad som händer. Blir det ni så blir det ni.   

    Något du ska vara fullständigt medveten om är att den dagen hon är så pass stark att hon kan känna känslor och vill bli kär igen kan det hända att det inte alls blir du,...  Den hon var när ni träffades är kanske inte alls den hon är när hon är frisk. 

  • PiaB igen

    Kan bara hålla med föregående. Otroligt bra uttryckt. Skriver under på varenda ord, men speciellt det om att hon kan komma ur det här som en annan person. Förändrad kommer hon absolut att vara, kanske även känslorna till dig.

    Att finnas för henne och stötta henne helt förhållningslöst är det bästa du kan göra. Som en god vän, inte som en väntande partner.

  • Plättis

    Jag har tidigare levt med samtliga diagnoser som du skriver om. Det var ett rent helvete, om ni ursäktar språket. Jag kan inte beskriva det på något annat sätt, och även om det är olika från person till person så är det säkert likadant för tjejen du skriver om.

    Bara att hålla uppe det dagliga livet, att vakna på morgonen och ta sig hemifrån var en extrem ansträngning. Under hela den tiden hade jag min sambo vid min sida. Anledningen till att jag klarade av att ha ett förhållande med honom är att han var min bästa vän. Han tröstade mig, torkade mina tårar och muntrade upp mig så vi skrattade ihop.

    Inget har varit lätt för honom under de dryga fem år vi varit tillsammans, och även om jag är frisk idag är jag fortfarande en väldigt känslig människa. Jag hanterar stress fruktansvärt dåligt, och när något allvarligare händer kan det dra ner mig till nästan samma mörka plats som jag trodde jag undsluppit.

    Om du menar allvar med henne så får du sätta dig själv i andra hand, lägga dina intressen för henne åt sidan och bara vara en vän. Pressa henne aldrig, aldrig med att du vill ha ett förhållande.

    Du måste också komma ihåg att det kanske inte är ett förhållande hon behöver. Att vara singel, klara sig själv och att lära sig älska sig själv för sin egen skull (inte för att man har en partner som älskar en) är väldigt viktigt. Lyckligtvis har min sambo alltid uppmuntrat mig att vårda mina intressen och relationer med mina vänner, att stå på egna ben, så jag har inte saknat det.

    Det här blev ett fruktansvärt långt inlägg, men jag hoppas du förstår att det handlar om så mycket mer än att bara få någon att tycka om en. För mig har det tagit fem år av samtal, terapi och psykologer för att klara mig ensam, men jag har insett att jag aldrig kommer bli precis som innan. Nu kan jag hantera min ångest, panikattackerna och mina PTSD-spöken är borta (anledningen bakom finns kvar, men ute i ljuset är de inte samma sak som när de gömmer sig i mitt huvud).

    Börja med att bara vara hennes vän, utan att förvänta dig något mer. Sedan får tiden utvisa vad det faktiskt blir.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Frall

    Tack alla för bra svar. Ska ta till mig dem och vara där när hon vill ha mig. Visste om dessa problem redan innan vi träffades så har försökt att under vår relation att inte pressa eller ställa krav, men har märkt mycket att hon ställer mycket krav på sig själv. Så jag kommer att vara där och göra roliga saker med henne utan krav på något.

    Tar emot att släppa denna vackra tjej, men det viktiga är att hon blir bra. Resten får tiden utvisa. 

Svar på tråden Hitta tillbaka till varandra