• Vaniljljus

    allergisk reaktion på bh???

    Var i en brudbutik och inhandlade en strapless angel igår för 598 spänn. Det är en axelbandslös bh som inte eller har något band runt ryggen utan bara två kortare klisterlappar som går längs sidan mot ryggen. Den satt uppe jätte bra och expediten öste beröm över den och det var precis vad jag behöver till min klänning som visar hela ryggen. Men nu nät jag skulle öppna förpackningen ligger det med ett helt A4 med i princip varningstext gällande allergiska reaktioner, hudförändringar mm på själva klistret. Det står att man ska prova den 4 timmar varje gång före den ska användas för att se så man inte reagerar, dessutom ska man inte bära den mer än 7 timmar under 24timmarsperiod! Jag har dessutom känslig hud för det mesta så det hör vågar man väl inte chansa på? Är det någon som har erfarenhet av samma bh? Eller kan ni rekommendera mig någon annan? Har rätt liten byst så lite "fyll" vore inte fel :) tacksam för svar då det är brådis med min inprovning av klänning som håller på att sys!

  • Svar på tråden allergisk reaktion på bh???
  • Utvandrare

    Om den kommer från en amerikansk tillverkare (eller leverantör som även säljer till USA) så måste de i princip ha sådana varningstexter för att inte riskera hela bolagets vid eventuell stämning. Jag har två vänner som är allergiska mot plåster, så det förekommer limallergi, men är inte så vanligt.

    När jag bodde i New York var jag tvungen att skriva på en waiver där jag själv tog på mig ansvaret för plåsteranvändning i samband med ett blodprov. :) Det kan låta galet, men det är så mycket pengar inbladade att det nästan blir övervarnande ibland.

    Likadant står det ju på alla hårfärgsförpackningar, fast ytterst få är allergiska mot det. Om jag var du skulle jag glatt använda behån ändå om den sitter bra. Är du orolig, så följ rekommendationerna och testa limmet innan.

  • Vaniljljus

    Tack för ditt svar, Utvandrare. Nu känns det bättre! om än lite orolig över "allvaret" i varningstexten... det står att man ska testa den före varje användningstillfälle. men haha, om de till och med är så oroliga över vanliga plåster så kanske jag inte ska överdriva detta. det är ju bara det att jag inte vill att det ska gå snett på bröllopsdagen och om jag testar den ett par timmar så kan jag ju inte lämna tillbaka den. men jag kan inte tänka mig att det finns limfria alternativ för en sån bh jag behöver heller.

  • Nyfiken gul , nu fru

    jag är en sån klisterallergiker och jag reagerar starkt på plåster och förband inom sjukvården - kirurgtejp går bra i värsta fall.  Och jag reagerar även på "klister" i kläder som tex remsan i stayups , vissa bh-band , alla dessa siliconband som sitter i kläder för att inte trilla ner från galgen osv måste jag klippa bort.

    något som är värst är om det blir svettigt då kliar jag sönder mig om jag har nån form av klisterband i mina kläder. 

    Så jag skulle råda dig att prova bh:n under en dag tex och se om du får någon reaktion. Att ha den en kvart medan man provar klänning är något helt annat än att ha den 8-12 timmar under en svettig sommardag med dans och fest. 

  • Chicita

    Jag skulle också provat att ha den en dag, precis som Nyfiken gul, nu fru säger.
    Själv köpte jag såna där siliconkuddar som man sätter under BH-banden för att dom inte ska skära in i axlarna. 


    Och efter 4 timmar så satt vi på akuten, för min hud hade släppt under kuddarna.
    Den ena kudden kändes som om den gled runt på någon slemmig massa och det vätskade där något helt enormt, kläderna ovanpå axeln var helt genomblöta.


    På andra axeln hade "bara" kudden sugit fast sig och vägrade släppa.
    Det var så jag först märkte att något var fel, det kändes stramt och jag skulle försöka flytta på den lite men kunde inte. Den satt som limmad, medan jag trodde att jag hade blivit så svettig under siliconkudden på andra axeln att kudden inte alls satt fast där utan därför kändes som att den gled runt.

    Nåväl, den sida som det kändes glidigt på var helt enkelt så att jag hade fått en stor vätskeblåsa under kudden. Huden satt fast i kudden och lossnade i ett stort sjok när dom tog loss den.


    På sidan där kudden satt fast så hade inte huden hunnit släppa under, det hade liksom inte bildats någon blåsa än utan dom kunde pilla och dra bort kudden, men det såg sen ut som ett STORT brännsår där och var så ömt att huden lika gärna hade kunnat lossna där med.

    Dom hade aldrig sett det här på akuten. Och dom i affären hade heller aldrig hört att man kunde vara allergisk mot silicon.

    Så om du har känslig hud så prova under en längre stund, gärna under någon tight och kanske lite varmare klänning och vid minsta obehag så ta bort den och kolla hur huden ser ut.

Svar på tråden allergisk reaktion på bh???