• Äldre 26 Jun 15:26
    3760 visningar
    10 svar
    10
    3760

    Traditionellt bonnabröllop á gourmet-style? Hjälp med meny!

    Vi har fastnat för att ha ett lantligt bröllop i en loge på min blivandes familjegård. Funderar lite över menyn, där vi skulle vilja ha traditionell "bonnamat" men eftersom vi båda har ett stort matintresse hade det varit skoj att kunna hotta upp detta lite och få traditionella, rustiska, bondmat att bli lite mer gourmet.

    Vad är egentligen traditionell lantlig bondmat? Någon som har tips, förslag eller erfarenhet av en sådan meny?

    Vi hade tänkt oss trerätter, sittande middag.

  • Svar på tråden Traditionellt bonnabröllop á gourmet-style? Hjälp med meny!
  • Anonym (E)
    Äldre 26 Jun 16:08
    #1

    Blir ni många? Vissa rätter kanske är svåra att genomföra om ni ska fixa allt själva till många. Traditionell "bonnamat" varierar väl också en hel del beroende om ni kommer från Norrbotten eller Skåne eller någonstans där emellan. Årstid?

    Kanske någon typ av pannbiff, men kryddade lite annorlunda, kanske ha i fetaost och vitlök?
    Rårörd lingonsylt känns lite lyxigt och gott men samtidigt rustikt.
    Tjälknöl?
    Om det är på våren kan ni använda mycket primörer, senare på säsongen skulle det vara gott med grillade rotfrukter kanske?

  • Äldre 26 Jun 21:25
    #2

    Åh, det låter jättemysigt! Inte för att jag har någon erfarenhet eller aning egentligen, jag blev bara hungrig när jag började fundera på bondmat gourmet :) 
    Jag tänker på grönsaker i säsong och fläskkött när jag tänker på svenks bondmat. Ska ni laga maten själva?
    Jag blev sugen på något sånt här:

    Förrätt: kantarellsoppa, kanske med ett fröknäcke eller surdegsknäcke

    Huvudrätt: Långbakad fläsksida, riktigt mör och smakrik, med knaprig och kanske honungsknäckig svål. Kryddad med smaker som anis och fänkål (typ klassisk svensk snaps :) )  Potatispuré eller jordärtskocka till, och äppelkompott och någon typ av senapskräm. grönsaker i säsong, primörer på sommaren, kål på vintern.

    Efterrätt: Körsbärssoppa med vanlijglass

    Fläskkött kanske inte känns så glamoröst, fast med rätt tillagning och en fin presentation så tycker jag att det blir det. Fläsksida är ju billigt från början, men om man får tag på en ekologisk gris från närbelägen gård så kan det låta riktigt exklusivt när man beskriver rätten i menyn.

    Oavsett så tycker jag det låter som ett jättefint och mysigt upplägg :)
    Lycka till! 

  • Äldre 26 Jun 22:18
    #3

    Vi kommer också ha ett "bonna-bröllop" men kommer bryta av med franskt tema till maten. Just för min m2b är duktig på fransk husman och för vi vet de flesta gästerna uppskattar det. Tycker det blir bra, bara för man har ett enkelt bröllop behöver man inte ha enkel mat:)

  • Äldre 26 Jun 22:21
    #4

    Dvs. boeuf bourguignon och bouliabisse.

  • Äldre 30 Jun 15:18
    #5

    Åh tack för de himla bra tipsen!

    Bröllopet planeras bli på försommaren och långt ute på landet i en loge i Västra Götaland i närheten/eller på min blivandes barndomshem/gård (letar lämplig loge just nu).
    Tanken är att det ska vara lite lantlig idyll bland ängar, skog och faluröda gamla byggnader, och svensk sprudlande (förhoppningsvis) försommar - vilket jag gärna ser speglas på maten, dock när vi spånade kom mest "sill och potäter" upp och det känns lite för "redigt", och för nära inpå midsommar.

    Planen, initialt, är att ha en kock som lagar maten.

    Fläsksidan lät riktigt, riktigt bra! Ska fundera på hur man kan få en somrig touch på det hela!

    Funderar på kalvdans med jordgubbar (kompott?) till efterrätt då det både det i smaken borde funka för alla (är ju som pannacotta - efterrätternas efterrätt -)) men matchar ju både gården (gammal mjölkgård) och min blivandes uppväxt på ett käckt sätt.

    Vad tror ni?
    Några förslag på förrätter då?

  • Äldre 30 Jun 16:24
    #6

    WOW alla förslag låter mums!
    Lantliga förrätter alltså; paté, gravad lax, primörpaj med knippemorötter och sparris, kantarellsoppa, rökt fårfiol med pepparrotscremé?
    Vilken kul idé med kalvdans, har bara ätit det en gång hos min farbror som är mjölkbonde och jag tyckte att det var gudomligt gott! 

  • Äldre 30 Jun 19:16
    #7

    Åh, rökt fårfiol med pepparrotscremé! Där du!

    Satt nyss på egna middagen (hemma alltså) med sambon och delade tipsen ni gett - föll mycket väl ut.  

    Vi spånade dock iväg på en förrättstallrik med tre svenska typ tapas-akiga grejer - lite får med pepparrot hade nog platsat perfekt, kanske någon sill/röra på mörkt bröd och ja... 
    Men nu börjar det ljusna lite i matdjuneln iaf!

    Tackar för tipsen! :-*

  • Äldre 1 Jul 12:29
    #8
    Pyttan skrev 2014-06-30 19:16:15 följande:

    Åh, rökt fårfiol med pepparrotscremé! Där du!

    Satt nyss på egna middagen (hemma alltså) med sambon och delade tipsen ni gett - föll mycket väl ut.  

    Vi spånade dock iväg på en förrättstallrik med tre svenska typ tapas-akiga grejer - lite får med pepparrot hade nog platsat perfekt, kanske någon sill/röra på mörkt bröd och ja... 
    Men nu börjar det ljusna lite i matdjuneln iaf!

    Tackar för tipsen! :-*


    Åhh älskar ju själv sill! Kanske en cheesecake på kavring med rökt lax i, sill på knäcke och fårfiol då? 
  • Äldre 1 Jul 13:36
    #9

    Låter som ett mysigt och bra bröllop.

    Mina morföräldrar hade ju gård och jag spenderade halva mitt uppväxt där så för mig skulle nötkött vara självklart. sedan finns det ju miljoner sätt att göra det från bacon lindad köttfärslimpa med rårörda lingon till finaste oxfilen eller oxkind
    Sedan är ju all form av rotgrönsaker och potatis så mycket bondgård som det kan komma, tror alla odlade potatis på gödselstacken :)

    Som någon nämnde så kantarellsoppa som förrätt är väl kanon.

    Efterrätt för mig är det äpple, rabarber, jordgubbar, plommon och hjortron som klingar mest bonne, men det är ju helt personligt allt detta..

    Mvh


    Live free, ride free
  • Himla
    Äldre 2 Jul 08:52
    #10

    Pulledpork med grönsaker etc efter säsong.... till förrätt smör ost o sill eller nubbesallad eller hemgravadlax i tunnbrödskorgar med avokadoröra.

Svar på tråden Traditionellt bonnabröllop á gourmet-style? Hjälp med meny!