• Äldre 23 Jun 22:47
    1596 visningar
    5 svar
    5
    1596

    Hur gör man..?

    Hur sätter man fast en slöja utan kam? Jag ska ha en i tyll med spets applikationer och på 3 meter. Den ska bara var i håret under ceremonin och fotograferingen. Jag planerar på att ha lockar och halvt uppsatt med tiara. Är det bättre med att ha en kam kanske..?

    Tacksam för hjälp och råd =)

  • Svar på tråden Hur gör man..?
  • Äldre 23 Jun 22:58
    #1

    Man kan sätta fast den med hårnålar också.


    Om du ska sy fast en kam eller inte i slöjan hänger mycket på hur du ska fästa den (alltså vart) och vilken effekt du vill ha. Och det är svårt att säga såhär på rak arm.

    Prata med din frisör så kommer ni nog fram till något bra :) 

  • Äldre 23 Jun 23:22
    #2

    Det är där problemet ligger: jag ska göra frisyren själv med hjälp av tärnor och mamma... Ingen frisör.
    Slöjan ska sitta bakom tiaran, alltså nästan mitt på huvudet.

  • Äldre 23 Jun 23:32
    #3

    Testa... svira upp håret lite halvdant i något liknande det du ska ha på bröllopsdagen. Kolla om du kan fästa med hårnålar och det ser bra ut. 


    Annars kan du prova att tråckla på en kam och se hur det ser ut.


    Det kan hända att du behöver kombinera dom båda teknikerna också :) 

  • Äldre 24 Jun 07:14
    #4

    jag hade som du beskriver och jag hade bara hårnålar, dock hade jag en uppsatt frisyr men det spelar ju egentligen mindre roll.  En vän gjorde min frisyr.

    Jag fäste två hårnålar i själva tiaran- den delen som försvinner i håret så att säga. Då sitter slöjan extra fast. 

    Tänk på att slöjan verkligen måste sitta fast så använd många hårnålar, även om den bara ska sitta över vigsel o fotografering är det nog många som kommer att rycka o dra i den , inte minst du själv när du rör dig så använd extra många nålar och ha rejält med spray i håret. 

    Bara för själva slöjan hade jag säkert 8-10 hårnålar. 

    Du får helt enkelt prova dig fram och svep upp håret i en ungefärlig frisyr ochc sätt fast slöjan som du tänkt dig och se hur det känns och hur det ser ut.  Rör dig också runt med slöjan under kanske 1 timma så du ser om den sitter kvar eller om den glider iväg åt något håll. 

  • Äldre 24 Jun 12:36
    #5

    Tack för tipsen.


    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-06-24 07:14:36 följande:

    Du får helt enkelt prova dig fram och svep upp håret i en ungefärlig frisyr ochc sätt fast slöjan som du tänkt dig och se hur det känns och hur det ser ut.  Rör dig också runt med slöjan under kanske 1 timma så du ser om den sitter kvar eller om den glider iväg åt något håll. 



    Jag får ta att göra som du tipsade att gå omkring i en timme. Det kommer kännas jättekonstigt =)
Svar på tråden Hur gör man..?