• carola78

Ni med brudklänningar som har avtagbart släp, se hit!

Jag har beställt en klänning med avtagbart släp, jag älskar klänningen men dessvärre har de missat att sy till en fästanordning för släpet.
    Den är beställd på dino och de påstår att det ska finnas små öglor att fästa underdelen i den övre men det finns inte.

Så nu tänker jag fixa det själv men vill veta hur dessa lösningar kan se ut. Min klänning har ett långt släp när den är komplett och en kortare lårlång klänning när släpet avlägsnas.
    Vad ska jag använda? Små "bh" öglor? Kardborre? Eller?
    Hjälp!!!!

• Svar på tråden Ni med brudklänningar som har avtagbart släp, se hit!
  • Ninisen

Skulle inte rekommendera kardborreband till att börja med. Risken finns att någon kommer trampa på släpet och då håller inte kardborrebandet. 
    Jag har inte avtagbart släp på min klänning, men kommer att sy i knappar i kanten på släpet (sådana små som man hade till Barbie-kläderna), och även inuti klänningen, så att jag kan "gömma" släpet under fest och middag. Hur många som går åt beror helt på hur tung den avtagbara delen är.
    Bh-spännen skulle också kunna fungera.
    Lycka till

• Chicita

Meningen är att fastsättningen ska vara liten och diskret. Det är ju inte ett stort spänne framme på magen eller så...

Många gånger får man lov att lyfta på någon volang eller liknande för att långt in under den hitta små små små öglor eller krokar och så finns det motsvarande på släpdelen i kanten upp mot midjan (eller vart nu släpet ska fästa in).

Jag har hört några som pratat om det innan här inne och som varit in till butiken dom handlat för att dom inte hittat anordningen, och där har dom kunnat peka ut det på en gång.

Men visst kan dom ha missat att sätta dit något... Kolla igen (känn igenom) så att det inte sitter på ett ställe du inte har kikat på :)

Annars om du ska sy dit något så får du försöka tänka på att du ska gömma fastsättningen. Så små små hyskar och hakar (typ som BH ja) gömda längst in vid en söm, under en kant så att dom inte syns när du tar av släpet.

OM dom syns på släpdelen efter att du har tagit av den spelar ju ingen roll dock. Huvudsaken är att dom inte syns när det sitter på :) 

Svar på tråden Ni med brudklänningar som har avtagbart släp, se hit!