• Garbooh

    Toastpar med frågor

    Jag och min man har blivit utsedda att vara toastpar på ett bröllop inom rätt så snar framtid.

    Är det någon som kan svara på hur det rent praktiskt går till med två st. Reser båda sig upp när den ene ska tala dvs presentera talare eller lek/spex?

    Har ni tips på roliga lekar spex?

    Jag skulle även vilja ha tips på en "uppvärming" så att man får gästerna lite avslappnade och bekväma. Typ en lek eller sång?

    Tacksam för hjälp.

    ALLA övriga tips mottages varmt. Första gången jag/vi får ett sådant uppdrag.

  • Svar på tråden Toastpar med frågor
  • amonday

    Jag var på ett bröllop nyligen med ett toastpar. Ett par i verkliga livet också. de turades om att prata och presentera talare.

  • Garbooh
    amonday skrev 2014-06-11 19:09:39 följande:

    Jag var på ett bröllop nyligen med ett toastpar. Ett par i verkliga livet också. de turades om att prata och presentera talare.


    Satt den som inte pratade ner medan den andre talade?
  • Chicita

    Ni kan göra som ni vill om ni står båda två eller om ni turas om att stå, men låt bara en prata i taget om det inte är något spex ni två ska göra tillsammans.


    Som en person som rent ut sagt HATAR lekar och blir väldigt obekväm och stel när man ska tvingas leka bland massa okända människor så skulle jag säga att håll det enkelt och låt det vara ytterst frivilligt att delta, inte så att ni ska välja ut och att det är ok att säga nej, utan kanske haffa några innan och prata med dom lite vid sidan av och fråga om dom kan tänka sig att ställa upp på leken :) 


    Var lyhörda.
    Få brudparet att slappna av så slappnar gästerna av. Samma om ni har koll på köket (eller styr upp mathämtningen från buffén osv så att det flyter smidigt. Det är nog det mest avslappnande att känna att personerna som styr styr med fast hand och inte är nervösa och stressade :) 

  • Hanana

    Jag har både varit toast och ska nu gifta mig.
    Den ena av er pratar i taget (kan kanske vara skönt för er att få chansen att äta lite emellanåt också)

    Vad gäller lekar så har det varit lite olika på de bröllop jag varit på. Stäm av med brudparet hur de vill ha det.

    Vårt toastpar kommer ordna lite tipsfrågor under fördrinken. Dels med frågor om oss men också om några av gästerna. detta för att få till lite mingel och få folk att lära känna varandra lite innan middagen. T.ex "vad heter brudens mamma i mellannamn" så får man helt enkelt gå och fråga min mamma.  MEN bara frågor om personer som vi vet är sociala och känner sig bekväma med att berätta om sig själva och svara på frågor från personer de inte känner

  • iso

    som blivande brud skulle jag rekommendera att ni även försöker höra efter med brudparet hur dem vill ha det. precis som med gästerna är det inte säkert att brudparet uppskattar lekar och spex. själv är det en av de saker jag oroar mig mest över. Förutsätt inte att de vill ha det om ni inte känner dem väldigt väl eller redan har pratat med dem.

    Sen behöver ni ju inte säga vad ni ska hitta på grejer men kolla läget kan nog vara bra.

  • Garbooh

    Jag vet att brudparet vill ha lekar. Så det blir lite av det. Jag har frågat de som blir involverade OM de vill ställa upp. Så den biten är avklarad. Så ingen behöver ställa upp på saker de inte känner sig bekväma med.

  • Aniara4

    Jag skulle nog föreslå att ni båda ställer er upp första gången när ni ska presentera er, men sen turas om att stå upp och prata en i taget. Och så kanske båda igen det sista ni gör, för att avsluta middagen.

    (Det sista ni gör på middagen, inte det sista ni gör nånsin ;)  )

  • amonday

    Hej. Har missat att svara.
    De var lite bådeoch. De stod båda upp ibland och ibland var det bara den ena som stod för pratandet..

  • Anonym (Camilla Bengtsson)

    Jag kan tipsa om. 

    - Ballongsången (visa där alla gäster blåser upp ballonger och smäller )
    - Mingelbingo )bra sätt för folk att lära känna varandra) - detta körs med fördel på mingel och gör att man bryter isen. 
    - Skapa ett Photago album till brudparet och samla alla foto

Svar på tråden Toastpar med frågor