• Äldre 10 Jun 11:32
    2988 visningar
    6 svar
    6
    2988

    Vigselakt utan musik?

    Ja, som rubriken säger. Vi har ingen som kan spela. Har inte hittat någon till ett vettigt pris och vi vill inte lägga pengar på ngt för en eller två låtar egentligen.

    Har någon varit på en vigsel utan musik? Är det konstigt? Vi ska gifta oss borgerligt  utomhus vid vår festlokal...

    Tänkte eventuellt ha "vår" låt som startas när vigselförrättaren säger att vi får kyssa varandra (lite klyschigt men va fan :P), men det är också det i så fall. Under mingel oc hfest ska vi ha spotify på en bra anläggning så sedan blir det ju musik. Det är bara just under vigseln vi inte vet hur vi ska göra och det inte känns naturligt.

    Åsikter mottages mycket tacksamt :)

  • Svar på tråden Vigselakt utan musik?
  • Äldre 10 Jun 12:16
    #1

    Det går jättebra att inte ha musik.


    Vissa vigslar jag har varit på känns nästan som att musiken "stör"... Det är någon smörig låt som spelas och där alla förväntas förstå varför just den låten betyder så mycket för brudparet (även om det ibland helt har missat grejen och är en låt om någon som sörjer att hennes kille gjorde slut och hon fortfarande älskar honom massor *typ* ) 

    Ni kan läsa en dikt (eller be en vän läsa en dikt) eller något liknande om ni vill fylla ut cermonien :) 

  • Äldre 10 Jun 12:43
    #2

    Det är ju helt en smaksak.
    Jag hade aldrig kunnat ha en ceremoni utan musik men så är också musik en mycket stor del av våra liv.

    Om ni inte vill lägga några pengar på musiken så är den kanske inte så viktig för er? Då är det givetvis helt ok att köra utan.
    Annars fungerar det väl med någon mindre musikanläggning om man vill ha någon musik men ingen solist.

  • Äldre 10 Jun 13:13
    #3
    Chicita skrev 2014-06-10 12:16:00 följande:

    Det går jättebra att inte ha musik.


    Vissa vigslar jag har varit på känns nästan som att musiken "stör"... Det är någon smörig låt som spelas och där alla förväntas förstå varför just den låten betyder så mycket för brudparet (även om det ibland helt har missat grejen och är en låt om någon som sörjer att hennes kille gjorde slut och hon fortfarande älskar honom massor *typ* ) 

    Ni kan läsa en dikt (eller be en vän läsa en dikt) eller något liknande om ni vill fylla ut cermonien :) 


    Hahaha ja det låter väl inte som den perfekta bröllopslåten kanske. Den enda låten vi i så fall ska ha är Lana del Rey "young and beautiful" då det litegrann blivit vår låt, och sätts den på i slutet blir det en bra övergång till minglet vi ska ha med alla precis efteråt :)
    a ring on my finger skrev 2014-06-10 12:43:46 följande:

    Det är ju helt en smaksak.
    Jag hade aldrig kunnat ha en ceremoni utan musik men så är också musik en mycket stor del av våra liv.

    Om ni inte vill lägga några pengar på musiken så är den kanske inte så viktig för er? Då är det givetvis helt ok att köra utan.
    Annars fungerar det väl med någon mindre musikanläggning om man vill ha någon musik men ingen solist.


    Musik är inte så himla stor del av våra liv, lyssnar ibland liksom men inte sådär himla mycket. Gillar ju musik men ptja, vi har helt enkelt inte intresset. Musikanläggning har vi men ville inte ha den till vigseln för blir ju ännu konstigare att bara stå och lyssna på en låt från en högtalare än om någon sjunger tyckte vi.

    Nej det blir nog utan, vi har hittat en rätt så lång sekulär vigselakt och så det får helt enkelt bli bra. Lär väl ta 10-15 minuter bara men det blir väl mer tid för fest helt enkelt :D

  • iso
    Äldre 10 Jun 13:26
    #4

    Vi ska också ha borgligt utomhus och kommer inte ha musik under vigseln. Vi kommer ha den borgliga biten utan några tillägg i form av dikter, musik elller egna löften. Sen kommer musiken att komma igång strax efter att vigseln är klar men då som "mingelmusik". Jag älskar musik men just på vårt bröllop så som vi har lagt upp det så känner varken jag eller min blivande att det passar på något sätt. Jag tror inte att det kommer bli konstigt utan att kännas naturligt väl på plats. jag tror inte det är något du behöver oroa dig över.

  • Äldre 10 Jun 13:57
    #5
    iso skrev 2014-06-10 13:26:20 följande:

    Vi ska också ha borgligt utomhus och kommer inte ha musik under vigseln. Vi kommer ha den borgliga biten utan några tillägg i form av dikter, musik elller egna löften. Sen kommer musiken att komma igång strax efter att vigseln är klar men då som "mingelmusik". Jag älskar musik men just på vårt bröllop så som vi har lagt upp det så känner varken jag eller min blivande att det passar på något sätt. Jag tror inte att det kommer bli konstigt utan att kännas naturligt väl på plats. jag tror inte det är något du behöver oroa dig över.


    Skönt att höra att andra också är utan musik. Var man än läser känns det liksom som "alla" har det...inte för att jag brukar bry mig om vad alla andra gör, men helt plötsligt när man är ovan med hela bröllopsgrejen så blir det ju lätt så xD

  • Äldre 10 Jun 14:33
    #6

    Nä, om det inte känns viktigt tycker jag helt klart att ni ska köra utan musik!
    Det är inte alltid lätt men man måste försöka att tänka bort alla "måsten" som man får för sig att ett bröllop kräver.

    Vi är i vanliga fall väldigt enkla människor men vi har flera gånger fått stanna upp och skälla på oss själva när vi dras med i någon bröllopshysteri som i vanliga fall inte alls är "vi".

Svar på tråden Vigselakt utan musik?