• Äldre 7 Jun 23:24
    2582 visningar
    4 svar
    4
    2582

    När är det bäst att ha vår vigsel, årstid eller vilken "speciell dag"?

    Nu börjar äntligen bröllopsplanerna!

    Min m2b och jag har äntligen fått ta det här underbara steget i vårt förhållande. Men nu har vi svårt att välja datum. 
    Vi kommer att ha en borglig vigsel, gärna med möjlighet att vara utomhus. Vi kommer troligen ha  en mindre vigsel "på landet" med nära och kära.

    Vi hade först tänkt att vi skulle gifta oss den 1 maj (röd dag och en fredag) som dessutom blir vår 5årsdag. Men vi har grubblat lite på vädret - för det skulle lika gärna kunna vara +5° och regn. Så vi har nu också pratat om att välja 6 juni (lördag) som då blir på ettårsdagen efter att min sambo friade till mig. Fördelen med juni är ju att det är förhoppningsvis lite mer säkert väder, så mysigare att kunna vara ute eller i alla fall ha vigseln nere vid vattnet och sedan sitta inomhus att äta om det är kyligt.

    Hur tänker ni?
    Fördel med maj är ju såklart att det inte är lika länge att vänta! Är det någon annan som gift sig i början av maj? Skulle ni göra om det eller önskar ni att ni valt en annan dag? Eller hur tänker ni kring 6 juni - är ju fint nu när det också är en röd dag och allt. Något mer än "bara" nationaldag för oss nu efter att min m2b gick ner på knä! <3

    Tar gärna emot alla tips och tankar ang vilket datum.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det bäst att ha vår vigsel, årstid eller vilken "speciell dag"?
  • Äldre 8 Jun 11:36
    #1

    Vädret ska du inte oroa dig för! :-P Vi gifte oss i maj, det var mycket varmare då än vad det är nu i juni.

  • Alylly­ra
    Äldre 9 Jun 16:25
    #2

    Grattis
    Jag skulle rösta på 6 juni.

    1 maj är dels dagen efter Valborg (då en del kan ha planer och traditioner), dels en del av en långhelg då folk kanske vill åka bort.

    6 juni blir däremot en helt vanlig helg, visserligen mitt i studentperioden.

  • Äldre 9 Jun 18:51
    #3

    det enda jag kan påminna om när det gäller röda dagar är att se till att det finns lediga vigselförättare. Röd dag är röd dag även för en vigselförättare...    visserligen ska man kunna gifta sig vilken dag som helst men även vigselförättare kan vara lediga då och finns det bara ett fåtal att välja på kanske dom kan vara bokade...  

    Kolla upp sånt först är mitt tips. 

    Jag har varit med om snöstormar både i maj och på midsommarafton likväl som det varit sommarhetta 3:e maj så vädret skulle jag inte fästa mig så stor vikt vid - huvudsaken är att ni har en plan för dåligt väder. 

    jag skulle välja maj som dag att gifta sig på - runt nationaldagen är det många som är upptagna med skolavslutningar och studenten , många har studentfester i anslutning till nationaldagen tex. 

  • AkJ
    Äldre 24 Jun 20:37
    #4

    För oss är ett speciellt datum viktigt, och det datumet ville vi ha oavsett att det är kallt/kan vara vilket skitväder som helst och att det tydligen är en långhelg så både gäster och personal kan vara bortresta. Men, nu blir det som vi vill så vi gifter oss på vår tioårsdag. :)


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
Svar på tråden När är det bäst att ha vår vigsel, årstid eller vilken "speciell dag"?