• Äldre 21 May 19:32
    5661 visningar
    24 svar
    24
    5661

    Vilket namn?

    Väldigt tacksam för alla svar, även enbart röster 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn?
  • Äldre 22 May 07:28
    #11

    Edstad var det enda namn som spontant kändes som ett "riktigt" efternamn.   Och när jag läste din förklaring i tråden så blev det uppenbart varför jag tänkte så också. 

  • Äldre 22 May 08:05
    #12

    Finns det inget släktnamn som ni kan ta istället då? Jag vet att det inte är samma sak men det kan vara ett sätt att få ett namn som låter mer "naturligt". Vi kunde inte komma överens om vems namn vi skulle ta, så vi valde min farmors namn som ogift, Steen. Inte unikt men inte heller -sson. Annars gillar jag Rodlin. :)

  • Äldre 22 May 09:15
    #13

    Det är kanske vi som hör till minoriteten men vissa av de där efternamnen känner vi att vi inte skulle reagera över om vi hörde dem i isolerade och "naturliga" sammanhang. 

    Skulle jag läsa en artikel skriven av en "Maria Linderskog" tror jag inte att jag själv skulle reagera så mycket över efternamnet, om än alls :)

    Jo, vår första tanke var att ta ett gammalt familjenamn. Det ska finnas en tråd om det här någonstans på Bröllopstorget. De som i så fall är aktuella är antingen Wagenius (som jag har lite svårt för - tycker att det låter hårt) och Boholm.

  • Äldre 22 May 09:45
    #14
    bergglim skrev 2014-05-22 09:15:59 följande:

    Det är kanske vi som hör till minoriteten men vissa av de där efternamnen känner vi att vi inte skulle reagera över om vi hörde dem i isolerade och "naturliga" sammanhang. 

    Skulle jag läsa en artikel skriven av en "Maria Linderskog" tror jag inte att jag själv skulle reagera så mycket över efternamnet, om än alls :)

    Jo, vår första tanke var att ta ett gammalt familjenamn. Det ska finnas en tråd om det här någonstans på Bröllopstorget. De som i så fall är aktuella är antingen Wagenius (som jag har lite svårt för - tycker att det låter hårt) och Boholm.


    Aha, är det din tråd den också?! Jag förstår att det kan vara svårt det där. Men egentligen är det ju bara du och din blivande som ska tycka om namnet! skit i vad vi andra tycker och välj det som ni tycker låter/känns bäst. :) Lycka till!
  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 22 May 17:22
    #15
    bergglim skrev 2014-05-22 09:15:59 följande:

    Det är kanske vi som hör till minoriteten men vissa av de där efternamnen känner vi att vi inte skulle reagera över om vi hörde dem i isolerade och "naturliga" sammanhang. 

    Skulle jag läsa en artikel skriven av en "Maria Linderskog" tror jag inte att jag själv skulle reagera så mycket över efternamnet, om än alls :)

    Jo, vår första tanke var att ta ett gammalt familjenamn. Det ska finnas en tråd om det här någonstans på Bröllopstorget. De som i så fall är aktuella är antingen Wagenius (som jag har lite svårt för - tycker att det låter hårt) och Boholm.


    Om Boholm är ett släktnamn, i rakt nedstigande led, hos någon av er, så röstar jag på det! ;)
  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 22 May 17:22
    #16
    bergglim skrev 2014-05-22 09:15:59 följande:

    Det är kanske vi som hör till minoriteten men vissa av de där efternamnen känner vi att vi inte skulle reagera över om vi hörde dem i isolerade och "naturliga" sammanhang. 

    Skulle jag läsa en artikel skriven av en "Maria Linderskog" tror jag inte att jag själv skulle reagera så mycket över efternamnet, om än alls :)

    Jo, vår första tanke var att ta ett gammalt familjenamn. Det ska finnas en tråd om det här någonstans på Bröllopstorget. De som i så fall är aktuella är antingen Wagenius (som jag har lite svårt för - tycker att det låter hårt) och Boholm.


    Om Boholm är ett släktnamn, i rakt nedstigande led, hos någon av er, så röstar jag på det! ;)
  • Äldre 22 May 19:27
    #17

    Lannheden!

  • Äldre 23 May 06:49
    #18
    Anonym (Varför?) skrev 2014-05-22 17:22:47 följande:
    Om Boholm är ett släktnamn, i rakt nedstigande led, hos någon av er, så röstar jag på det! ;)
    Ja, vi funderar lite på Boholm. Vi har inte helt uteslutit Wagenius heller. Det skulle kännas fint att ändå kunna återanvända ett gammalt släktnamn :)
  • Äldre 23 May 11:14
    #19

    Jag tycker om Wagenius, men vill ni ha ett "vanligt" namn så låter Boholm fint. Jag är väl lite pretentiös av mig. ;)

  • Äldre 23 May 11:21
    #20
    Lenblo skrev 2014-05-23 11:14:39 följande:

    Jag tycker om Wagenius, men vill ni ha ett "vanligt" namn så låter Boholm fint. Jag är väl lite pretentiös av mig. ;)


    håller med lenblo - tycker om Wagenius, mycket! är väl lite partisk då jag själv har ett enius-namn :P 
  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 23 May 19:21
    #21
    bergglim skrev 2014-05-23 06:49:38 följande:

    Ja, vi funderar lite på Boholm. Vi har inte helt uteslutit Wagenius heller. Det skulle kännas fint att ändå kunna återanvända ett gammalt släktnamn :)


    Mellan Boholm och Wagenius, så låter ju Boholm bra mycket bättre. Wagenius låter som "vagina" och "anus". Nej, jag gillar verkligen inte det namnet!
  • Äldre 23 May 19:40
    #22

    nej wagenius är inte fint. Låter rätt och slätt som vagina. Det tänker jag på varenda gång jag ser en postlåda eller brevinkast med det namnet. Det skrev jag i en annan tråd också.

  • Äldre 23 May 19:41
    #23

    Av de namn i röstlistan så är det väl lennheden som låter minst ihopsatt i ren panik...

  • Äldre 23 May 20:08
    #24

    Herneholt, det lät fint och lite "mäktigt" :)


Svar på tråden Vilket namn?