• 20110519

    Toastmaster

    Vad har toastmaster för uppgifter? Våran toastmaster har nu frågat vad vi vill att han ska göra. Vad är brukligt att en toastmaster gör? Mer än att se till allt flyter på med mat och tal.


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Svar på tråden Toastmaster
  • Saga14

    Vägbeskrivning tex hur man tar sig från kyrkan till mottagningen , tal, mat, bröllopspresenter när dom ska öppnas. , dans , tårtan, fest ect

    Tänk hur du vill ha det på din dag..

    Allt som du brukar göra själv ex på middagar tar nu en annan över.

    Ex vid maten vet inte om ni ska ha bords servering eller buffé men man kan säga vad det är för meny om man nu har bords servering, samt har man buffé kan toastmaster säga bordsnr. En toastmaster ska sitta i det sista bordet längst ut om ni nu har tänkt ha ett traditionellt u bord.

  • niriel

    Vårt toast-par hade ansvar under middagen, det vill säga såg till att alla hittade sin plats (utifrån vår placerings-karta), att talarna visste när de skulle hålla tal, att serveringspersonalen hade koll på när maten skulle serveras, att det sjöngs sånger och så. Och så gjorde de sitt bästa för att få tidplanen att hålla. Vilket den ju aldrig gör, men det finns ju grader av förseningar... Så det är väl typ det du säger, att allt flyter med mat och tal. Vårt toast-par hade inga övriga uppgifter, vi hade andra personer som skötte annat (typ brudskål, se till att folk rörde sig mot lokalen för mat och så).

    Sedan var toastmaster/-madame är placerad finns det väl inga formella regler? Vi hade vårt par så att vi kunde ha ögonkontakt med dem och de med oss, de satt mitt i rummet (vi hade runda bord) och fick därmed bra koll på hela festsalen. Vid ett annat bröllop jag har varit på (E-bord) satt toastmaster vid honnören. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas en "regel" för placering, det gör man väl som man tycker passar bäst och som blir smidigast för alla?

  • Chicita

    Ofta lägger man över ansvaret av att vara värd på festen på toastmastern.


    Men om det finns mycket att göra så är det bättre att utse en värd eller värdpar som gör alla dom där extra sakerna som att ge vägbeskrivningar, hjälpa folk på plats osv...


    Toastmasterns ansvar är egentligen att ha kontakt med de som serverar maten och / eller köket för att kunna planera in tal på rätt ställe så att talaren inte blir avbruten av att maten bärs in eller tallrikar dukas bort. 
    Han har helt enkelt ansvar för att se till att alla tal (all toasts) sker utan problem och under tidpunkter dom är lämpligast och gärna i rätt ordning.
    Ibland arrangerar toastmastern också lite lekar för brudparet eller gästerna också. 

    Det sa vi bestämt ifrån oss att vi inte ville ha något av på vårt bröllop och om ni väldigt gärna vill ha - eller inte vill ha - lekar och sånt så är det bra att berätta det i förväg.


     

  • 20110519

    Tack alla!


    VI har ett värdpar också, det är mina föräldrar. och det är min farbror som är toastmaster. Så då får de tillsammans se till att alla intar sina platser och lotsar den från kyrkan till lokalen. 

    Vi har ett u bord och han kommer vara placerad så han ser alla gäster och kan ha ögonkontakt med oss i honörsbordet. Dessutom kan ha se serveringspersonalen och har ryggen fri. Så det har jag redan tänkt på. 


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Förälskade

    Förutom allt som ovanstående har skrivit så har min far som är toasts tagit på sig ännu mer han ska bestämma lekarna, hans sambo har fixat bil till oss och buss till gästerna, han hämtar brudgummen och övriga blommor till följet. Jag har med andra ord lämnat över hela festen till dem, det enda jag ska bry mig om är vigseln. Kanske bara min pappa som är ett extremfall?

Svar på tråden Toastmaster