• Noelle

Fråga: Din drömbutik?

Hej på er!

Vad tycker du är det viktigaste när du besöker en bröllopsbutik?

Drömmer du om bubbel och glamour? Eller är priset viktigare än allt? Hur viktigt är personalens bemötande? 

Beskriv din drömbutik helt enkelt!

Jag drömmer om en butik som Kleinfeldt (ni vet, från "say yes to the dress") där man känner sig riktigt ompysslad. Jag har nog drömt om att prova brudklänning sedan jag var liten och då vill jag verkligen att det ska vara speciellt. Samtidigt vill jag att det ska kännas rätt lyxigt eftersom det ändå handlar om en hel del pengar när man väl köper sin klänning. Butiken får gärna vara ljust inrett och riktigt välkomnande. Tycker att personalens bemötande är väldigt viktigt också. Drömbutiken för mig helt enkelt. Hur ser din ut? 

• Svar på tråden Fråga: Din drömbutik?
  • filibustern

hmm.. om jag skulle in på en bröllopsbutik, vilket jag nog aldrig kommer göra, (då jag redan har min klänning bl.a) skulle jag vilja att det var bra priser på stället, eller i alla fall att det fanns klänningar/saker till ALLA prisklasser, från 1000kr-klassen till 10 000+kr klassen, att man kunde gå in och fråga efter en billig klänning men att man ändå blev behandlad som om man vore rik :P med champagne, lite gott till, personal som kan sin sak och är engagerad i MIG.  själviskt jag vet. men det skulle vara en drömbutik. :P

• Nyfiken gul , nu fru

jag som redan är gift kan känna att det jag saknade var utbudet.  Både i priset och utbudet vad gäller sortiment.

Utbudet i brubudiker är oftast väldigt begränsat och samma typ av klänningar förekommer.  och oftast är allting ohyggligt dyrt.

Jag hade velat se en butik med större sortiment där en rocktjej kan hitta sin rockabillyklänning likväl som en konservativ klassisk brud hittar sin , likväl som en borgerlig vigsel med en blå sidenklännig  och även 45-åriga bruden som gifter sig för 3:e gången o bara vill ha något enkelt rakt i rött. 

och även fokus på dom brudar som kräver specialstorlekar oavsett om det är en klänning i 170 centilong eller en storlek 58 . 

alla ska helt enkelt känna sig lika välkomna oavsett bakgrund och oavsett ekonomi.  Även om jag köper en enkel sidenklänning för 600 kr till en borgerlig cermoni eller beställer värsta dressen till det maffiga syrianska bröllopet med obegränsad budget så ska jag ändå känna mig utvald där i butiken som deras bästa kund

• Chicita

Champagne, inredning och annat lullull hamnar ju i slutänden på prislappen.

Det som är viktigt är kunnig personal som behandlar alla kunder med respekt och värdighet oavsett storlek på klänning eller budget.
    Personal som har kunskapen att kunna hjälpa kunden att hitta sin drömklänning, även om den inte fanns på plats i butiken.

Jag skulle vilja se ett sortiment som kanske är bredare än vad som fysiskt finns på plats. 
    Provklänningar i de flesta storlekar, och alla typer (trumpet, A-linje, balkläning osv) men kanske inte nödvändigtvis i varenda klänningsmodell, då det kostar att ha så mycket klänningar på plats i butiken också - vilket också speglar sig på priset.

Att kunna få prova en klänning i spets för att se om man trivs i spets, att sen kunna få prova en klänning i A-linjemodell eller sjöjugfru (typ) för att se vilken av modellerna man gillar bäst... och sen kanske kunna gå och känna på materialprover och titta i kataloger för att hitta den drömklänning man vill ha... det hade varit toppen ;) 
    Typ som man gör på bilfirman när man ska beställa en ny bil från fabriken :P

• iso

Jag tänker att det är trevligt med alternativ. Det hade varit trevligt att kunna välja olika paket t ex beroende på hur man vill ha det, alternativt att bara få bra och trevlig service om man spontant kommer in för att titta. Hade jag bara hittat en butik som hade något av det jag ville ha så hade jag gärna bokat tid med champagne och vänninor för att prova. 

Det lilla jag har sett av brudklänningsbutiker (köpte via nätet sen) är att det var mycket av samma typ och väldigt dyrt. Jag ville t ex ha lite mer chiffong och bohemkänsla på min klänning, men i butikerna var det mycket pärlor, strass och tunga stora klänningar. Sen är det som andra skrivit ovan bra om det finns olika prisklasser och olika modeller så att man kan prova sig fram.

Tillbehör såsom skor och smycken m.m. är också trevligt antar jag om man vill kunna välja sådant. Det värsta jag vet är mersälj som står en upp i halsen, för min del vinner alltid en butik på att ha personal som är trevlig, avslappnad, och som kan ta ett steg bakåt för att låta mig fundera i fred, men som samtidigt kan fixa saker åt mig om jag önskar. 

Slutligen så hade jag inte velat att det såg sunkigt ut. Det ska vara rent och fräscht och inte för slitet, men det behöver inte "dyr" inredning för det. 

• Anonym (Lisa)

*kunnig och villig personal som lyssnar på MIG om jag vet vad jag vill ha och kunnig och hjälpsam personal som kan hjälpa mig att hitta det jag söker om jag är osäker och velig.  Personalen ska inte pracka på mig saker jag inte vill ha och inte gillar. 

*chans att kunna få fram även udda varianter på klänningar. Även om det inte är mode nu med en charleston-inspirerad klänning från 20-talet så ska det inte vara omöjligt att beställa en sån om det inte finns hemma.  

*sömmerskehjälp, om jag hittar en klänning jag vill ha men med vissa ändringar ska det finnas den servicen att få hjälp med att sy om den. Tex fålla upp den, ta bort rosetter och bjäfs, göra den ärmlös osv. Enklare sömnad ska det finnas tillgång till . Det kan jag gärna betala nån krona extra för. 

*accessoar-hjälp.  Jag förutsätter ju att det finns  tiaror, slöjor och underkjolar i butiken men jag skulle också vilja få möjlighet att ha ett litet mindre utbud av kanske skor, rätt sorts bh:ar , trosor och korsetter, strumpor. 

*butiken som sådant vill jag då att det ska finnas ordentliga provhytter , vettiga speglar och trevligt ljus så man verkligen ser klänningarnas färger och detaljer på rätt sätt. 

*möjlighet att boka in sig på tider i butiken då personalen ägnar sig helt åt mig som kund och inte springer fram o tillbaka och lämnar ut klänningar, svarar i telefon och gör annat som bara tar upp av MIN tid jag skulle behövt använda mig av att prova klänningar och fråga om råd.  Boka tid som hos frisören tex, 1-2 timmar avsätts enbart för mig som kund. också något som jag kan betala extra för om jag vill ha. 

*skulle vilja ha nån form av möjlighet att välja ut tärnklänningar i samma butik , om det inte finns i lager ska det kunna gå att beställa.  Men att det då finns hemma några varianter så jag kan se hur klänningarna ser ut och vad som finns att välja på och vad som är praktiskt möjligt att genomföra. 

Svar på tråden Fråga: Din drömbutik?