• Alvstina

    Dubbla klädkoder på inbjudan, hur ska jag tänka?

    Hej!

    Jag har fått en inbjudan till ett bröllop där det har angivits två klädkoder. De två koder som man kan välja mellan är antingen högtidsdräkt eller mörk kostym. Jag känner att det är jättesvårt att veta om jag ska börja leta efter en bal/aftonklänning eller välja en klänning som slutar strax nedanför knäna. Man vill ju varken vara över eller underklädd. Tycker att det är jättesvårt. 

    Jag var själv medlem här innan mitt bröllop och fick jättemycket bra stöd, så tänkte höra med er vad ni tror om detta. Hur skulle ni göra?

    Jag tror att anledningen till att man har skrivit högtidsdräkt är att det finns släktingar som arbetar inom militären och att det krävs högtidsdräkt för att de ska kunna ta sina uniformer med gott samvete. 

    Jag funderar just nu på en finare maxiklänning. Vad tror ni om det? Har ni tips på nätbutiker som säljer?

  • Svar på tråden Dubbla klädkoder på inbjudan, hur ska jag tänka?
  • Chicita

    Ja den är underskattad... 


    Billiga kläder oftast men ändå rätt snygga :) 
    Dom KAN vara stora i storlekarna, så det är värt att komma ihåg :) 

  • FrökenW

    Hade jag fått en sådan inbjudan hade jag nog utgått ifrån att de ville att gästerna skulle klä sig enligt den högre klädkoden, men att de som inte äger en frack inte ska behöva köpa/hyra. Särskilt om högtidsdräkt angavs före kostym. Så vill du och har/möjlighet att skaffa 'full' balklänning så kör på. Klänningen Chicita tipsade var dock jätteläcker och funkar säkert klockrent. 

    Eller fråga någon i brudparets närhet, vilket kanske är säkrast när det kommer till kreativa klädkoder. 

    Har dock lite samma problem, men hoppas någon variant av "Klädkod: mörk kostym, alt. mässdräkt" blir mindre förvirrande för våra stackars gäster. 

  • FrökenW

    (Och nu menar jag alltså inte att det på något sätt är synd om gästerna på bröllopet ni ska på, bara för att klargöra. :) )

  • Chicita
    FrökenW skrev 2014-04-28 23:14:22 följande:

    Har dock lite samma problem, men hoppas någon variant av "Klädkod: mörk kostym, alt. mässdräkt" blir mindre förvirrande för våra stackars gäster. 


    Kanske


    Klädkod: Mässdräkt, alt mörk kostym om mässdräkt ej finnes


    (oj vad högtravande det blev nu, men du förstår kanske hur jag tänkte ;) ) 

  • gloriousgirlgirl

    Jag är mycket van vid militära tillställningar och det du bör ha på dig är en aftonklänning - inte balklänning. Balklänningar av tradition är "större" och fluffigare, och inte lämpligt på denna tillställning.

    Det är tråkigt att klädkoden är så otydlig, även om jag förstår andemeningen hos brudparet. Men jag skulle rekommendera dig en aftonklänning som sagt.

    Ha det så kul!

  • FrökenW

    Fast till högtidsdräkt alt stor mässdräkt är det balklänning som gäller enligt ettiketten, sen är det i och för sig inte ovanligt med lite enklare "aftonklänningar" av den mer slimmade typen på militära tillställningar men formellt hör de snarare till nivå smoking/liten mässdräkt.

    Dock behöver man inte ha stor, fluffig kjol till högtidsdräkt/frack/stor mässdräkt heller, en mer slimmad historia i festfint tyg och mönster går utmärkt. Det är en flytande gräns. :)

Svar på tråden Dubbla klädkoder på inbjudan, hur ska jag tänka?