• Äldre 9 Apr 17:39
    2731 visningar
    10 svar
    10
    2731

    När färga håret?

    Kanske är en lite dum fråga men det är så att jag tänkt färga håret innan bröllopet, men hur långt innan är bra att göra det? Vill göra så tätt inpå som möjligt för att färgen inte ska hinna gå ur eller få utväxt, men vore det bra ändå att göra ett tag innan så att håret inte ser "för" färgat ut..?
    Har tänkt göra det hos frisör. När färgade ni håret innan bröllopet?

  • Svar på tråden När färga håret?
  • Äldre 9 Apr 18:28
    #1

    Jag har hört att två veckor är rekomenderat... Då färgen ska börja se mer "naturlig" ut efter den tiden...

  • Äldre 9 Apr 18:45
    #2

    Veckan innan gäller för mitt hår. I vissa fall bara dagen innan.

  • Äldre 9 Apr 19:05
    #3

    Det beror på hur ofta du tvättar håret. (och till viss del vilken färg du färgar det)

    Men 3-4 tvättar innan bröllopet ca :) 


    Den mesta färgen går ur dom 2 första tvättarna och om du exempelvis färgar rött så kan håret börja få den där nästan rosa-aktiga tonen efter 3:e tvätten redan.

  • Äldre 11 Apr 11:25
    #4

    Mellan en vecka till två veckor är nog lagom.
    Sen kan du fräscha till det med en snäll skumtoning för att få glans och lyster i färgen precis innan brölloppet om du vill. En skumtoning du bara låter sitta ca 5 -10 min som ger lite djup och lyster.

  • Äldre 11 Apr 18:57
    #5

    Jag har också tänkt färga håret innan bröllopet hos min frisör. Vi kom fram till att jag ska färga håret på måndag och vi gifter oss på en fredag. Det tyckte hon skulle räcka. 


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Äldre 14 Apr 21:34
    #6

    Har blivit osäker, kanske ska jag färga håret själv. Brukar göra det själv men tänkte att det kanske kan vara bra att gå till en expert nu till bröllopet :) Men om jag ska färga det själv ändå, något jag bör tänka på? Jag kommer färga håret mörkare, inte svart, men en mörkare brun nyans. Någon som har något tips/trix? Brukar råka få färg på "fjunen" vid öronen tex..

  • Äldre 14 Apr 22:16
    #7
    ingrid87 skrev 2014-04-14 21:34:00 följande:

    Har blivit osäker, kanske ska jag färga håret själv. Brukar göra det själv men tänkte att det kanske kan vara bra att gå till en expert nu till bröllopet :) Men om jag ska färga det själv ändå, något jag bör tänka på? Jag kommer färga håret mörkare, inte svart, men en mörkare brun nyans. Någon som har något tips/trix? Brukar råka få färg på "fjunen" vid öronen tex..


    Smörj in öronen, pannan och allt du inte vill färga (akta så du inte får det på hårstråna bara) med idomin eller någon annan superfet salva så fäster inte färgen så bra där.


    Skulle det ändå fästa så börja med att torka med en tuss med ansiktsvatten på. Om inte det biter så testa en tuss med parfym eller sprit och i sista hand kan du helt enkelt använda peeling som är till för ansiktet.


    2 peelingsessioner på en vecka brukar räcka (oftast är det borta efter första gången)

  • Alylly­ra
    Äldre 15 Apr 10:22
    #8

    Jag färgade ca 2,5 veckor innan bröllopet hos frisör. Jag tyckte det blev perfekt, man hann få bort den där "färgade" känslan, men det hann inte växa ut heller.

  • Plätti­s
    Äldre 15 Apr 11:30
    #9

    Jag skulle göra det i så pass god tid att eventuella missöden hinner rättas till. Skulle det bli fel färgnyans (tänker på Kate Hudson och Anne Hathaway i Bride Wars :D) vill man ha tid att göra något åt det, inte behöva gifta sig med rosa hår när man hade tänkt sig en varmt röd nyans. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • LMF
    Äldre 15 Apr 15:50
    #10

    Min frisör sade åtminstone en vecka innan för då hinner överskottsfärg gå ur, men eftersom jag ska på någon annans bröllop då så tar jag två veckor före. 

Svar på tråden När färga håret?