• TobbeNatta

Hjälp med storlek/proportioner, brudklänning från DHGate

Hej!

Hoppas att det finns någon här inne som kan hjälpa mig... Jag är gravid och hittar inga brudklänningar som passar mig och vårt tema (50-tal)

Nu har jag hittat en vanlig klänning som jag blivit tokkär i! Dock vette sjutton hur jag ska göra med storleken! Vanligtvis, även som gravid, drar jag stl S-M (36/38) i kläder! Nu under grav. så är tröjorna medium, men byxorna fortfarande ca 36.

(Jag är ganska liten, och bara fått mage och mer tuttar! Jag är nu i v25, och kommer vara i v 35 när vi gifter oss. Är min första graviditet oxå, så vet inte alls hur stor jag kan ev. bli.)

Ska jag ta en måttbeställd? Känns som att den kanske blir fel  i proportionerna? Kanske dessutom blir gigantiskt upptill axlarna om jag bara går utefter bystmåttet tex? Eller ska jag välja en plus-size storlek som passar de måtten?

Hur som helst kommer jag nog behöva gå till en sömmerska, men vad skulle bli lättast att korrigera? 

Denna klänning är det: http://www.dhgate.com/product/2014-new-arrival-cap-sleeves-crew-lace-bridal/180459659.html#s1-1-1|2133027956

Jag funderar på om jag ska ta en stl 16w (finns måttbeskrivning längre ner på den sidan) men måttet på höfterna är för stort.. Eller ska jag lite på att de syr den proportionerlig och bra enligt mina mått?

Måtten har jag uppskattat kommer vara:
    Byst 105cm
    Midja 95cm
    Höfter: 105cm 
    Tror mer på att midjan blir större än höfterna, med tanke på min kroppsbyggnad..

Vad tror ni blir bäst? Måttbeställa eller ta en fast storlek?

• Svar på tråden Hjälp med storlek/proportioner, brudklänning från DHGate
  • Himla

Om du kommer vara i vecka 35 kan du inte ha en sådan modell, du måste ha en modell som är avskuren under bysten, sk empiremodell. Du får nog tänka om kring klänningen och välja en klänning för gravida.

• Himla

Gå in på shopweddingdress s¨har de många klänningar för gravida brudar...

• kouki

Håller med ovanstående, den där modellen kommer med stor sannolikhet se rätt märklig ut på en gravid kropp, då den är avsedd för att markera en midja, som inte riktigt finns på samma vis på en gravidmage... 

Finns nog en anledning till att 50talets graviditetskläder såg annorlunda ut: www.google.se/search&espv=210&es_sm=91&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=gktCU522Lo-GyQPFsoCIBQ&ved=0CDAQsAQ&biw=1440&bih=746 :) 

• Kileane
    Himla skrev 2014-04-07 08:27:26 följande:

Om du kommer vara i vecka 35 kan du inte ha en sådan modell, du måste ha en modell som är avskuren under bysten, sk empiremodell. Du får nog tänka om kring klänningen och välja en klänning för gravida.

Får tyvärr hålla med, det var en jättevacker klänning men den kommer nog inte att funka i v. 35 när den har en sån markerad midja. Jag tror inte det kommer att se bra ut även om du lyckas få en storlek som du ryms i. Du borde nog leta efter en klänning där midjan sitter högt upp, strax under bysten, så magen får gott om plats att växa nedtill. Alternativt en strechig klänning i fodralmodell/gravidmodell.
Svar på tråden Hjälp med storlek/proportioner, brudklänning från DHGate