• Äldre 30 Mar 09:10
    2805 visningar
    8 svar
    8
    2805

    vigselring fem eller sju stenar?

    Hej,

    Jag har precis beställt en Engelbert krabb Elllipse med 5 diamanter totalt 0, 5 carat. Jag fick tyvärr inte testa exakt den ringen i butiken och har nu blivit osäker...

    Jag testade 7x0.07 som täckte halva fingret vilket var fint, men tyckte att 5x0, 1 glittrade finare. Är det någon som har en ring med 5x0,1 som tycker att raden blir för kort?

    Mitt alternativ är att ändra beställningen till 5xnågot större än 0, 1. Eller ta 7x0, 1 men då riskerar jag att det kan göra ont mellan fingrarna eftersom jag har ett relativt litet finger med ringstorlek 51.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden vigselring fem eller sju stenar?
  • Himla
    Äldre 30 Mar 11:30
    #1

    Jag gillar ju sju stenar själv, har också nätta händer trots att jag inte är så nätt själv just nu ;) Ringarna är ju anpassade efter fingret i proportion så det ska ju inte skava mellan fingrarna. Blinget i ringen beror förutom stenens kvalité även på infattning samt slipning. Jag gillar briljantslipade diamanter som har mer bling, men det får du likaväl med en kubik zircon också. Jag skulle INTE köpa en ring jag inte testat.... Gå runt och kolla till du känner dig säker på vad du vill ha och har provat den. Här har jag själv gjort en kovändning och helt fått tänka om då den bild jag hade i huvudet inte alls blev bra när jag testade på mitt finger...Skulle ha vitt guld, nu blir det roséguld istället haha...

  • Äldre 30 Mar 12:31
    #2

    Hej!

    Jag har ringstorlek 54 och ganska smala fingrar uppifrån sett. Jag ska just beställa en femstens ring, denna:
    www.albrektsguld.se/article/diamantring_i_18k_guld_0430181

    Vi var och provade ringar och då passade femstensringen superbra!
    Blingblinget gillades skarpt!
    Det såg symetriskt ut tillsammans med den andra ringen och det passade perfekt med stenarna på "min platta ovansida" på fingret...
    (och då provade jag ringar som var i stort sett samma storlek som jag har...)

    Så ja, som Himla skrev, ringarna är anpassade efter fingret i propotion så det borde bara gå finfint!

    Good luck!

  • Äldre 30 Mar 13:40
    #3

    Kommer inte ihåg vad jag har för ringstl... Mina ringar går i makens vigselring iaf ;) Min vigselring har 6 små stenar och en större mittsten. Undrar om jag inte har stl 52...hm.

    Kan du inte gå till andra affärer och prova ringar? 

  • Äldre 30 Mar 21:21
    #4

    Tror ni det är vanligt att välja fem diamanter? Eller väljer de flesta en hel rad som täcker översidan av fingret?

    Den ringen du linkat till är jättefin, väldigt lik den jag har beställt.

    Jag har Engelbert förlovningsring och vill därför ha den i vigselring. Jag skall ringa imorgon och höra om de redan börjat tillverka min ring, då är det bara att hoppas på det bästa :)

  • Äldre 31 Mar 14:39
    #5
    missms skrev 2014-03-30 21:21:44 följande:

    Tror ni det är vanligt att välja fem diamanter? Eller väljer de flesta en hel rad som täcker översidan av fingret?

    Den ringen du linkat till är jättefin, väldigt lik den jag har beställt.

    Jag har Engelbert förlovningsring och vill därför ha den i vigselring. Jag skall ringa imorgon och höra om de redan börjat tillverka min ring, då är det bara att hoppas på det bästa :)


    Just antalet diamanter vågar jag inte svara på men det är vanligare att välja en som har diamanter som täcker halvvägs runt om precis som den du provade i förstaskedet. Men välj den du gillar mest :)
    www.VANBRUUN.com diamanter, vigsel- och förlovningsringar.
  • Äldre 31 Mar 15:39
    #6

    Tycker bilden i länken inte gör ringen rättvisa haha, men den är riktigt fin ja ;) detta är vad jag tror, inte vet, men tror... Att 5 st 0,1 stenar täcker ovansidan på fingret ganska väl/bra! Iaf på mina fingrar.. Hur som haver! Hoppas det går bra för dig med allt :) nyfikna på ditt resultat sen! (Bild?) :)

  • Äldre 13 Apr 22:52
    #7

    Om du har ett smalt finger blir väl ringens omkrets mindre, så det kanske kommer se ut som att ringarna täcker nästan halva fingret? Jag har ingen aning, men det borde väl bli så...?

    *Trött fundering från en trött Innuendo*

    Hursomhelst är ringen jättefin! Jag förstår dock att du har sådana här funderingar, jag beställde förlovnings- och vigselringar i januari (efter svår beslutsångest som nästan drev Maken till vansinne ) Så fort beställningen hade skickats började jag grubbla: "Var det verkligen rätt val? Borde jag ha tagit några andra?" Vågade inte delge Maken de funderingarna, då hade man väl åkt ut!

    Nej men skämt åsido, det är nog vanligt att man grubblar över om man verkligen valt rätt ring (jag hoppas det i alla fall, vägrar tro att jag är ensam om det). Vänta nu tills du får prova ringen och se hur den ser ut "IRL". Och som Lavin säger, visa oss gärna hur det ser ut!


    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Äldre 13 Apr 22:56
    #8

    Förlåt, det var ju Lavin som hade länkat till sin ring, inte du TS! Me nden ringen ser jättefin ut så om din ser likadan ut är det ju inte  fel att säga att din är fin...


    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
Svar på tråden vigselring fem eller sju stenar?