• Anonym
    Äldre 18 Mar 14:52
    6676 visningar
    9 svar
    9
    6676

    BOLÅN, vilka chanser har vi?

    Hej!
    Jag och min blivande man har länge velat köpa hus. Vi har inte haft grunden till att kunna göra det ännu enligt banken men nu kanske det går.
    Såhär: Jag jobbar 100% med månadslön på ett vikariat. Det vikariatet går ut sista maj 2014, men jag hoppar på ett nytt 1 juni på ett annat ställe. Också 100% och med månadslön. Det vikariatet löper till sista december EN gång (2014). Chefen där har sagt att till 99% så blir jag fast anställd efter det, men såklart så finns det inga garantier på någonting.
    Min sambo har haft fast jobb sedan några år tillbaka.
    Idag hyr vi ett hus på 6400kr/månaden med allt inräknat. Det enda vi har som sparpengar nu är till det stundande bröllopet i juli.

    Vad tror ni om våra chanser att få ett bolån under de här förutsättningarna?
    Inga bet. anmärkningar eller dylikt.

    För några månader sedan så gjorde vi en ansökan på nätet på ett lån på ett torp för 150tkr som vi blev beviljade.

  • Svar på tråden BOLÅN, vilka chanser har vi?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 14:53
    #1

    Ska tilläggas att vi inte köpte det torpet. Var mer av nyfikenhet.

  • Anonym (Huskö­pare)
    Äldre 18 Mar 16:29
    #2

    Det ni måste ha är 15% kontantinsatts+ kontanter till lagfart! pantbrev och andra avgifter i samband med husköpet. Banken kommer inte lita på vad din chef sagt utan ser bara vad som finns skriftligt. Så ni måste klara av lån och andra kostnader på hans lön enbart tills du har en tillsvidare anställning. Så om ni köper ett billigt hus för ett par hundra tusen så borde det inte vara så svårt. Värre är det om ni vill ha en villa för några miljoner. Om ni vänder er till en alternativ bank med höga räntor (som ex. Blue step) så vet jag inte villkoren. Men de alternativa bankerna är inte att rekommendera.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 18:18
    #3

    Självklart så ska det sparas ihop till alla avgifter osv. Sen vill vi inte ha ett hus för flera miljoner. Möjligtvis högst 1 miljon, men vi vill ha ett gammalt hus med lite renoveringsbehov. Vill helst att det ska vara mest att göra inomhus, alltså att utskicket ska vara fräscht!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 18:26
    #4

    Har ingen koll på hur det fungerar riktigt med pantbrev & lagfart? Vi spekulerar och tittar i dagsläget. Vi ska vänta att göra någonting åt detta till vi gift oss och börjat spara ihop igen. Men ci vill gärna veta hur hela processen fungerar! Det står så himla olika på olika sidor när man googlar så det är svårt att få en klar bild över det hela. Det känns som att det är svårast att komma in i "köpa-hus-cirkeln"!

  • Äldre 18 Mar 19:24
    #5

    Pantbrevskostnader betalas om ni måste belåna större del än som redan finns i fastigheten. Så köper ni ett hus för en miljon och betalar 150 000 i kontantinsats måste ni ju låna 850 000 kr. Om huset redan är pantsatt för denna summa eller högre behöver ni inte ta ut fler pantbrev.

    Lagfart betalas alltid. Expeditionsavgiften är 825 kr och stämpelskatten är 1,5% av köpeskillingen så 15 000 kr i detta fall.
    Så ska ni köpa ett hus för 1 miljon behöver ni 150 000+15000+825= 165 825 kr i kontantinsats.

    Banken tittar såklart på hur mycket ni har sparat och om ni har till kontantinsatsen.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 19 Mar 19:10
    #6

    Galet mycket pengar egentligen att spara ihop! Vi skulle alltså ha börjat sparat ihop mycket tidigare! Det kommer ta ett tag att spara ihop en sån summa.

  • Anonym (Huskö­pare)
    Äldre 19 Mar 20:03
    #7
    Anonym skrev 2014-03-19 19:10:56 följande:

    Galet mycket pengar egentligen att spara ihop! Vi skulle alltså ha börjat sparat ihop mycket tidigare! Det kommer ta ett tag att spara ihop en sån summa.


    Jo eller hur! Det är dyrt med hus. Dessutom måste man ju ha en buffert från start om värmesystemet rasar första veckan eller liknande.. Då kan man inte vänta på nästa lön ;) Vi köpte en gård för 2 miljoner och hade utöver alla obligatoriska kontanter sparat ihop till en buffert på 50 000kr.. Dom 50 000kr gick åt första 3 månaderna :( Det är en jävla massa kontanter som krävs... Men samtidigt så är det bra att bankerna har dom kraven, man ska ju ha råd med lån och sparande även om en blir sjukskriven och den andre blir arbetslös ;)
  • Äldre 19 Mar 20:38
    #8

    Vi drömmer också om hus! Nu har jag tom fått för mig att vi ska köpa en lägenhet istället för vår hyresrätt för att betala tillbaka till sig själv istället för att bara "kasta" pengarna till hyresbolaget.. men.. samtidigt vill vi ju spara till bröllopet så får se! Vi har inte ens kontantinsats som det är nu om jag inte säljer mitt sparkapital i aktier och dyl. Men får se om vi orkar vänta. jag hatar att hålla på att flytta.. vill gärna bara flytta en gång och sen är det klart liksom! :) 

  • Äldre 17 Apr 17:48
    #9

    Vissa banker låter en låna till kontantinsatsen också med ett så kallat blancolån. Min bror och hans tjej köpte precis hus ( bägge har fast, hon sedan januari dock) för lite mer än 1 miljon och de har inte mycket sparat. Men de har en lägenhet de har sålt men det kommer bara bli ca 30000 över när allt är betalat. Så de har lånat extra till kontantinsatsen också. Men det är viktigt att man har en rejäl buffert också för saker kan gå sönder och renoveringar är inte billigt det heller.

Svar på tråden BOLÅN, vilka chanser har vi?