• Äldre 14 Mar 18:07
    3368 visningar
    7 svar
    7
    3368

    Brudgummen bär frack, marskalken bär...?

    Hej!

    Min blivande man har en ärvd frack som han vill ha när vi gifter oss i sommar. Den är av äldre modell i ull och jättefin. Eftersom vi inte tycker att det känns rimligt att ha ett "frackbröllop" där gästerna måste köpa/hyra en frack valde vi klädkoden "mörk kostym" som rekommendation för gästerna. I brudföljet kommer det finnas en tärna och en marsalk. Vi har så svårt att bestämma oss för om marskalken ska bära frack eller mörk kostym... Vad tycker ni? Jag har läst vad Magdalena Ribbing tycker, så det behöver jag inget referat till ;) jag är ute efter ERA åsikter! :

  • Svar på tråden Brudgummen bär frack, marskalken bär...?
  • Äldre 14 Mar 19:17
    #1

    Enligt ettikettreglerna så ska ju marskalker och tärnor följa klädkoden. Så mörk kostym i så fall då. (men det hade du ju redan kollat på :) )

    Om ni känner att ni vill att tärnor och marskalker ska vara lite "finare" än resten så kan ni ju köra något mellanting mellan frack och kostym - typ frockcoat eller liknande kanske? :)  

  • Äldre 14 Mar 21:40
    #2

    Jag tycker nog att det vore finast om marskalken hade mörk kostym. Tärnor skiljer sig ju alltid från bruden i fråga om både "finhetsgrad" på klänning, färg på klänning, storlek på bukett, de har inte slöja vilket bruden ibland har osv. Men när jag ser andras bröllopsfoton undrar jag ibland vem som är brudgum och vem som är marskalk! Och så tänker jag - varför ska BRUDEN ha så speciell klädsel - den enda med vit klänning, kanske den enda med långklänning, värsta håruppsättningen, slöja osv osv medan brudgummen ibland ser ut som vilken gäst som helst? Det är väl fint om brudgummen också får vara speciell en dag?

    Fint med ärvd frack!

  • Äldre 15 Mar 12:22
    #3
    sommar2014 skrev 2014-03-14 21:40:53 följande:

    Jag tycker nog att det vore finast om marskalken hade mörk kostym. Tärnor skiljer sig ju alltid från bruden i fråga om både "finhetsgrad" på klänning, färg på klänning, storlek på bukett, de har inte slöja vilket bruden ibland har osv. Men när jag ser andras bröllopsfoton undrar jag ibland vem som är brudgum och vem som är marskalk! Och så tänker jag - varför ska BRUDEN ha så speciell klädsel - den enda med vit klänning, kanske den enda med långklänning, värsta håruppsättningen, slöja osv osv medan brudgummen ibland ser ut som vilken gäst som helst? Det är väl fint om brudgummen också får vara speciell en dag?

    Fint med ärvd frack!


    Ja, lite så tänker jag med! Ni tror inte det ser konstigt ut på fotona sen då? Att de har olika klädsel? Har försökt hitta nån bild med den här konstellationen utan att lyckas så bra... Jag tänker också att eftersom brudgummens frack är av äldre modell och gjord i ull, så kanske det ändå skulle se skumt ut om marskalken har en hyrd frack i syntetmaterial?

    Tar gärna emot fler åsikter, jag velar fram och tillbaka hela tiden :)
  • Äldre 15 Mar 14:20
    #4

    Både maken och marskalken bar frack på bröllopet.

  • Äldre 16 Mar 11:26
    #5
    TheD skrev 2014-03-15 14:20:36 följande:

    Både maken och marskalken bar frack på bröllopet.


    Vad hade ni för klädkod för gästerna?
  • Äldre 16 Mar 13:50
    #6

    Kavaj.

    Vi tyckte det var självklart att brudföljet skulle vara fina. 

  • Äldre 21 Jun 12:18
    #7

    Har brudgummen frack tycker jag marskalken också ska ha det. Kommer se lite "rörigt" ut annars

Svar på tråden Brudgummen bär frack, marskalken bär...?