• carrobergstrom

    Vill inte ha traditionell möhippa

    Hej alla!

    Jag är kanske konstig men jag vill inte ha den traditionella typen utav möhippa....
    Vill inte bli utklädd och behöva skämma ut mig..
    Jag vill äta middag med mina vänner och kanske göra någon aktivitet tillsammans med dem. 
    Kan man "kräva! det av sina vänner??? För jag vill verkligen inte ha det sådär skämmigt 

  • Svar på tråden Vill inte ha traditionell möhippa
  • Allrakäraste

    Både ja och nej. Självklart kan du förklara för dina vänner att du inte vill bli utspökad och tvingas till skämmiga uppdrag på stan, de ska inte tvinga dig att göra saker som du inte vill. Men att "kräva" middag och aktivitet är svårt, det är ju upp till dina vänner att planera dagen/kvällen och fylla den med roliga saker.
    Så mitt råd, förklara vänligt men bestämt att de ska vara snälla när de väljer aktiviteter, att du inte vill bli utsatt för alltför skämmiga uppdrag. Sen får vi ju hoppas att dina vänner känner dig så väl att de vet var du drar gränsen för "okej skämmigt" och "över gränsen skämmigt" :)
    Hoppas att du får en fin möhippa! 

  • Chicita

    Möhippan är något dom bjuder dig på så att kräva att den ska vara på ett visst sätt känns ju lite konstigt.
    Däremot kan du ju göra som jag gjorde (exempelvis)
    Jag var väldigt tydlig med att om dom skulle fixa en hippa till mig så ville jag absolut inte ha en förnedringshippa. Och jag sa även att om dom fixade en sån så skulle jag gå hem och så kunde dom stå där och förnedra varandra :P

    Jag talade om att jag helst av allt bara ville ha en lugn kväll med mina närmaste.
    Och det fick jag också.
    Dom slog ihop och körde svenhippa till oss.
    Vi startade med go-cart (eftersom det var ett av makens önskemål) sen delade vi på oss och hade varsin separat aktivitet och sen gemensam middag på kvällen på restaurang och så hem och spela roliga spel och umgås allihopa :)
    Men vi hade aldrig några direkta krav på vad vi ville ha.
    "Kraven" var väl mest på vad vi inte ville ha :)  

  • drömprinsensfru

    Jag tänker så här: du kan inte kräva att en möhippa ska bli exakt så som du vill men du kan kräva och/eller vara väldigt tydlig med att du inte kommer gå med på att genomföra sånt som du absolut inte vill.

    Jag tycker inte att en möhippa måste innehålla något skämmigt överhuvudtaget och jag tycker inte att en möhippa måste innehålla uppdrag heller. Jag anser att när brudens vänner planerar möhippan så ska de planera den utifrån vad bruden vill, för det är brudens dag och det är helt irrelevant vad vännerna tycker att en möhippa "ska" innehålla, det enda som de ska gå efter är vad bruden vill göra, inget annat. Jag tycker inte att det finns något som en möhippa måste innehålla.

    Jag förstår inte varför det finns föreställningar om att en möhippa "måste" betyda att bruden ska skämmas ut med utklädning och/eller uppdrag. OM bruden gillar sånt, jamenvisst då är en sån hippa hon ska få...men vill hon inte ha en sån hippa så ska hon slippa. Bruden ska inte behöva gå runt och hoppas att vännerna ordnat "snälla uppdrag" som hon går med på för att vännerna tjatar och vill skämma ut henne.

    Jag tycker inte att det är okej att tjata på bruden att hon ska göra sånt som hon inte vill och om man som vän som planerar hippa är det minsta tveksam till hur bruden vill ha sin hippa så ska man fråga den blivande mannen som kan försöka luska lite om han inte redan vet hur bruden vill ha hippan. 

    TS, OM det skulle visa sig att dina vänner av någon anledning har fått för sig att en möhippa "måste" innebära utklädning och/eller nåt annat du inte vill göra så ska du inte känna dig tvingad att göra det dom planerat. Du kan vägra att göra sånt du inte vill. En möhippa måste inte innebära att bruden blir utskämd och utklädd! Vill du inte bli utklädd, vägra klä dig i utklädningskläderna. Vill du inte genomföra sånt som du tycker skämmer ut dig, vägra, gör det inte. 
    Visst det är ju tråkigt om de planerat en massa och så vill du inte göra det dom tänkt, men jag tycker att ingen (vare sig det är möhippa eller om man är i annat socialt sammanhang) ska behöva lida och tvingas genomföra aktiviteter som man absolut inte vill. Jag tycker att det borde ligga i dina vänners intresse att du verkligen har roligt och känner dig bekväm och avslappnad på din möhippa.
     
    Jag ville ha en lugn möhippa med middag och typ bowling, och det fick jag.
    Jag och min tärna hade pratat om hur jag ville ha det utifall att hon skulle ordna en hippa. Jag tog aldrig för givet att det skulle bli en hippa men jag sa helt enkelt till min tärna och en del andra vänner att "om ni skulle få för er att ordna en hippa så kommer jag inte gå med "typiska möhippegrejer" som utklädning, uppdrag eller liknande.....Om ni börjar tjata på mig om sånt då går jag hem eller ringer blivande maken så han hämtar mig...och det är i så fall INTE jag som förstört hippan, utan ni som förstört hippan pga bristande respekt för mig och jag skulle bli väldigt sårad om ni har så lite respekt för mig." Lite hårt och kanske lite väl övertydligt kan man kanske tycka men jag ville verkligen inte ha en sån där hippa med uppdrag och utklädning och liknande. Jag litade på att min tärna skulle fixa en sån hippa som jag ville ha men jag var orolig att någon annan skulle få för sig att planera något "knäppt" bakom både min och tärnans rygg eftersom jag fick höra en del snack om hur "híppor ska vara" och det gjorde mig orolig.
    TS: säg till dina att du absolut inte vill ha utklädning, uppdrag och sånt och att du inte kommer genomföra en sån hippa. OM de ändå försöker ha en sån hippa så kan du vägra och åka hem. Det skulle jag gjort. 

  • TheD

    finns val inget som heter traditionell mohippa? ;)skamma ut bruden kallar inte jag for tradition, mer att den som bestamde det ar omogen. klart du kan saga vad du vagrar gora och komma med forslag pa vad du vill/kan tanka dig att gora. men om det ar riktiga vanner sa ska du inte behova oroa dig.

  • Lykkelig i Sverige

    Hei!
    Jo jag tycker absolut att man får "kräva" att inte bli utkledd och utspökat! Jag tycker inte du är konstig alls;)
    Men jag håller med det Allrakärasta och Chicita skriver, man "får" inte ställa krav på att möhippan ska vara på ett visst sätt.
    Som Chicita skriver kan man tala om hur man helst vill göra, och utifrån egen erfarenhet (har varit med och anordnat några hippor) kan jag säga att det uppskattas och underlättar lite att veta något om vad "the bride to be" har för förväntningar, men inte för detaljerad! Det ska ju vara en överraskning!
    Mina vänner har alla haft typ samma: Ingen förnedring, en mysig dag som alla kan vara med på (dvs inte för dyrt och inte någon aktivitet där alla bara får titta på och vänta medan bruden gör saker), och om det går, hellre en kväll med bara tjejerna än utgång på stan.

    Dina kompisar kommer säkert att lyssna på deg, då möhippan anordnas ju först och främst för dig:)! Hoppas du får en fin möhippa som du kan minnas för livet!

  • cettinas

    Gå och keramikmåla med hela gänget vetja. Vi var där på The creativity house(.se) i Stockholm har de sånt.... och i Göteborg. Vet inte var du finns men det finns olika kreativa aktiviteter som är lite mer lugna och inte speciellt "skämmiga". Blir jättefina grejer som man kan ge bort till brudparet sedan eller behålla själv.....

  • Vichy

    Usch! Jag förstår precis. Klarar inte av sånna där utspökanden eller skämma ut mig...
    Mannens vänner är dock vädigt "traditionella" och försöker skrämma upp mig med massa saker de ska få mig att göra. Och "hotar" med att
    de ska ordna två hippor till mig om jag inte går med på allt första gången...
    (Hoppas allt som sagt bara är på skämt)

    Jag har dock redan "lämnat allt ansvar" till min syster och mina närmaste vänner (vilket borde vara de som tar ansvaret ändå väl? De som känner en bäst..)

  • Plättis
    carrobergstrom skrev 2014-03-12 18:04:11 följande:

    Jag är kanske konstig men jag vill inte ha den traditionella typen utav möhippa....
    Vill inte bli utklädd och behöva skämma ut mig..
    Jag vill äta middag med mina vänner och kanske göra någon aktivitet tillsammans med dem. 
    Kan man "kräva! det av sina vänner??? För jag vill verkligen inte ha det sådär skämmigt 


    Jag tycker att man som blivande brud har rätt att kräva att inte bli utskämd.

    Om man kan säga vad man vill ha på sin hippa eller inte handlar väl mer om den som planerar/håller i, men jag har önskat tema för möhippa ända sedan jag blev tillsammans med min sambo. Och kommer fortsätta göra så ett bra tag framöver
  • meandmylove

    Absolut ska du berätta hur du hade önskat/inte önskat. Jag kommer vara preggo v 33 vilket känns jäkligt skönt, jag är ingen alkohol-dricka och gillar inte att skämma ut mig så jag är ganska säker på att det blir lugnt mysig dag med mina närmaste. Men lägg fram det snyggt för en nära vän! Typ "Idag var det en stackars kvinna på spårvagnen som var tvungen att kyssa varje man på hela vagnen på munnen iklädd kalkon-kostym. Fy va hemskt. Så hade jag aldrig velat ha det!" Lycka till!

Svar på tråden Vill inte ha traditionell möhippa