• Trattkantarellen

    Vi som gifter oss 2015 i Värmland!

    Hej!

    Tänkte vi kunde ha en tråd för alla oss Värmlandsbrudar som gifter oss 2015 där vi kan följas åt och tipsa varandra.
    Vi kommer gifta oss på pingstafton, 23/5-15.
    Vi har inte bestämt oss helt ang lokal, väljer mellan Träfotere och Forshaga Hembygdsgård just nu.
    Nu i maj ska vi åka och kolla in de båda lokalerna och bestämma oss, vi vill ha en borgelig vigsel utomhus så miljön är viktig!

    När ska ni gifta er, och var? Hur långt har ni kommit i planeringen? 

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015 i Värmland!
  • Ortlund

    Kolla in Stenmagasinet på Hammarö. Bra lokal med två rum och bardisk. Precis vid vattnet med gräsmatta för brudskål! Nyrenoverat men lite skräpig efter tidigare gäster när vi var där. Tror hyran är ca 5000 kr för en helg och musik fram till 2. Det finns en camping med stugor nära.

  • Ortlund

    Kolla in Stenmagasinet på Hammarö. Bra lokal med två rum och bardisk. Precis vid vattnet med gräsmatta för brudskål! Nyrenoverat men lite skräpig efter tidigare gäster när vi var där. Tror hyran är ca 5000 kr för en helg och musik fram till 2. Det finns en camping med stugor nära.

  • Hallontjejen

    Hej alla!

    Nu var det ett litet tag sen här i tråden, men jag tänkte uppdatera lite vad vi gjort. Glad
    Vi har troligen bestämt färgtema (ljusare grönt) och lite granna hur vi vill smycka borden. (Möjligen att man bryter av med lila i sminket mot det ljusare gröna?)
    I blomväg älskar jag gerbera och vi båda tycker om pioner. Kanske det blir en vit-grön bukett av dem, nån vit ros och långt gräs/grönt strå (jag har gärna en lite rotig/naturlig bukett).

    Sen var vi äntligen på visning av Odd Fellows lokal denna vecka. Vi var så nöjda! Skrattande Bra pris, tyckte vi. Nuvarande pris är 4.500kr för ett dygns hyra. Då får man tillträde tidigt lördag morgon och lämnar man nycklarna vid lunch på söndag. Om ingen har hyrt på fredagen kan man få tillgång redan då för dukning mm.
    Lokalen är jättestor och fin! Vackra taklampor och fina stolar (vi kände ej vi behövde klä dem). Handikappanpassad toa, hiss mm. Längs ena långsidan är det några stora valv i väggen mot en loungedel med bar, flera bord och en flygel.
    Lokalen tog ca 140 sittande, så med våra kanske 80 gäster skulle det ändå finnar flera luftiga dukningsmöjligheter, och man kan ha kvar alla/flertalet bord vid dans.
    Men vi ska gå på några till visningar innan vi spikar, bl.a. Seniorernas hus/PRO på Sundsta! Kanske denna eller nästa vecka.

    Trattkantarellen - är priserna hos Amelia så som på hemsidan, om man vill sy upp nåt? Eller vad hamnar man ungefär i prisklass?

  • Hallontjejen
    Ortlun­d - Jag hittar inte kontaktuppgifter nånstans till Stenmagasinet, Hammarö. Bara gamla notiser och annat att lokalen skulle byggas om etc. Hade du några aktuella uppgifter? :o)
  • Trattkantarellen

    Hallontjejen, om du kollar på hemsidan så finns det olika prisklasser för att designa själv. Beroende på hur avancerad klänningen du vill sy upp är.
    Jag får klänning, underkjol och frakt för 7.300kr, det är den allra dyraste varianten.

  • Hallontjejen

    Trattkantarellen - tack för svar! Då ska jag kika lite till. Jag ska till Göteborg snart igen och tänkte att jag kanske ska ge mig in på några ställen på Linnégatan och börja prova! Så snart jag hittat ungefär vad jag tänkt, kan man ju gå vidare därifrån. ^^

  • Hallontjejen

    Hej alla!

    Nu var det längesen det var nån aktivitet här, ser jag... Tungan ute Jag tänkte bidra med vad som hänt hos oss sen sist!

    Vi har nu bokat kyrka och lokal ? SÅ pirrigt och spännande!
    Det blir i augusti 2015 i Filipstads kyrka med efterföjande fest på Hennickehammars Herrgård. Vi var väldigt nära att boka Odd Fellow, men alla 70-80 gäster kommer ju långväga ifrån och måste sova över - och då kändes det så mysigt att få ha alla omkring sig på söndag morgon/förmiddag/lunch också! (Som jag ju skrivit om här innan.) Och ja, pengar är ju alltid pengar, men vi landade på ca 20.000kr mer på att göra på detta sättet istället ? och då är vi helt själva på hela gården lör-sön. Och när det ändå hamnar om de summorna det blir, ville vi inte välja nåt som kändes "nästan rätt". Vigsel och bröllopsfest händer ju bara en gång i livet ändå! Flört

    Vi har dessutom lyckats skära ner på flera andra poster ? och jag har ex redan börjat sy små rispåsar av juteväv och satinsnören samt börjat fixa inbjudningskort och placeringskort av tapet som vi fått över efter renoveringen. Både roligt och ekonomiskt att börja pyssla redan nu, med en del vi redan har!

    Klänning har jag hittat, tror jag ? en bra kopia/liknande klänning av en dyr jag fastnat för. Förhoppningsvis håller den ok kvalitet så det blir ett alternativ! I så fall blir klänningen till betydligt lägre pris än de 5000kr vi budgeterat som max. Jag får återkomma om hur slutresultatet blir!

    Hur går det för er andra? Kanske ni mest håller på med julstök? Tomte

    God jul på er!

  • Kransmakaren

    Tipsar om knusesunds herrgård i Säffle - fantastiskt vackert både inne och ute i trädgården. Väl värt ett besök.

    /kransmakaren

  • Hallontjejen

    Nu är ringen upphämtad sen en månad, inbjudningarna utskickade, hindersprövningen på gång och klänningen är snart klar också!


    Jag håller på att alternera den här (bl.a. ta bort den enorma rosetten i ryggen!):



    Jag fastnade för Ida Sjöstedts kombination med spetsklänning och tyllkjol ovanpå, och den här var det mest lika jag fann till ett bra pris på nätet (måttsydd inkl. tullavgift för knappt 2.000kr!).

    Hur går det för er andra? Vill gärna se bilder om ni har! Glad

  • Värmlandstösen

    Hej,

    Jag och min sambo planerar att gifta oss i Värmland sommaren 2016. Är själv väldigt förtjust i Ida Sjöstedts Marilyn dress och tycker du verkar ha hittat ett fantastiskt alternativ @Hallontjejen

    Har du hunnit få klänningen? Hur blev resultatet? Har du någon bild?

  • Hallontjejen

    Åh, vad roligt! Grattis!


    Ja, jag är jättenöjd med klänningen! Jag fick klänningen inom den tiden det skulle ta (tror 2-3 veckor). Det var ett par saker jag missade/chansade på, så jag har alternerat 3 saker på klänningen:


    1. Alla figursydda mått fanns fält för att fylla i, utom för armarna. Detta mått glömde jag fylla i i kommentarsrutan. Därav var ärmarna lite trånga, och jag har lagt ut dem lite.

    2. Som man kan se på bilderna jag la in här tidigare, fanns ett tyllband runt midjan med en stor tyllrosett i ryggen. Detta i tyll sprättade jag bort (satt med hjälpstygn) så det skulle bli mer likt Ida Sjöstedt-varianten. Sen provade jag ut med min fästmans vita slips hur det skulle bli med ett tjockare vitt midjeband. Men sen köpte jag ett satinband i vitt (4cm brett) som jag nu knyter runt midjan och låter hänga med lite längre band från rosetten bak.

    3. Jag visste inte hur höga klackar jag ville ha, så jag tog i lite på klänningens längd. Jag tänkte antingen korta av tyllen eller sy på spetskant på innerkjolen. Det senare blev det, vilket ses på de två bilderna nedan intill varandra.
    (Jag har tyvärr inte nyare bilder, så dessa lite suddiga är de jag kan bjuda på nu!)

  • miilo11

    hallontjejen! intresserad av vart du hittade denna vackra klänning. vill du delge i pm vart man hittar den.... ?

  • Tjockis

    Halloj tjejer????

    Vi tänkte gifta oss i februari 2018 men jag upplever det svårt att hitta en bra lokal till festen????

    Vi planerar att gifta oss i Grava kyrka men skulle vilja ha festen närmre Karlstad då flera gäster kommer långväga och säkert vill kunna ta sig ett glas vin utan att köra.

    Har funderingar på träfotere men känns lite "långt" från stan. Är väldigt tacksam för förslag????

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015 i Värmland!