• Redaktör Kristin

    Vad aktar du dig mest för?

    Det finns mycket som anses onyttigt. Vilket av alternativen aktar du dig mest för? Svara och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad aktar du dig mest för?
  • lk09nni

    Jag är snart färdigutbildad läkare och skulle lista sakerna jag är mest rädd för såhär (i ordning från farligast till ofarligast)

    Cigaretter!!!!!
    Östersjöfisk
    Socker (läsk/godis)
    Mjölk och mjölkprodukter
    Rött kött
    Kolhydrater från pasta, bröd, osv.
    Salt
    Animaliskt fett (särskilt pga kolesterolhalten)
    Annat fett
    Övriga tobaksvaror/snus
    Alkohol

    Saker jag inte är "rädd" för men undviker (eller försöker välja ekologiskt) av etiska eller miljö skäl:
    Kött
    Ägg
    Besprutade grönsaker (särskilt bananer, kaffe)
    Scampi
    Sojabaserade produkter

    Saker jag inte är rädd för överhuvudtaget men som andra verkar tycka är farligt av någon anledning:
    Tillsatser/e-nummer
    GMO

    OBS att detta inte (riktigt) är en vetenskaplig lista och har drag av mina egna åsikter i Skrattande

     

  • lk09nni

    Tittade igenom min lista igen och kom på att jag nog hade velat sätta "alkohol" klart högre upp... Men det beror ju naturligtvis på hur mycket man dricker!

  • Chicita

    Det enda jag egentligen aktar mig för i matväg - är att stressa upp mig över alla tillsatser.
    Stressen kan (enligt vissa rapporter) vara farligare än tillsatserna i sig.

    Jag äter det jag känner för i stor utsträckning, men undviker halvfabrikat (inte för att jag är rädd för tillsatserna, utan för att jag tycker att det är godare att laga från grunden).
    Är ett fan av "medeltidsmat" och lagar gärna med riktigt smör och honung samt havs eller klippsalt som enda tillsatser. 

  • lk09nni
    Chicita skrev 2014-03-04 20:17:59 följande: