• Redaktör Kristin

    Vad aktar du dig mest för?

    Det finns mycket som anses onyttigt. Vilket av alternativen aktar du dig mest för? Svara och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad aktar du dig mest för?
  • lk09nni

    Jag är snart färdigutbildad läkare och skulle lista sakerna jag är mest rädd för såhär (i ordning från farligast till ofarligast)

    Cigaretter!!!!!
    Östersjöfisk
    Socker (läsk/godis)
    Mjölk och mjölkprodukter
    Rött kött
    Kolhydrater från pasta, bröd, osv.
    Salt
    Animaliskt fett (särskilt pga kolesterolhalten)
    Annat fett
    Övriga tobaksvaror/snus
    Alkohol

    Saker jag inte är "rädd" för men undviker (eller försöker välja ekologiskt) av etiska eller miljö skäl:
    Kött
    Ägg
    Besprutade grönsaker (särskilt bananer, kaffe)
    Scampi
    Sojabaserade produkter

    Saker jag inte är rädd för överhuvudtaget men som andra verkar tycka är farligt av någon anledning:
    Tillsatser/e-nummer
    GMO

    OBS att detta inte (riktigt) är en vetenskaplig lista och har drag av mina egna åsikter i Skrattande

     

  • lk09nni

    Tittade igenom min lista igen och kom på att jag nog hade velat sätta "alkohol" klart högre upp... Men det beror ju naturligtvis på hur mycket man dricker!

  • Chicita

    Det enda jag egentligen aktar mig för i matväg - är att stressa upp mig över alla tillsatser.
    Stressen kan (enligt vissa rapporter) vara farligare än tillsatserna i sig.

    Jag äter det jag känner för i stor utsträckning, men undviker halvfabrikat (inte för att jag är rädd för tillsatserna, utan för att jag tycker att det är godare att laga från grunden).
    Är ett fan av "medeltidsmat" och lagar gärna med riktigt smör och honung samt havs eller klippsalt som enda tillsatser. 

  • lk09nni
    Chicita skrev 2014-03-04 20:17:59 följande:
    Det enda jag egentligen aktar mig för i matväg - är att stressa upp mig över alla tillsatser.
    Stressen kan (enligt vissa rapporter) vara farligare än tillsatserna i sig.

    Jag äter det jag känner för i stor utsträckning, men undviker halvfabrikat (inte för att jag är rädd för tillsatserna, utan för att jag tycker att det är godare att laga från grunden).
    Är ett fan av "medeltidsmat" och lagar gärna med riktigt smör och honung samt havs eller klippsalt som enda tillsatser. 
    Håller helt med!

    Lagar också alltid mat från grunden för att det är godare helt enkelt. Samtidigt är det inte alltid man hinner! Jag älskar också smör, honung och havssalt (även om det kanske inte är så nyttigt alltid ;) och har en liten fönsterodling med färska örter. Dessa på exakt vilken mat som helst så blir jättegott och vackert! Lite dijonsenap, citron och en slurk vin har heller aldrig förstört en enda maträtt. 
     
    När jag jobbade med bistånd i fattiga länder gick jag ofta omkring i affärerna och letade efter mat MED mycket konserveringsmedel och tillsatser - för att slippa bli magsjuk. Vi glömmer lätt hur viktiga dessa ämnen är för att hålla vår mat fräsch. Vi kommer från ett land där man alltid konserverat - det växer ju inget här på vintern. Och fick man välja mellan de tidigare konserveringsmetoderna i saltlag och nuvarande e-nummer är det ingen tvekan om att e-numrena är klart mindre skadliga!

    Att bara äta färskt året runt vore ju drömmen, men med det kommer mängder av matsvinn och en massa miljöfarliga transporter. Jag försöker leta efter säsongsanpassade produkter när det går. 

    Det vi verkligen borde vara rädda för är vår kosthållnings påverkan på miljön - inte att matprodukterna själva är farliga. Det farliga för oss i rika länder överkonsumtion av mat överhuvudtaget, inget annat. 

     
  • FrökenW

    Kostråd och stress. Det där sista går sådär. Försöker att inte äta godis och snacks under veckorna men försöker än hårdare att inte skuldbelägga och jaga upp mig själv när jag gör det. Tror det är ett betydligt större hot mot både fysisk och psykisk hälsa än den där bullen. 

    "När jag jobbade med bistånd i fattiga länder gick jag ofta omkring i affärerna och letade efter mat MED mycket konserveringsmedel och tillsatser - för att slippa bli magsjuk. Vi glömmer lätt hur viktiga dessa ämnen är för att hålla vår mat fräsch. Vi kommer från ett land där man alltid konserverat - det växer ju inget här på vintern. Och fick man välja mellan de tidigare konserveringsmetoderna i saltlag och nuvarande e-nummer är det ingen tvekan om att e-numrena är klart mindre skadliga!"

    Word, som ungdomarna säger. De flesta E-nummer är ju dessutom saker som antingen finns naturligt i mat men som tillsätts i utvunnen/kopierad/ren form, och/eller saker vi har använt i matlagningen sedan långt innan de klacificerades. Ättika, gurkmeja och pektin, tex.  

  • Alyllyra

    Gifter är nog det jag försöker undvika mest. Och E621 - mononatriumglutamat.

    Vi köper i så stor utsträckning som möjligt ekologisk frukt och grönt och även mjölk, kaffe, kött mm. Försöker också köpa "hela" produkter, dvs. inte light-versioner om lightversionen innehåller massa stabiliseringsmedel etc.
    Jag är mest kinkig i mitt eget kök, där vill jag laga med råvaror som jag själv har valt och då gärna lite smör, vin eller andra goda grejer. Är jag hos andra så är jag inte kinkig alls utan äter glatt det som bjuds.

    Det enda som jag verkligen inte klarar av att ge med mig på i matväg är att jag aldrig någonsin under några omständigheter besöker McDonalds, och så har jag tänkt att det ska förbli Skrattande 

  • Caisa

    Socker och kolhydrater! Är diabetiker så inte så konstigt. Men är inte ett dugg rädd för fett eller salt. Glad

  • Plättis

    Jag undviker att vara nitisk när det kommer till mat (och annat). Det enda jag inte äter är sådant jag mår dåligt eller blir fysiskt sjuk av, gluten och vitt mjöl bland annat. I perioder har även rött kött fallit under den kategorin. 

    Annars väljer jag gärna ekologiskt och lokalproducerat, i andra hand varor som är producerade i Sverige. 

  • bettansss

    Jag aktar mig för att tänka för mycket på vad jag äter/inte äter. Äter i princip alltid hemlagad mat, försöker begränsa rött kött till 1-2 dagar/vecka. Sen är jag ett riktigt "chipsmonster" som min man säger, men en påse till helgen tycker jag att man får unna sig när vi äter bra mat annars och jag tränar regelbundet.

Svar på tråden Vad aktar du dig mest för?