• beachwedding14

    allt om bröllop utomlands

    Tänkte vi kan ha en samlingstråd för alla som har eller ska gifta sig i ett annat land. Lite tips vad man bör tänka på, vad som ska fixas osv.

  • Svar på tråden allt om bröllop utomlands
  • PuntaCana2015

    Jag undrar lite om någon vet........det står att man ska ha kopior på två vittnens pass men man får inta vara släkt med vittnena. Dom två personerna som följer med oss till Dominikanska är nära släkt till mig. Innebär det att vi måste be två andra personer om att få kopia på deras pass för att ta med till the weddingplanner på hotellet??

  • Ehp
    Annatherese skrev 2014-03-04 22:58:41 följande:
    Ååå paris vad mysigt! Hur går det med planerandet Ehp?
    Det går bra, är nästan helt klara.
    Ska bara skicka hindesprövningen och kopior på våra pass till svenska ambassaden, och köpa kläder till mannen. Sen är det bara att vänta på rätt datum :)

    Hur går det för er?
    Vi hade först planer på att åka till USA men eftersom vi har en grabb på 1,5 som inte ska med så vill vi inte vara borta för länge(åker vi till USA vill vi vara där i iallafall 2-3 veckor) :) 
  • SofiaChristina

    Precis en sån här tråd som jag behöver! :) vi har funderat fram och tillbaka ett tag nu och äntligen bestämt oss för när, var och vilka, Italien i juli bara vi två kom vi fram till. Så nu är det mycket som ska fixas på inte allt för lång tid! Någon som har en bra checklista att dela med sig av? :)

  • beachwedding14

    Får man inte vara släkt med vittnena? Var står det? Vet min bror var vittne när min faster gifte sig, iofs i sverige men.. vi skickar ingen inbjudan utan alla vi vill ha med kommer vara där ändå, därför vi passar på :)

  • anvandarnamn

    Hej!

    Kan ni som planerat att gifta er utomlands inte skriva hur ni gör med gästerna och betalning?

    Alla som vill komma får åka dit till självkostnadspris?
    Har ni sagt att det är presentfritt? 
    Bjuder ni på allting kring cermonin (middag, bar, frukost)?

    Tycker det är så svårt att bilda sig en uppfattning om merkostnaderna för värdparet. :) 

  • beachwedding14

    Vi tar med släkten på semester, men ingen vet ju något så de blir inga presenter. Sen hemma i Sverige ska vi ha en fest för alla vänner kombinerat med födelsedag för karln och ena dottern :)

  • Utomlands 2013

    Vi gifte oss för något åt sedan i Thailand.


    Vi gjorde det utomlands för att slippa allt det traditionella och bjöd inte med några gäster alls, bara vi och våra barn. Barfotabröllop i solnedgången på stranden. Precis som vi ville ha det.

  • EmmaLouise

    Vi kommer inte att betala resa och uppehälle för gästerna men middag kvälle innan samt naturligtvis bröllopsmaten och drickan.

    Vi kommer nog i inbjudan skriva något i stil med att er närvaro är den finaste bröllopspresenten vi kan tänka oss och att de närvarar är det viktigaste för oss.

  • Fjärilen
    anvandarnamn skrev 2014-03-07 09:51:42 följande:
    Hej!

    Kan ni som planerat att gifta er utomlands inte skriva hur ni gör med gästerna och betalning?

    Alla som vill komma får åka dit till självkostnadspris?
    Har ni sagt att det är presentfritt? 
    Bjuder ni på allting kring cermonin (middag, bar, frukost)?

    Tycker det är så svårt att bilda sig en uppfattning om merkostnaderna för värdparet. :) 
    Hej,

    Vi gifte oss i Italien 2012.

    Alla våra gäster fick betala resa och uppehåll själva. Däremot så hade vi bokat rum för dem så att vi alla kunde bo på samma plats. Gästerna tyckte inte att det var något konstigt med detta upplägget.

    Vi skrev att vi mest av allt önskade oss att de kom på bröllop och vill de ändå ge oss något så skulle vi upskatta ett bidrag till vår bröllopsresa.

    Vi bjöd på middag och fri bar. Mina föräldrar bjöd på middag dagen innan bröllopet. Frukost ingick för de som bodde där. Vi fick fastpris för baren, så det tillkom inga kostnader efteråt.

    Lycka till :)
  • AnnsiA

    Hej! 
    Hittade precis den här tråden! 

    Gifter oss den 30 aug i Italien, har precis som andra med gästerna gjort att de själva står för resan men vi står för allt på bröllopsdagen. Och sen skrivit i inbjudan att ingen får köpa presenter utan att de kommer är presenten!

    Bara en av 40 inbjudna (24 kommer) tyckte att det var konstigt att vi ville gifta oss utomlands och att de skulle betala resan själva, resten såg det som självklart och blev jätteglada för vår skull och över upplägget!

    Det är inte helt enkelt att planera ett bröllop utomlands och i nu när det är mindre än 3 månader kvar kan jag säga att jag önskar att jag haft MER tid att planera in, fick t ex PRECIS veta att prästen blivit dubbelbokad och det finns bara EN präst från Svenska Kyrkan i hela Italien.. Har smått panik över hur vi ska lösa en präst på bara 2 ½ månad... Så det är nog mitt bästa tips: Börja planera TIDIGT och ha reservplaner för ALLT!

  • nattaan

    Då hoppar även jag in!
    Vi ska gifta oss nästa år den 26 juni i kroatien på stranden!
    Vi har dock inte fixat ett godkännande att få gifta sig på stranden (Behöver man det? hittar ingen info...)
    Det blir 33 gäster inkl oss, bästa vännerna och närmsta släken kommer med ner, min syster dotter ska vara blomflicka :) Sedan blir det efterfest på strand restaurangen så att man ser hela staden blänka i vattnet på kvällen! En helt
    underbar utsikt!
    Vi ska ner nu om två veckor och kolla restaurang, plats osv, hoppas att jag kan få någon info!

  • Thailand 2015

    Vi gifter oss i januari i Koh Chang. Riktigt allt är ännu inte på plats, så är det någon som kan rekommendera en bröllopsplanerare där får gärna tipsa mig.

    Jag har precis blivit klar med inbjudningskorten som vi gjort själva. Kollade runt lite här på BT och fastnade för boardingpassidén. Kompletterade det med ett omslag som ser ut som passet med information inuti. Kul att fixa lite eget.

    Vi kommer att fixa det juridiska här hemma med en enkel borgerlig vigsel under sommaren, så vi har bara själva ceremonin i Thailand. Vi kommer bjuda in 75 personer och de får själva stå för resan och boendet. Vi har redan fått indikationer på att några av våra kompisar (förutom närmsta familj) blir med, så det kommer bli toppen.

    I inbjudan skrev vi att vi inte ville ha några presenter utan det var en present i sig om det dyker upp.

  • Brandwold Photography

    Hej alla!


    Har ni bokat fotograf än till ert destination wedding? Jag vill börja jobba mer med bröllop utomlands så under 2015 erbjuder jag väldigt förmånliga priser, kika gärna på de bröllopen jag fotade i Californien i våras för att se min bildstil: 


    www.brandwold.se/2014/wedding-in-redlands/


    www.brandwold.se/2014/california-wedding/


    Fler portfoliobilder och mer info samt kontaktuppgifter hittar ni på min hemsida: www.brandwold.se


    Varma hälsningar,


    Terese


    Brandwold Photography

Svar på tråden allt om bröllop utomlands