• Äldre 17 Feb 14:40
    4240 visningar
    21 svar
    21
    4240

    När bakade du sist?

    Svara på frågan och bakning och diskutera i tråden. Bakare - kanske har du nåt bra recept som du vill dela med dig av?


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När bakade du sist?
  • Camill­aForsg­ren
    Äldre 17 Feb 19:41
    #11

    Jag provbakade våran bröllopstårta den 8-9/2 annars bakar jag väldigt sällan då jag inte äter sötsaker. För några år sedan bakade jag dock väldigt ofta då jag utbildade mig till konditor/bagare. Tänkte dock göra några LCHF-semlor någon gång snart då jag för en stund sedan blev väldigt sugen på såna :)

  • Äldre 17 Feb 20:10
    #12

    hah! kom på att jag bakade ännu sistare än jag skrev - gjorde en blåbärspaj i lördags! :P

  • Äldre 17 Feb 21:44
    #13

    Gjorde någon tårta för ett tag sen men minns inte hur länge sedan.
    Däremot tänkte jag eventuellt baka i morgon eftersom jag hörde att någon i den grupp jag går i nu på torsdagar (smärtrehabilitering) fyller år nu på torsdag. Och så hade jag ju lovat att baka till makens jobb också, men det har inte blivit av än Flört 

    Jag vill baka bullar också, men har inte haft tid och ork, så det ska också bli av någon dag rätt snart Glad 

  • Aniara­4
    Äldre 18 Feb 14:17
    #14

    Drog ihop en experimentell kladdkaka med Dumle-kola i för ett par veckor sen (note to self: finhacka kolan nästa gång), innan dess var det väl lussekatterna i början av december.

    Men jag ligger faktiskt i startgroparna för att köra en omgång matbröd innan assistenten åker ner i källaren igen. Den har stått framme sen lussekatterna och den är i vägen! Matbröd bakar jag enligt mammas recept: En halvliter degspad per jästpaket, sen har man i lite av varje som verkar skoj, och så fyller man på med vetemjöl tills det blir lagom konsistens. "Lite av varje" kan vara rågmjöl eller krossad råg, gammal gröt, kokt kall potatis, linfrön osv. Om man vill kan man ha filmjölk som degspad, eller en del av det. Och så sirap, brödkryddor och en gnutta salt. Oftast har jag russin i och gör runda bullar.

    Det är ungefär som med min matlagning, jag vägrar följa recept utan gör lite som jag känner för och tror blir bra just då.

  • Salt
    Äldre 18 Feb 15:04
    #15

    Jag bakar väldigt ofta, det är ju superkul! Frallor, kakor, muffins, bullar, tårtor, pajer osv.
    Gjorde knäckebröd i torsdags och chokladmuffins i helgen Skrattande Funderar på att göra en björnbärspaj ikväll om jag orkar.

  • Äldre 19 Feb 15:14
    #16

    Det var ett tag sedan. Jag är inte bra på att baka utan får till bullar hårda som kanonkulor. Tyst
    Jag brukar lämna över det till dottern som till motsats till sin mor är riktigt duktig.

  • Äldre 19 Feb 20:58
    #17

    Det var tyvärr längesen! :( Älskar att baka men har inte riktigt tid när man pluggar på heltid plus arbetar extra!

  • Äldre 19 Feb 21:40
    #18

    Nu är jag precis klar med bullbaket Glad

  • Aniara­4
    Äldre 20 Feb 10:11
    #19
    Chicita skrev 2014-02-19 21:40:13 följande:
    Nu är jag precis klar med bullbaket Glad
    Haha, mina brödbullar blev färdiga ungefär samtidigt!
    De blev halvlyckade, rågkrosset var för hårt (hade skållat det men sen glömt bort det lite för länge tror jag) och brödet i övrigt blev mycket ljusare än det brukar, förmodligen för att jag bara hade rågsikt och inte rågmjöl, men... jo, det är gott i alla fall! Utom just när man biter i en rågkrossbit då möjligen... Obestämd
  • Äldre 20 Feb 18:16
    #20
    Aniara4 skrev 2014-02-20 10:11:58 följande:
    Haha, mina brödbullar blev färdiga ungefär samtidigt!
    De blev halvlyckade, rågkrosset var för hårt (hade skållat det men sen glömt bort det lite för länge tror jag) och brödet i övrigt blev mycket ljusare än det brukar, förmodligen för att jag bara hade rågsikt och inte rågmjöl, men... jo, det är gott i alla fall! Utom just när man biter i en rågkrossbit då möjligen... Obestämd
    Det var första gången jag bakade bullar i vår varmluftsugn. Och jag tycker inte att dom blev jättebra. Det känns nästan mer som winebröd än bullar. Så nästa gång slår jag nog av cirkulationen och kör med bara övervärme som i gamla ugnen.
    Men dom duger till oss i alla fall Glad 
  • Äldre 21 Feb 21:51
    #21

    Jag bakar just nu! Testar ett nytt matbröd. Igår bakade jag småkakor och förra helgen gjorde jag brownies.. Bakar i snitt en gång i veckan, om inte mer :) 

Svar på tråden När bakade du sist?