• Äldre 16 Feb 18:53
    3692 visningar
    9 svar
    9
    3692

    Jag vill ha tips och bilder på era festprogram

    Jag har bestämt mig för att göra festprogrammen själv. Jag kommer köpa dubbelvikta kort i A6 format som jag sedan fäster programmet i. Nu vill jag ha inspiration på hur jag ska dekorera korten, massor med bilder önskar jag :)

  • Svar på tråden Jag vill ha tips och bilder på era festprogram
  • Äldre 18 Feb 10:39
    #1

    Hur ser inbjudningskorten och vigselprogrammet ut (om ni har något sådant). Ska du göra dem själv också? Om du ville att de skulle matcha tänkte jag.

    Vad ska du ha för information i festprogrmmet? De tre senaste böllopen jag varit på har haft en storlek större program, alltså ett A4 vikt antingen på längden eller på bredden. Om ni tex tänkte skriva en rad om alla bröllopsgäster + meny + sånger + festregler osv så kanske A6 blir lite trångt tänker jag.

    Om vi ska ha festprogram, vilket inte är bestämt ännu, så kommer det nog att bli A4 vikt på längden och sedan samma front som vårt inbjudningskort:


  • Äldre 18 Feb 11:51
    #2

    Jag tänkte ha A5 format (sorry skrev fel) bara för att jag hittat dubbelvikta kort i creamfärg till bra pris och får sedan häfte upptryckt (om vi inte gör det på jobbet) för max 5kr/häfte bak och framsida på papperen ca 8st i varje häfte. 
    Tänkte sedan "klä" de dubbelvikta korten med lila sidenband, lite bredare och ett smalare band i champangefärg centrerat på det lila bandet.
    Tanken är att jag ska stämpla korten, likt din bild i guld med våra namn och vigseldatum. Sedan ska jag fästa en utstansad fjäril i högra hörnet på varje festprogram.

    Inbjudningskorten funderar jag på att göra liknande, men jag beställer kortet och dekorerar dem med sidenband själv. Sidenbanden har jag köpt på ebay och blev markant mkt billigare än om jag köpt dem här i Sverige.
    Vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet bara :/ 

  • Äldre 18 Feb 12:49
    #3

    Jag köpte också alla dekorationer på e-bay, som du säger så är det stooor skillnad i pris!

    Tänkte du klippa av banden på kanterna? Vi testade lite innan vi bestämde oss för vår design, tyckte att det behövdes något att vika bandet runt för att bara kapa dem fick vi aldrig till så att det såg bra ut. Eller du kanske ska fästa utsidan på häftet på insidan på korten (om du förstår vad jag menar) så att du kan vika in ändarna på sidenbanden mellan dem?

    Jag tror inte att du tagit dig vatten över huvudet! Men jag antar att inbjudningarna ska ut innan festhätet ska användas så det kan ju vara bra att börja med dem

  • Äldre 18 Feb 14:58
    #4

    Jag tänkte fästa dem på insidan. Inbjudan så blir det nog bara en rosett runt om inbjudningskortet.
    Väntar ff på materialet så jag har inte börjat.
     Har kollat lite bilder på nätet och har en idé om hur de kommer se ut men vet inte om man lyckas genomföra det. Jag vill inte beställa allt färdiggjort, det blir så himla dyrt :/

  • Äldre 18 Feb 16:05
    #5

    Har man tid (och inte tummen mitt i handen) så kan man ju göra mycket själv. Hur långt är det till inbjudningarna ska iväg då? och hur många ska du göra?

  • Äldre 18 Feb 16:13
    #6

    Vad roligt! Det har jag också tänkt att göra när det äntligen blir min tur :) 
    Bra tips finns på denna sidan om vad man kan ha med festhäftet i alla fall:)

    www.myperfectday.se/trycksaker  

    På bloggen finns det också inspiration till festhäftet.
    Men annat också, älskar inlägget med stora ballonger. Är superfint! 

    Så heter den. myperfectday.blogg.se/  

  • Äldre 18 Feb 16:45
    #7

    inbjudningarna kommer att gå i April, ca 35-40st. Vi är väll i princip med gästlistan, har fått reducera ner rejält. Jag har dessvärre en STOR släkt. 

    Tack för länkarna, ska genast kolla in dem:) 

  • Äldre 18 Feb 21:44
    #8

    Gör det :) finns massa fint tycker jag! 

  • Äldre 12 Nov 19:36
    #9

    Carola78: Nyfiken på hur era inbjudningskort & festprogram blev. Hade varit kul om du la ut nån bild! :)

Svar på tråden Jag vill ha tips och bilder på era festprogram