• Mathildatiger

De eller dem

Är det någon mer än jag som stör sig på att många skriver dem när de menar de?
    Personligen tycker jag att det är bättre att skriva dom om man är osäker, framför allt i ett informellt forum som det här, än att använda dem fel.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden De eller dem
  • jools

Ja hua vad jag stör mig.

Och jag vet inte om det där med dialket håller, för även om man i talspråk säger han/hon så kan ju de ofta i skriftspråk se skillnaden var det ska stå han/honom hon/henne vi/oss och då borde det inte vara så svårt att förtå de/dem. man kan alltid tänka att dem ska vara sist i meningen eller frasen, medan de ska vara i början.

Jag har hört att ganska många tror att en ska skriva dem när man ska skriva finare och att de är mer talspråk, jag fattar inte var det konstiga missförståndet kommer ifrån.

Det svåra är att bita sig i tungan och inte påpeka för folk. Och jag felar ju också, särskilt när jag skriver fort. Jag får bara inse att alla inte är lika språkintresserade som jag är.

• Alyllyra
    filibustern skrev 2014-02-12 14:36:35 följande:
    haha! undra om man skulle ha skrivit dialekt i inbjudan? då det bara är närmaste så vet ja att alla fattar om man skriver. t.ex

"nu ska vi gift oss!

å vi vill fira det här lavé je. kom te *kyrka* klocka två den *datum*!

sen bli're midda' å tårta å nå anne götta i *lokal* 

meddela om je köm senast *datum* till *brud* eller *brudgum* 

här ha je numren: xxxxxxxx

HAHAHA!! 

en rolig tanke. 
    I love it! Hjärta

"Nu ä de dax å gifta sig då!

Han't du nå annat fö deg så kom te körka på lö'dag klocka trä.

Ring te brudens mor å prata me ho'."

Usch, vad dålig min dialektala svenska är ;) Det skulle vara dalmål om ni inte fattar...
  • filibustern
    Alyllyra skrev 2014-02-12 15:08:13 följande:
    I love it! Hjärta

"Nu ä de dax å gifta sig då!

Han't du nå annat fö deg så kom te körka på lö'dag klocka trä.

Ring te brudens mor å prata me ho'."

Usch, vad dålig min dialektala svenska är ;) Det skulle vara dalmål om ni inte fattar...
    HAHAHA!! underbart! 
  • Alyllyra
    jools skrev 2014-02-12 15:02:48 följande:
    Jag har hört att ganska många tror att en ska skriva dem när man ska skriva finare och att de är mer talspråk, jag fattar inte var det konstiga missförståndet kommer ifrån.
    Det värsta är när man går på teater och skådespelarna säger "de". Jag får rysningar i hela kroppen! Ja, man skriver "de", men man säger inte "de". Det blir stappligt och trist, framför allt i moderna pjäser. Man kan möjligen komma undan med det i Strindberg eller Moliere, men knappt ens då skulle jag säga...
  • Petraksa

Jag tycker att det är ännu värre när folk säger han istället för honom och hon istället för henne. Rättar folk i min omgivning angående detta varenda dag. 
    Tycker nog att det är mer frustrerande än de/dem, det kan jag ändå ha överseende med ibland ;)

• TheD

Något annat som är irriterande är: "Vad fin du var?" Jag ÄR fin ;) "Vad fin den där klänningen var?" Jag brukar svara med "Ja...det är den fortfarande...just NU" :p

• filibustern
    TheD skrev 2014-02-12 16:49:48 följande:
    Något annat som är irriterande är: "Vad fin du var?" Jag ÄR fin ;) "Vad fin den där klänningen var?" Jag brukar svara med "Ja...det är den fortfarande...just NU" :p
    hahaha! det är sant! har själv aldrig tänkt på det. :P
  • bettansss

Jag är språkpolis (och svensklärare...), så ja, det gör jag. Fast på internetforum tycker jag ändå att det kan vara ok att skriva lite mer åt talspråkshållet.  Då är det värre med han/hon istället för honom/henne även om jag vet att det på många håll är dialektalt. 

Jag stör mig mer på stavfel på alla möjliga ställen, även om man kan skriva mer eller mindre officiellt tycker jag ändå att man ska stava rätt. Jag blir galen om nån använder e och ä fel, typ ända-enda, sätt-sett.  

• frkmaria

Jag skriver fel ibland, tycker det är bland det svåraste och när jag skriver "på riktigt" är jag väldigt noga med att byta ut mot jag/mig eller vi/oss för att underlätta. Det är mycket språkligt jag stör mig på men eftersom jag själv har svårt för det så stör jag mig inte lika mycket på det! 

• Marie Malmö

Jag stör mig på folk som säger/skriver VART istället för BLEV samt på alla som inte vet skillnaden på VAR och VART.

• Aniara4

Jag tycker det är jättejobbigt med alla felanvända de/dem. Det bromsar upp min läsning och gör texten svårare att omedelbart förstå. Inte sällan måste jag stanna upp, backa och läsa om för att förstå hur meningen hänger ihop och vad som syftar på vem. Och när jag förstår vad personen menar ser det ändå i mina ögon lite obildat ut.

Däremot har jag sedan länge slutat klaga på skrivfel på nätet, i alla fall när "amatörer" skriver - och jag börjar ge upp även om professionella skribenter. Man pratar ju ofta om "det offentliga samtalet" på nätet. Det diskuteras, pratas, stöts och blöts på olika sätt på en mängd olika sajter, bloggar, sociala medier och diskussionsfora (se där, nu slängde jag in en korrekt latinsk pluralform bara för att stroppa mig Flört). Men förutsättningen för att kunna delta i allt detta är att man behärskar en god skriven svenska. Vilket blir en demokratifråga. Det är redan många som är utestängda eller har svårare att delta pga att de inte behärskar det skrivna språket tillräckligt bra. Ska man dessutom kräva felfrihet för att få vara med och delta, så blir det nästan obehagligt.

Det här är exempelvis ett forum för att diskutera bröllop, med en del sidotrådar om relationer och lite allt möjligt. Om någon kommer hit med en fundering kring, säg, vilka gäster som ska bjudas eller inte, så är det rimligt att diskussionen handlar om frågan och inte hur den ställdes. En medlem som inte skriver perfekt blir inte hjälpt i sitt klänningsdilemma av att få veta att hen använder pronomen fel.

Journalister som inte kan skriva önskar jag däremot att jag orkade trakassera mycket mer än jag gör!!! Demon

• Mathildatiger
    bettansss skrev 2014-02-12 21:37:46 följande:
    Jag är språkpolis (och svensklärare...), så ja, det gör jag. Fast på internetforum tycker jag ändå att det kan vara ok att skriva lite mer åt talspråkshållet.  Då är det värre med han/hon istället för honom/henne även om jag vet att det på många håll är dialektalt. 

Jag stör mig mer på stavfel på alla möjliga ställen, även om man kan skriva mer eller mindre officiellt tycker jag ändå att man ska stava rätt. Jag blir galen om nån använder e och ä fel, typ ända-enda, sätt-sett.  
    Jag tycker också att talspråk är helt ok, men det innebär att man skriver DOM, inte DEM. Dem har aldrig varit talspråk så vitt jag vet.

Och som någon annan skrev i tråden, ska man chansa mellan de och dem är de en mycket bättre chansning för det är mer ofta rätt.
Svar på tråden De eller dem