• jead

    Rodinera om ringar

    Hej!Har köpt rodinerade ringar i vitguld. När vi köpte dessa fick vi rekomendation om att lämna in dessa för rodinering vart 2-3 år. Men när jag sen pratade med en annan (efter köpet) säger hon var 6 månad(!!). Hur ofta lämnar ni in ringarna på behandling? Och är det någon som har bild på hur det ser ut när ringarnas färg nöts ner?    

  • Svar på tråden Rodinera om ringar
  • niriel

    Hej! Ingen bild tyvärr, men vi har vitguld i min förlovningsring och i mannens enda ring. Vi lämnade in för en första rodinering i samband med bröllopet, efter ett knappt år av flitig användning. Det blir ganska stor skillnad, ringen blir över tiden mörkare och lite repigare och efter att de är "tillfixade" är de otroligt vackra. För vår del kommer vi verkligen inte att lämna in var 6e månad, jag ser ingen skillnad under tiden utan det är mer när man väl har gjort rodineringen som man inser att de nog var väldigt mörka innan. Jag tror att Schalins hade någon bild i nåt häfte där de visade bild på före och efter, det kanske kan vara något att se på? Men var 6e månad låter lite overkill..

  • jead

    niriel skrev 2014-02-12 09:19:13 följande:Hej! Ingen bild tyvärr, men vi har vitguld i min förlovningsring och i mannens enda ring. Vi lämnade in för en första rodinering i samband med bröllopet, efter ett knappt år av flitig användning. Det blir ganska stor skillnad, ringen blir över tiden mörkare och lite repigare och efter att de är "tillfixade" är de otroligt vackra. För vår del kommer vi verkligen inte att lämna in var 6e månad, jag ser ingen skillnad under tiden utan det är mer när man väl har gjort rodineringen som man inser att de nog var väldigt mörka innan. Jag tror att Schalins hade någon bild i nåt häfte där de visade bild på före och efter, det kanske kan vara något att se på? Men var 6e månad låter lite overkill..Tack för ditt svar! Kändes det lite bättre i alla fall. Har pratat med olika butiker och alla säger olika, men de flesta menar att 1-2 år är rimligt. Sen fick jag prata med en tjej som säger att vitguld är en vanlig gulguldsring som är "målad" till vitguld.. Är inte guld, koppar, silver och palladium blandat och sen gulnar det lite med tiden..?

  • jead

    Som det blev!Tack för ditt svar! Kändes det lite bättre i alla fall. Har pratat med olika butiker och alla säger olika, men de flesta menar att 1-2 år är rimligt. Sen fick jag prata med en tjej som säger att vitguld är en vanlig gulguldsring som är "målad" till vitguld.. Är inte guld, koppar, silver och palladium blandat och sen gulnar det lite med tiden..?

  • zero

    Jead: Den personen har nog pratat om vitguldsplätering. 16% palladium (vitguldsringar) blir inte ens blir gula. Snarare lite grått efter sådär 2 års vardagligt användande. Jämförde nyligen en riktigt nedsliten vitguldsring med en av mina rätt så brutalt använda platinaringar och jag såg typ nästan ingen skillnad i färg mellan dem. Guldet var lite gråare. Men sen finns det andra legeringar i tex usa som har en tendens att gulna.

  • camwic

    Pratar med mannen som jobbar med guld. Har du vitguldsringar eller platina och du vill ha dem i nyskick så måste du lämna in den varje halvår. Är du grovarbetare så en gång i månaden. Alltså om du vill ha dem i NYSKICK.  ödguld syns inte lika väl så där räcker det med en gång varannat år. Pga att alla märken ses mer på vitguld än på röttguld.

  • jead

    Men om man har 18K vitguldsring med 15% palladium så är det en blandning rakt genom, eller hur? Och sen rodiumet ovanpå det för den vitare färgen? Tack för alla svar, fina ni är!

  • jools

    Vi förlovade oss för drygt ett halvår sedan och min ring är inne på rodering nu. Vi gifter oss om 1 1/2 veckaKyss och den roderas öfr att passa vigselringen. Min blivandes behövde inte rodera sin ring dock, trots att han har den på sig jämt.

    Jag älskar när de ser alldeles nya ut så jag skulle gärna rodera ofta... men det blir ju lite dyrt!

  • MsThezzizen

    Våra förlovningsringar är nio år gamla, inte inlämnade ngn gång. Nu ska det ske till bröllopet, de kommer bli som nya! Så vi har inte gjort det så ofta .. Det är skillnad mot vigselringen men det har inte stört. De är använda i nio år och det syns..

Svar på tråden Rodinera om ringar