• Äldre 7 Feb 18:08
    1944 visningar
    4 svar
    4
    1944

    Synpunkter på vår text till inbjudningarna?

    Hej!

    Jag har sett många som fått bra tips och råd här på BT angående formuleringar i inbjudningarna så jag undrar om ni har några synpunkter på texten till våra inbjudningskort? Vi har suttit så länge nu med dem så vi behöver "nya ögon"! Vi vill helst inte ha informationsbilaga utan vill att allt viktigt ska stå på själva inbjudningarna. De kommer vara i A5-storlek (halvt A4) och texten har jag pysslat ihop med flera olika fonter så att "ledorden" syns extra i all text Glad Men just formuleringen och om vi ska byta plats på styckena eller något annat som vi borde ha med/kan ta bort?


    "Vi
    X & Y
    ska gifta oss

    och vi vill så gärna dela vår dag med er
    NN & NN

    Vigseln äger rum på XXXXX i Karlstad lördagen den
    16 augusti kl. 16:00
    Därefter bjuds ni på trerätters middag på XXXXXs festvåning.

    Efter middagen fortsätter festen och då kommer förfriskningar
    att finnas till försäljning i baren.

    O.S.A senast 30 juni
    till XXXXXX@mail.se och meddela även om specialkost.
    Klädkod: Kavaj

    För oss är den finaste presenten er närvaro, men önskar ni ge oss en
    gåva så uppskattas ett bidrag till våran bröllopsresa.

    Om ni vill hålla tal eller underhålla på annat sätt kontakta vår
    toastmaster eller toastmadamme
    XXXXXX 07X-XXX XX XX, XXXX@mail.se
    XXXXXX 07X-XXX XX XX, XXXX@mail.se"
  • Svar på tråden Synpunkter på vår text till inbjudningarna?
  • Äldre 7 Feb 18:42
    #1

    Några språkliga saker:
    Trerättersmiddag i ett ord - inte särskrivet
    hellre "vår bröllopsresa" än "våran bröllopsresa" (våran är talspråk).

    Eventuellt kan ni fundera på om att omformulera "Därefter bjuds ni på trerätters middag på XXXXXs festvåning."
    till "Därefter bröllopsmiddag på XXXX festvåning" men det är en smaksak.

    Personligen har jag märkt att "Svar om deltagande eller ej senast [datum]" fungerar bättre än o.s.a eftersom vissa tror att man kan strunta i att höra av sig om det står osa.

  • Äldre 7 Feb 18:56
    #2

    Instämmer i det Kalaspinglan skrev och lägger till meddela även specialkost. Ett "om" mitt i det där låter lite konstigt i mina öron. 

    Annars ser det bra ut, tycker jag.  

  • Äldre 7 Feb 18:57
    #3
    Kalaspinglan skrev 2014-02-07 18:42:09 följande:
    Några språkliga saker:
    Trerättersmiddag i ett ord - inte särskrivet
    hellre "vår bröllopsresa" än "våran bröllopsresa" (våran är talspråk).

    Eventuellt kan ni fundera på om att omformulera "Därefter bjuds ni på trerätters middag på XXXXXs festvåning."
    till "Därefter bröllopsmiddag på XXXX festvåning" men det är en smaksak.

    Personligen har jag märkt att "Svar om deltagande eller ej senast [datum]" fungerar bättre än o.s.a eftersom vissa tror att man kan strunta i att höra av sig om det står osa.
    Tack så mycket! Ska definitivt ändra till "trerättersmiddag" och "vår bröllopsresa" Glad

    Vi tänkte just skriva "Därefter bjuds ni på trerätters middag...." så att gästerna vet att middagen bjuds dem på, men att de sedan kommer få betala för dryck på festen. Men sen är frågan om man ska skriva trerättersmiddag eller bröllopsmiddag...

    Har faktiskt läst om andra här på BT som också haft gäster som struntat i OSA, jobbigt! Men om man skriver ut det så blir det ju ännu mer text i en redan textfull inbjudan Tungan ute Men tack för tipset!
  • Äldre 7 Feb 18:58
    #4
    snowstars skrev 2014-02-07 18:56:17 följande:
    Instämmer i det Kalaspinglan skrev och lägger till meddela även specialkost. Ett "om" mitt i det där låter lite konstigt i mina öron. 

    Annars ser det bra ut, tycker jag.  
    Ah! Det stämmer, tack Glad

    Visste väl att det var en bra idé att lägga ut här!
Svar på tråden Synpunkter på vår text till inbjudningarna?