• Äldre 5 Feb 13:55
    5919 visningar
    10 svar
    10
    5919

    Göra egendesignade inbjudningskort

    Eftersom jag älskar att pyssla tänkte jag att jag skulle göra våra inbjudningskort själv. Ni som har gjort egna inbjudningskort, har ni använt er av några speciella program eller har det funkat att använda Word till exempel?
    Finns det någonstans man kan vända sig och ha korten utskrivna på finare papper eller är det kanske bäst att kolla runt bland vänner och bekanta och se ifall det är någon som har en bra skrivare att låna ut?

    Prismässigt, tror ni att det blir billigare att göra egna kort än att beställa från en hemsida? Givetvis beror detta på vilka typ av kort man tänker sig, men ni som har gjort egna kort, har ni gjort detta för att spara pengar eller av mer estetiska skäl? 

    Vill börja göra korten nu, men kanske borde vänta då det är mer än ett år kvar till bröllopet. Kliar i fingrarna efter att få sätta igång =) 

    Mvh vilsen blivande brud 

  • Svar på tråden Göra egendesignade inbjudningskort
  • Äldre 5 Feb 14:05
    #1

    Det är mycket lättare att göra det i ett specialprogram, men såna är ganska dyra. Såvida det inte finns enkla att ladda ner från nätet, alternativt att prova t.ex. Indesign gratis i en månad.
    Min syster gjorde mina och de blev jättefina. Hade egentligen tänkt skicka inbjudan via e-mail men så sa hon att jag såklart skulle ha riktiga och erbjöd att göra mina. Det BORDE bli billigare att göra själv, men jag vet inte vad det kostar att köpa...

    Det borde gå bra att skriva ut på ett finare papper i en vanlig skrivare. Man ska ju inte skriva ut på jobb egentligen, men du känner kanske någon som jobbar på ett företag där man får skriva ut privata saker?

  • Äldre 5 Feb 14:30
    #2

    Okej, tack för tipsett prova en gratisversion hade varit helt perfekt! Tack för tipsen =)

  • Äldre 5 Feb 14:36
    #3

    Om man nu bara får ha gratisversionen i en månad skulle jag ju rekommendera att du har kollat var du ska skriva ut inbjudningarna och har koll på allt som ska stå på inbjudan. Så att du inte "slösar" din gratis månad i förtid. :)

  • Äldre 5 Feb 14:37
    #4


    Här är våra inbjudningar. Vi gjorde dem själva i Word. Anledningen var att vi inte ville lägga ner så mycket pengar på dem och att vi heller inte hittade några andra som vi gillade. Vi köpte lite tjockare pärlemorskimrande papper i en bokhandel och skrev ut på vår skrivare här hemkostma. Det blev 4 inbjudningar per A4-ark. Varje inbjudning inklusive kuvert kostade oss 6 kr. Med porto blev det 12 kr per kort.
  • Äldre 5 Feb 14:42
    #5

    Vi valde att göra våra inbjudningar i Word. Det var inte svårt & blev fint tyckte vi :) mycket billigare. Utskrivet på fotopapper. Blev 1kr / kort. Plus att vi behövde köpa ny bläck, kuvert & frimärken såklart. Vi gjorde samma ram på kuvertet.

  • Äldre 5 Feb 14:45
    #6

  • Äldre 5 Feb 14:45
    #7

    vi kommer köra på word. det enda vi ska skriva ut är informationen och så.. och det är ju mest text på ett papper, osm man kan klistra in i kortet :)

  • Äldre 5 Feb 14:47
    #8

    Så här såg vår ut. På andra sidan hade vi ett monogram.


  • Äldre 5 Feb 16:49
    #9

    Vi (eller jag) kommer göra själva.. men jag kommer klippa och klistra.. Så kommer använda word men också limstift och linjal. När det är precis så som jag vill ha det så kommer jag helt enkelt kopiera i skrivaren på finare papper. :) 

  • Äldre 5 Feb 20:39
    #10

    Jag har gjort våra inbjudningskort själv. Informationen är handskriven i calligrafi som min mamma skrivit till oss på vackert papper. Dessa kopierade vi sen upp till 50 kort. Vackert och kul med något annat än dataskrivet alltid! Bara ett tips ;)

Svar på tråden Göra egendesignade inbjudningskort