• Äldre 4 Feb 20:03
    6173 visningar
    37 svar
    37
    6173

    Smakråd angående framsidan på våra inbjudningskort

    Det har börjat bli dags att pyssla ihop våra inbjudningskort, allt material är inköpt och 60 inbjudningar ska iväg om några veckor och det är mycket att pilla med.

    Jag vet att detta är en riktig petitess men av någon anledning har jag enorm beslutsångest över huruvida jag ska placera våra nämn högst upp eller längst ner på framsidan. Framsidan på inbjudningkorten är ju ändå det första man ser (eller tja, andra om man räknar med kuverten). Tanken från början var att bandet skulle vara i mitten och det skulle stå "Inbjudan" över det och våra namn under, men jag insåg just surt att det inte kommer att få plats...

    Så alla smakråd är välkomna, jag undrar helt enkelt om det blir finast att ha texten över eller under spetsbandet? Ni behöver absolut inte motivera er, jag är mest nyfiken på era första inttryck :)



    (Jag vet att man ska vara fösiktig med att lämna ut personliga uppgifter men bara förnamn tycker jag inte borde vara någon fara, man tappade mycket av helhetsintrycket när jag cencurerade dem)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-19 19:19
    Tack alla som kommit med åsikter, vi (läs jag) beslutade oss för att ha texten överst och har nu börjat massproducera!:)
  • Svar på tråden Smakråd angående framsidan på våra inbjudningskort
  • Äldre 5 Feb 21:34
    #21
    Vaniljljus skrev 2014-02-05 21:03:55 följande:
    Hej!
    Åh så fina kort, jag håller med om att texten är finast överst.
    Jag har precis beställt material till våra inbjudningskort - men de kommer inte bli så fina som dina är! 
    Vad har du använt till att göra texten? Jag grunnar och grunnar på hur jga ska göra med texten på framsidan, vill inte gärna skriva  direkt på och inte heller skriva ut text på annan lapp och klistra dit. Har funderat på stämpel men din variant var så mycket finare!
    Tacksam för svar :) 
    Tack!  Vad roligt att du tyckte dem var fina

    Texten är värmeembossad, nåot som jag aldrig hört talas om innan jag började leta inspiration för våra kort :-P Om du också är nybörjare inom korttillverkning så kan jag sammanfatta det med att man stämplar som vanligt med en transparant eller färgad stämpeldyna, häller på ett speciellt embossingpulver som man sedan värmer upp så att det smälter. När det kallnat och stelnat så har man en fin upphöjd text.

    Här finns information mer utförligt 
    www.scrapbookingguiden.se/guider/embossing-2/embossing

    Man behöver absolut ingen speciell embossingfön som de flesta påstår (i alla fall de som vill sälja dem). Till en början värmde jag dem över brödrosten men nu när massproduceringen börjat så har jag plockat in den vanliga kraftigare värmepistolen ifrån garaget.

    Vidare så beställde vi våra stämplar ifrån mycustomstamps på etsy.com och är nöjda med både pris, leveranstid och kvalitet, men det finns flera svenska sidor också som tillverkar stämplar efter ens egna designer!

    Lycka till och lägg gärna upp en bild när du börjat pyssla! Det blir säkert finare än du ger dig själv cred för  
  • Äldre 5 Feb 22:06
    #22

    Hej! Jag har letat massor på den sidan men inte hittat den stämpel som ni använt. Har ni designat den själva? Den är jättefin!

  • Äldre 5 Feb 22:39
    #23
    K och T skrev 2014-02-05 22:06:55 följande:
    Hej! Jag har letat massor på den sidan men inte hittat den stämpel som ni använt. Har ni designat den själva? Den är jättefin!
    Vi designade den själva, mycustomstamps som jag nämnde har ett antal färdiga designer som man kan använda och bara ändra till sina egna namn, men vi mailade med dem och skickade in våra egna designer och det var inga som helst problem. Vi beställde tre stycken omonterade clearstamps, 3x10cm, 3,5x10c, och 4x4cm. De kostade 48.80US$ och levererades på två veckor.

    Den fonten vi använde är samma som panduro har på en av sina bröllopsstämplar. Där finns orden Bröllop, Välkommen, Inbjudan, Tack och Meny. Så vi använde samma för att matcha eftersom vi tänkte använda dem på vigsel- och festprogram. Lite knepigt att hitta rätt font men lyckades göra en bildsök i någon fontdatabas. Det som var lite pilligt var att fonten inte var gratis att ladda ner och då vi i alla fall inte hade lust att köpa den så fick vi skriva in ett ord i taget och ta en screenshot på förhandsvisningen, men sen var det bara att klippa ihop till egna stämplar.

    Panduros stämpel
    www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3010-Stamplar/301005-Clearstamps/1/510218-Clear-Stamp-brollopstexter-SE  

    Den aktuella fonten
    www.myfonts.com/fonts/linotype/zapfino/ 

    Bra onlineredigeringsprogram
    www.pixlr.com 
  • Äldre 5 Feb 23:41
    #24

    Jättefina inbjudningskort! Jag tycker namnen ska vara underst för annars tyckte mitt huvud att det såg ut som ett strumpeband om namnen var överst. Tärnklänningen ser helt gudomlig ut :)

  • Äldre 6 Feb 12:42
    #25

    Jätte vackra kort, tyckte texten överst var snyggast {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 6 Feb 13:28
    #26

    Vad glad jag blir över alla snälla och uppmuntrande kommentarer  Solig  Samtalsklimatet här skiljer sig lite från det man sett på typ flashback... och det är väl en himla tur det!


    Pixi skrev 2014-02-05 23:41:25 följande:
    Jättefina inbjudningskort! Jag tycker namnen ska vara underst för annars tyckte mitt huvud att det såg ut som ett strumpeband om namnen var överst. Tärnklänningen ser helt gudomlig ut :)
    Hoppsan, får hoppas att inte våra gäster gör samma associationer Förvånad Har nämligen redan börjat pyssla lite med korten, så det är bara att vänta och se om någon tolkar det som bröllopstema och dyker upp oanständigt klädd på en i övrigt (planerat) städad vigsel! Flört

     
  • Äldre 6 Feb 22:17
    #27

    Sjukt snygga klänningar:)

  • Äldre 7 Feb 10:45
    #28

    julibrud2014: nä, oroa dig inte för det, det är nog bara jag! De kommer att bli jättefina :)

  • Äldre 7 Feb 10:49
    #29

    och då menar jag inbjudningskorten ;)
    hur andra gäster tänker om teman vet man aldrig...

  • Äldre 7 Feb 11:05
    #30

    Men vilka fantastiskt fina kort :) vet inte om ni redan bestämt med texten, men som nån sa innan namnen övert och datum under (?)

    Sen klänningen var fantastisk, här kommer det gå i turkost/Blågrönt och lite dutt av silver :) 

  • Äldre 7 Feb 13:59
    #31
    Beccanli skrev 2014-02-06 22:17:57 följande:
    Sjukt snygga klänningar:)
    Visst är dom, lite orolig över att mina vackra tärnor kommer överglänsa bruden Flört
    Euphoriaa skrev 2014-02-07 11:05:19 följande:
    Men vilka fantastiskt fina kort :) vet inte om ni redan bestämt med texten, men som nån sa innan namnen övert och datum under (?)

    Sen klänningen var fantastisk, här kommer det gå i turkost/Blågrönt och lite dutt av silver :) 
    Ja vi har redan hunnit göra ett 20-tal så nu får jag stå mitt kast. Klar majoritet i tråden tyckte överst så det fick bli så!

    Med den färkombinationen så kanske klänningarna skulle passa era tärnor också  
  • Äldre 7 Feb 15:43
    #32
    Julibrud 2014 skrev 2014-02-07 13:59:33 följande:
    Visst är dom, lite orolig över att mina vackra tärnor kommer överglänsa bruden Flört
    Euphoriaa skrev 2014-02-07 11:05:19 följande:
    Men vilka fantastiskt fina kort :) vet inte om ni redan bestämt med texten, men som nån sa innan namnen övert och datum under (?)

    Sen klänningen var fantastisk, här kommer det gå i turkost/Blågrönt och lite dutt av silver :) 
    Ja vi har redan hunnit göra ett 20-tal så nu får jag stå mitt kast. Klar majoritet i tråden tyckte överst så det fick bli så!

    Med den färkombinationen så kanske klänningarna skulle passa era tärnor också  
    Jag har tänkt mig liknande till mina tärnor, men dom där var galet fina.. 
    Haha ingen risk att dom överglänser tror jag, kanske mer frmhäver en vacker helhet och får bruden (dig) att glänsa mera Flört 

    Jag ska ta tag snart i mina kort, men har lite svårt att hitta billigt & bra papper har 150 kort att fixa med så liiiite panik.. Men här är det inte dags förän augusti. Vart handlade du dina papper mm?
    Överts tycker jag var ett bra val  Solig
  • Äldre 7 Feb 16:11
    #33
    Euphoriaa skrev 2014-02-07 15:43:08 följande:
    Jag ska ta tag snart i mina kort, men har lite svårt att hitta billigt & bra papper har 150 kort att fixa med så liiiite panik.. Men här är det inte dags förän augusti. Vart handlade du dina papper mm?
    Jag handlade både det silvriga och det blå pappret på www.cchobby.se. Ibland har dom grymma priser i sin outlet och jag hade turen att få både silver och blå kartong väldigt billigt. Mellan kortongerna på korten så är det vanlig strukturtapet som man ju kan hitta lite varstans.

    De andra dekorationerna köpte jag på e-bay. Jag betalade ca 2 dollar vardera för 10 yards spetsband (ca 9m) och 25 yards satinband. 200st pärlhjärtan kostade 7 dollar.

    Botanisera på e-bay, det finns många fina papper också men det är oftast brittiska säljare (vad jag har sett) så de är inte lika tokbilliga som det andra jag köpt som varit från Kina. Vi ska ha "hamrat" ivory-papper på insidan korten och de ligger på drygt 1 krona styck inkl. frakt om man köper storpack. Så det är fortfarande stor skillnad från t.ex. panduro.

    Om du ska göra 150 stycken och bröllopet är i augusti så är det nog snart dags att beställa i alla fall, hoppas du hittar något :)

    (kan kolla upp vad säljarna för dekorationerna hette om du vill ha ngt liknande) 

  • Äldre 19 Feb 16:16
    #34

    Ni har säkert redan valt redan, men jag tyckte att det var finast med namnen överst med anledning av att spetsbandet känns "tyngre" än era namn, och då tycker jag personligen att det ser finast ut om namnen får "vila" på spetsbandet. 

     

  • Äldre 19 Feb 16:19
    #35

    Överst, eller så sätter du bandet i miten och skriver namnen överst och datumet under.. ;)

  • Äldre 19 Feb 19:25
    #36
    Vancouver skrev 2014-02-19 16:16:12 följande:
    Ni har säkert redan valt redan, men jag tyckte att det var finast med namnen överst med anledning av att spetsbandet känns "tyngre" än era namn, och då tycker jag personligen att det ser finast ut om namnen får "vila" på spetsbandet. 

     
    Helenis skrev 2014-02-19 16:19:04 följande:
    Överst, eller så sätter du bandet i miten och skriver namnen överst och datumet under.. ;)
    Jupp, embossingen är redan klar och det fick bli texten överst Hade inte tänkt på att man kunde göra tillägg i trådstarten, men nu fick jag just uppdaterat det!
  • Äldre 28 Feb 12:12
    #37
    Euphoriaa skrev 2014-02-07 15:43:08 följande:
    Jag ska ta tag snart i mina kort, men har lite svårt att hitta billigt & bra papper har 150 kort att fixa med så liiiite panik.. Men här är det inte dags förän augusti. Vart handlade du dina papper mm?
    Överts tycker jag var ett bra val  Solig
    Julibrud 2014 skrev 2014-02-07 16:11:59 följande:
    Jag handlade både det silvriga och det blå pappret på www.cchobby.se. Ibland har dom grymma priser i sin outlet och jag hade turen att få både silver och blå kartong väldigt billigt.

     


    Nu har creative company (www.cchobby.se) 20% rabatt fram till 3 mars med koden 03-03-2014. Dom har stort sortiment så det kan vara värt att kolla om du inte redan köpt allt material till inbjudningkorten!
Svar på tråden Smakråd angående framsidan på våra inbjudningskort