• LinaNo­rdstro­m
    Äldre 2 Feb 21:17
    2451 visningar
    7 svar
    7
    2451

    Ni som önskat er pengar i present (ej till resa). Hur har ni formulerat er på inbjudan?

    Vi vill inte ha en massa presenter och inte heller ska vi på någon resa. Vi vill helt enkelt önska oss pengar som vi kan använda till festen eller annat som behövs. Min sambo är helt inne på att vi ska ta kuveravgift men jag vet inte riktigt, det känns ju snål även om jag vet att det är vanligt att man gör så.

    Så finns det någon här som bara önskat sig pengar i present? Hur formulerade ni er på inbjudan? Skrev ni i själva kortet eller på ett medföljande infoblad/hemsida? Hade ni ett kontonr där gästerna satte i ev gåva eller tog ni kuvert med kontanter? 

     

  • Svar på tråden Ni som önskat er pengar i present (ej till resa). Hur har ni formulerat er på inbjudan?
  • Äldre 2 Feb 21:29
    #1

    Kan ni inte ta en frivillig kuvertavgift då? 

    Nu önskade vi oss i första hand ingenting, i andra hand att gästerna kom i medeltidskläder då det var temabröllop och i tredje hand pengar som kunde gå antingen till festen eller resan.
    Och vi formulerade det i princip så i inbjudan. Sen på hemsidan hade vi ett rim / dikt som förklarade lite mer...

    Men om din blivande vill ha kuvertavgift och du vill ha pengar som går till festen, men inte en specificerad summa så vore det kanske bra med en frivillig avgift (som ju då blir som en present)

    Ni hade kunnat formulera det så här:

    Då vi har allt vi behöver och ingen resa är inplanerad så önskar vi oss i första hand en dag med alla våra nära och kära. Om du vill bidra till denna dag så kan du sätta in en valfri summa på konto nr XXXXXXXXXXX
    Alla bidrag, små som stora är välkomna. 

  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 2 Feb 21:34
    #2
    Chicita skrev 2014-02-02 21:29:26 följande:
    Kan ni inte ta en frivillig kuvertavgift då? 

    Nu önskade vi oss i första hand ingenting, i andra hand att gästerna kom i medeltidskläder då det var temabröllop och i tredje hand pengar som kunde gå antingen till festen eller resan.
    Och vi formulerade det i princip så i inbjudan. Sen på hemsidan hade vi ett rim / dikt som förklarade lite mer...

    Men om din blivande vill ha kuvertavgift och du vill ha pengar som går till festen, men inte en specificerad summa så vore det kanske bra med en frivillig avgift (som ju då blir som en present)

    Ni hade kunnat formulera det så här:

    Då vi har allt vi behöver och ingen resa är inplanerad så önskar vi oss i första hand en dag med alla våra nära och kära. Om du vill bidra till denna dag så kan du sätta in en valfri summa på konto nr XXXXXXXXXXX
    Alla bidrag, små som stora är välkomna. 
    Det var bra, men vars ska man skriva detta? I inbjudningkortet?
  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 2 Feb 21:45
    #3

    Jag oroar mig att folk ska komma med presenter ändå om man har kuvertavgift

  • Äldre 2 Feb 21:54
    #4

    Folk kan komma med presenter oavsett vad ni skriver. Flört
    Vissa tycker att det är oartigt att komma utan en present. Det var därför jag tänkte att det kunde vara bra att skriva att det här liksom är presenten ni önskar er istället för att skriva "vi vill ha en kuvertavgift"  

    Ett infoblad kan vara bra att skicka med inbjudningskorten om det inte får plats så mycket text på själva inbjudningarna. Och det kan vara rätt plats att skriva ut det på i så fall

    Våra inbjudningar var ett helt A4-ark med text.
    Det skulle efterlikna en medeltida skriftrulle liksom (även om den kom i platt format och i kuvert eftersom att posten kan vara lite kinkig annars Tungan ute )

  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 2 Feb 22:07
    #5
    Chicita skrev 2014-02-02 21:54:06 följande:
    Folk kan komma med presenter oavsett vad ni skriver. Flört
    Vissa tycker att det är oartigt att komma utan en present. Det var därför jag tänkte att det kunde vara bra att skriva att det här liksom är presenten ni önskar er istället för att skriva "vi vill ha en kuvertavgift"  

    Ett infoblad kan vara bra att skicka med inbjudningskorten om det inte får plats så mycket text på själva inbjudningarna. Och det kan vara rätt plats att skriva ut det på i så fall

    Våra inbjudningar var ett helt A4-ark med text.
    Det skulle efterlikna en medeltida skriftrulle liksom (även om den kom i platt format och i kuvert eftersom att posten kan vara lite kinkig annars Tungan ute )
    Bara att fundera vidare.. Får se vad vi väljer till slut, har funderat på detta med kuvertavgift eller inte sen förra sommaren
  • Äldre 2 Feb 22:12
    #6
    LinaNordstrom skrev 2014-02-02 22:07:59 följande:
    Bara att fundera vidare.. Får se vad vi väljer till slut, har funderat på detta med kuvertavgift eller inte sen förra sommaren
    Ja fundera lite till Glad
    Tänk på att de som kommer med en present gör ju inte det för att göra er ledsna eller för att gå emot er vilja, utan dom gör det för att dom tycker om er och vill ge något speciellt Glad
  • Äldre 3 Feb 07:04
    #7
    LinaNordstrom skrev 2014-02-02 21:45:29 följande:
    Jag oroar mig att folk ska komma med presenter ändå om man har kuvertavgift
    det kommer vissa garanterat att göra , många vill av ren artighet och omtänksamhet inte komma tomhänta.  Dom kan ha med sig en blomma, en liten chokladask eller en liten present.  

    Det handlar inte om att man inte respekterar önskan, dom kan mycket väl ha satt in pengar på konto åt er men vill ändå ge er något för att det är ert bröllop.

    Tänk också på att en del kommer att ge er pengar direkt i handen , dvs ett fint kort med pengarna i , kanske för att en del gått ihop om pengar och samlat in eller för att gamla Mormor Asta ändå vill räcka över något personligen.

     
Svar på tråden Ni som önskat er pengar i present (ej till resa). Hur har ni formulerat er på inbjudan?