• Anonym (hmm)
    Äldre 1 Feb 22:27
    4904 visningar
    19 svar
    19
    4904

    Bordsplacering..

    Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

    Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

    To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

    Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

    Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

  • Svar på tråden Bordsplacering..
  • CJ5
    Äldre 1 Feb 22:56
    #1

    Fast par särar man väl ändå inte på? Eller? Jag funderar på att sitta med våra syskon men då kommer ju deras respektive sitta med oss också! 

  • Anonym (hmm)
    Äldre 1 Feb 23:01
    #2

    Ska man gå efter etikett så SKA man ju sära på par, men vi tar inte hänsyn till några sådana regler utan gör som vi känner passar bäst.

    Alla andra sitter just nu "perfekt", men hon sitter inte riktigt optimalt. Jag vill att hon också ska kunna ha trevligt, men det finns liksom inte utrymme att flytta runt på några andra och sätta där istället.

    Vill dessutom inte ha henne bredvid brorsan för att på de senaste bröllopen de varit på så har hon klängt på honom hela tiden och gjort andra förbryllade över varför hon hela tiden måste ha tungan i hans hals och inte ens kunnat gå på toa utan honom...

    Men mest är det för att jag har ganska många syskon, så om alla ska sitta med sina respektive så sitter ju syskonet längst bort väldigt långt bort så att säga... 

  • Anonym (hmm)
    Äldre 1 Feb 23:01
    #3

    Vissa par sitter tillsammans, om de inte känner någon annan, men det är som sagt inte i den "närmsta kretsen" så där går det ju bra...

  • CJ5
    Äldre 1 Feb 23:05
    #4

    Okej, ett. Det låter som du redan har bestämt dig. 
    två: det låter som du inte alls gillar henne.

    men.. går det inte att sätta den brorsan längst ut på ert bord och sätta henne bredvid honom på kanten liksom? eller mitt emot så det inte går att hångla? Hon känns ju faktiskt lite pinsam som ska hångla hela tiden.. vad säger bror din om det? 

  • Anonym (hmm)
    Äldre 1 Feb 23:10
    #5
    CJ5 skrev 2014-02-01 23:05:07 följande:
    Okej, ett. Det låter som du redan har bestämt dig. 
    två: det låter som du inte alls gillar henne.

    men.. går det inte att sätta den brorsan längst ut på ert bord och sätta henne bredvid honom på kanten liksom? eller mitt emot så det inte går att hångla? Hon känns ju faktiskt lite pinsam som ska hångla hela tiden.. vad säger bror din om det? 
    Nej jag har inte bestämt mig helt, sitter fortfarande och försöker göra om :p

    Nej jag gillar inte henne speciellt nej, det är det ingen som gör förutom brorsan.

    Han sitter närmast oss men inte vid vårt bord, så det finns ingen kant där tyvärr. Mittemot sitter syrran, då vi är rätt många så tar syskonen upp båda sidor, sedan närmaste vännerna och sedan föräldrarna och sedan "resten" :)

    Han tycker det är pinsamt såklart och har pratat med henne men hon inser inte själv att hon beter sig pinsamt. Vi pratade med henne om det på förra bröllopet och då sprang hon iväg gråtandes och pratade inte med någon på flera månader... 
  • CJ5
    Äldre 1 Feb 23:15
    #6

    oj vilket jobbgit läge.. hur gammal är hon? 17 typ? 

    Är ni jätte många på bröllopet?  

  • Anonym (hmm)
    Äldre 1 Feb 23:17
    #7
    CJ5 skrev 2014-02-01 23:15:33 följande:
    oj vilket jobbgit läge.. hur gammal är hon? 17 typ? 

    Är ni jätte många på bröllopet?  
    Jo litegrann.. :) 18 är hon.

    Nej inte speciellt, blir runt 50 st :) 
  • CJ5
    Äldre 1 Feb 23:22
    #8

    Haha ja du ser, då var hon ju typ 17. ;) Blir bror din jätte besviken om han flyttas lite längre bort för hennes skull? 

  • Anonym (hmm)
    Äldre 1 Feb 23:30
    #9
    CJ5 skrev 2014-02-01 23:22:35 följande:
    Haha ja du ser, då var hon ju typ 17. ;) Blir bror din jätte besviken om han flyttas lite längre bort för hennes skull? 
    Haha ja ^^

    Det vet jag inte, förmodligen inte då han finner sig i det mesta, men detta är också ett tillfälle för oss som syskon (som egentligen alltid har varit väldigt tighta då vi är nära i ålder) får samlas allihop tillsammans, det händer inte ofta nu för tiden :)
    Så det är för min skull och för resten av syskonskarans skull som vi tänkt ha på det här sättet.

    Sen sitter han även i närheten av vår far (som vi inte träffar mer än vart tredje år högst) så jag vill att de ska få lite tid tillsammans också. Det är ju en dominoeffekt egentligen eller hur man ska säga, varje person som flyttas om så måste också fem till flyttas om. Därför var jag så nöjd när jag äntligen fått till det perfekt! Förutom denna "lilla" detalj då förstås...

    Å andra sidan så är det bara under middagen och tårtan, sen kan ju alla umgås som de vill. Men då kommer vi också att spridas ut allihop, så det är ju egentligen bara under bordsplaceringen som jag kan styra lite själv vilka som "ska" umgås :p  
  • Äldre 2 Feb 11:18
    #10

    Jag förstår ditt läge då jag har lite liknande inför vår bordsplacering.
    Men.... så här tänker jag, sätt den personen ganska långt ner och sätt personer runt om som är sociala och pratglada för då kommer de dra med henne i samtalen. Vi ska dessutom ha lite frågor om oss i programmet för att skapa naturliga diskussionsämnen.
    Om hon blir sur så är det hennes eget bekymmer, låt inte henne förstöra er dag.

  • Anonym (hmm)
    Äldre 2 Feb 17:02
    #11

    Jo jag ska försöka :)
    Känner dock inte alla sådär jätteväl, de som jag vet är mest sociala kommer ju att sitta närmast oss så att säga.
    Men jag ska försöka placera henne så att hon inte känner sig helt bortkommen :) 

  • Äldre 2 Feb 17:42
    #12

    Går det att prata med någon av de andra som sitter i närheten av henne och liksom puscha lite för att dom ska engagera sig och dra med henne i samtalet? 
    Alltså berätta att hon är blyg och att ni är osäkra på hur hon ska trivas, men att ni vet att X är en social och trevlig person så att därför satte ni henne bredvid X. och be denne att vara lite "värd" där...
     

  • Anonym
    Äldre 2 Feb 20:01
    #13
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-01 23:01:09 följande:
    Ska man gå efter etikett så SKA man ju sära på par, men vi tar inte hänsyn till några sådana regler utan gör som vi känner passar bäst.

    Alla andra sitter just nu "perfekt", men hon sitter inte riktigt optimalt. Jag vill att hon också ska kunna ha trevligt, men det finns liksom inte utrymme att flytta runt på några andra och sätta där istället.

    Vill dessutom inte ha henne bredvid brorsan för att på de senaste bröllopen de varit på så har hon klängt på honom hela tiden och gjort andra förbryllade över varför hon hela tiden måste ha tungan i hans hals och inte ens kunnat gå på toa utan honom...

    Men mest är det för att jag har ganska många syskon, så om alla ska sitta med sina respektive så sitter ju syskonet längst bort väldigt långt bort så att säga... 
    Enligt "reglerna" så ska man sära på gifta par, men INTE på de som bara är förlovade, sambos eller tillsammans - de ska sitta med varandra som bordsdam/kavaljer....
  • Äldre 2 Feb 20:10
    #14

    Det är rätt att endast gifta par separeras vid bordet. Sambos och förlovade ska alltid ha varandra vid bordet, precis som anonym skriver.

  • eme
    Äldre 2 Feb 21:39
    #15

    Det här kommer kanske låta som ett väldigt konstigt förslag, men om ni tänkte ha någon form av presentation av gästerna, kan du komma på en klurig och lite kryptisk presentation om henne? Något som gör henne lite extra intressant och något som de andra gästerna verkligen blir nyfikna på? En forumlering som verkligen hjälper till som isbrytare

    Med tanke på hur de beskriver att hon reagerade när ni pratade med henne om hennes agerande på förra bröllopet låter det som att det kan vara en god idé att hon får veta att hon inte kommer sitta bredvid sin pojkvän/din bror. Bara så det inte blir en scen eller jobbigt situation vara sig för dig, din bror eller henne vid middagen.

  • Anonym (hmm)
    Äldre 2 Feb 21:42
    #16

    Det stämmer inte, man "ska" separera på gifta par och även sambos då dessa räknas som gifta.
    Inte förlovade dock.

    Min bror och hans flickvän hör inte till någon av dessa kategorier då de bara är tillsammans.
    Men detta är hursomhelst ett sidospår eftersom vi inte  kommer att gå efter reglerna, utan istället för det som känns bäst för oss.

    Vi ska inte ha någon presentation av gästerna, men annars var det ett bra förslag :)
    Hon kommer att få veta innan att hon inte kommer att sitta vid min bror, han vet ju redan om det så han bör ha talat om det för henne :) 

  • inkanp
    Äldre 5 Feb 13:10
    #17
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-02 21:42:33 följande:
    Det stämmer inte, man "ska" separera på gifta par och även sambos då dessa räknas som gifta.
    Inte förlovade dock.

    Min bror och hans flickvän hör inte till någon av dessa kategorier då de bara är tillsammans.
    Men detta är hursomhelst ett sidospår eftersom vi inte kommer att gå efter reglerna, utan istället för det som känns bäst för oss.

    Vi ska inte ha någon presentation av gästerna, men annars var det ett bra förslag :)
    Hon kommer att få veta innan att hon inte kommer att sitta vid min bror, han vet ju redan om det så han bör ha talat om det för henne :)

    Du har helt rätt, endast förlovade par "ska" sitta bredvid varandra, inte gifta par, sambos och partners. Att förlovade par ska sitta tillsammans är en gammal sed som egentligen inte borde vara särskilt aktuell nu för tiden, när man kan ha varit sambos i 10 år innan man förlovar sig, eller förlovade resten av livet utan att gifta sig.


    Det jag tror kan bli ett problem är att ni tänkt sätta vissa andra par bredvid varandra, men inte din bror och hans tjej. Skulle det kanske vara möjligt att sära på alla par (ev. förutom de förlovade)? För då kan ni ju enkelt förklara för henne att ni valt att göra så med alla par eftersom det är tradition, så har ni något att "skylla på" :)


    Eller så får ni hålla tummarna för att han hinner göra slut med henne innan bröllopet ;) hehe.

  • Alylly­ra
    Äldre 5 Feb 16:24
    #18

    Jag tror att den bordsplaceringen du gjort blir alldeles utmärkt!

    Man behöver inte alls följa "regler" gällande par och "parstatus" utan kan placera folk precis som man vill. Om hon har svårt att prata med andra utan att din bror är med så är det hennes problem, inte ditt. Det är kanske en läxa hon måste lära sig...

    Lita på att hennes bordsgrannar kommer att försöka engagera henne i en konversation och försök att inte styra det mer än så. Om din bror blir "tofflig" så är det deras ensak och deras förhållande. Men jag tror du gör dem båda en stor otjänst om du sätter dem bredvid varandra. 

  • Anonym (hmm)
    Äldre 5 Feb 20:26
    #19
    inkanp skrev 2014-02-05 13:10:38 följande:

    Du har helt rätt, endast förlovade par "ska" sitta bredvid varandra, inte gifta par, sambos och partners. Att förlovade par ska sitta tillsammans är en gammal sed som egentligen inte borde vara särskilt aktuell nu för tiden, när man kan ha varit sambos i 10 år innan man förlovar sig, eller förlovade resten av livet utan att gifta sig.


    Det jag tror kan bli ett problem är att ni tänkt sätta vissa andra par bredvid varandra, men inte din bror och hans tjej. Skulle det kanske vara möjligt att sära på alla par (ev. förutom de förlovade)? För då kan ni ju enkelt förklara för henne att ni valt att göra så med alla par eftersom det är tradition, så har ni något att "skylla på" :)


    Eller så får ni hålla tummarna för att han hinner göra slut med henne innan bröllopet ;) hehe.


    Det kommer att vara gäster som aldrig träffat någon av de andra gästerna, och bara känner sin partner, så dem vill vi sätta tillsammans. Annars har den tanken slagit mig också :)

    Haha nja, tror inte de kommer göra slut innan ;)  
Svar på tråden Bordsplacering..