• Äldre 1 Feb 18:43
    2951 visningar
    11 svar
    11
    2951

    ??

    Hur många månader innan sänder man ut inbjudningskorten? 
    Min väninna säger att de ska man göra minst 7 månader i förväg!
     

  • Svar på tråden ??
  • Äldre 1 Feb 18:56
    #1

    Beror väl på hur stort bröllop man ska ha  och när det är tänkt att vara.

    Men för att en gäst ska hinna med att planera för bröllopet är det MINST 4 månader i förväg som inbjudan ska iväg.

    Och ju tidigare man skickar inbjudan ju fler gäster har möjlighet att tacka ja .

    är det ett sommarbröllop behöver många planera sina semestrar, man kanske måste fixa barnvakt, är det långväga gäster behöver man planera för resan och betala eventuella biljetter, hitta kläder och present, kanske fixa övernattning osv...  

  • Äldre 1 Feb 21:08
    #2

    Enligt etikett så ska dom skickas ca 2 månader innan. Att skicka sin inbjudan för tidigt anses , enligt etiketten, som ganska ofint. Men alla gör som dom själv vill så klart :) . Jag skriver bara vad som rekommenderas och jag menar inte att trampa någon på tårna ( jag vet dom på b t som skickat inbjudan 6-12 månader innan) Men skickar du ut dom 2 månader innan som vet du att du följer etiketten och då behöver du inte oroa dig för att göra "fel". :)

  • Äldre 2 Feb 00:39
    #3

    Oj! 7 månader innan?! Det lät riktigt tidigt. Jag har läst samma som JW2014 men vi gifter oss 7 juni och kommer skicka ut 13 februari (4 månader innan) och då har ändå vissa gäster (som vet dem är bjudna) börjat fråga om det kommer någon inbjudan för dem har redan fått inbjudningar till bröllop i augusti!! :P

  • ESW
    Äldre 2 Feb 09:29
    #4

    Jag tycker det beror på när man ska gifta sig. Jag gifter mig pingsthelgen i juni och har precis skickat ut inbjudningar. Jag har fått kommentarer från några av gästerna att det var tur jag skickade i god tid för annars hade de tänkt boka en utlandsweekend just den helgen.

  • Äldre 2 Feb 09:45
    #5

    Vi har berättat att vi ska gifta oss och när, ryktet har spridit sig ;) Därför är det nog ingen fara att någon skulle boka upp sig på annat den helgen. Men om man vill vara hemlig med sitt bröllop så finns ju risken att gäster kan boka upp sig på annat. Då kanske ett " spara datumet- kort" skulle passa?

  • Äldre 2 Feb 10:27
    #6

    Jag tycker 7 månader är lite tidigt men också att 2 månader innan är lite sent, speciellt om man har gäster som ska resa lite längre eller om man gifter sig mitt i semestern eller så. Vi skickade ut Save-the-date 7 månader innan och inbjudan 4 månader innan, tyckte det kändes lagom. Men om många av gästerna redan vet att man ska gifta sig och vilket datum kanske man kan vänta lite längre också. Våra gäster visste visserligen att vi planerade bröllop men inte alls vilket datum så därför fick de reda på datumet lång tid innan. Sen var vi lika hemliga med var vi skulle vara och så fram till inbjudningarna gick ut.

  • Äldre 2 Feb 10:55
    #7

    Vi håller vårt bröllop hemligt tills bröllopsinbjudningarna kommer ut och eftersom vi gifter oss mitt i sommaren så ska vi skicka ut inbjudningarna 4-5 månader innan då vi vill att så många som möjligt ska kunna komma.

  • jappet­jejen
    Äldre 19 Feb 09:21
    #8

    Vi skickar ut "spara datumet kort" nu i veckan, och en inbjudan till påsk. Vi gifter oss i slutet av juni.
    Dock kommer vi ha ett litet intimt bröllop med ca 45pers (familj och nära vänner)

  • Alylly­ra
    Äldre 19 Feb 13:10
    #9

    Vi skickade ut inbjudningarna runt Valborg, med OSA sista juni och bröllopet i mitten på september. Ca 4,5 månader innan med andra ord. Anledningen var att vi skulle meddela cateringfirman hur många vi blev direkt efter semestern och vi vet att folk kan vara sega och glömska.
    Sen var det en del andra grejer också som vi ville få tid att göra under semestern och tyckte att det kunde vara bra att veta ungefär hur många som skulle komma (ganska stor skillnad på om 50 eller 100 gäster dyker upp liksom...).

    Så det beror på dels när ni gifter er (semestertider/sommar är hetsigt och det kan vara fler som har tänkt samma datum som ni...) men också om det är några praktiska frågor som gör det smidigare för er att veta vilka som kommer vid ett visst datum.
     

  • Äldre 19 Feb 13:15
    #10

    Vi skickade inbjudningarna i slutet av Februari och gifte oss i början av September.

    Anledningen att vi inte skickade save the date-kort var helt enkelt att vi behövde ge gästerna extra tid att fixa lite då vi hade temabröllop.
    Att två månader innan vigseln få veta att "ojdå vi behöver leta på eller sy medeltidskläder" skulle nog inneburit att de flesta valde alternativet att komma i vanliga kläder...
    Vår cateringfirma ville ha antal kuvert ca 1,5 månad innan också (och så kunde vi ändra enstaka saker efteråt, men i alla fall veta om det blev 99 eller 32 liksom Flört 

    Gifter man sig under en period då många kanske är bortresta (typ påsk, jul osv) så kan det vara bra att skicka ut i tid också. Men 3-4 månader innan räcker gott och väl Glad 

  • Äldre 19 Feb 13:26
    #11

    Vi gifter oss den 10 januari, skickar save the date i börjar av augusti och inbjudningarna i slutet av september. Det tycker vi är alldeles lagom :)


Svar på tråden ??