• Isasa

Så, mannens enda ring, tas av o träs på igen?

Ni som redan har varsin ring (förlovningsring) och där mannen behåller densamme vid bröllopet, rent praktiskt, hur funkar det? Tar han bara av sig sin ring och sen sätts den på igen? Jag och mannen har redan varsin ring, men vi ska köpa nya förlovningsringar till bröllopet och jag får då även en vigselring. Jag, självisk som jag är, föreslog att vi skulle köpa förlovningaringarna redan nu... Eftersom det ju är... Förlovningsringar (och inga vigselringar direkt). Då blev mannen paff och utbrister sarkastiskt (fast med glimten i ögat): "Så när vi gifter oss, då ska jag alltså ta av mig min ring och sen sätta på den igen??" Insåg snabbt va självisk min tanke varit. Varför ska bara jag få känslan av NYTT på bröllopet? Men så trodde jag ju inte det brydde honom särskilt mkt heller, eftersom han överlag visat sånt svagt intresse av att titta på ringar....

• Svar på tråden Så, mannens enda ring, tas av o träs på igen?
  • Nyfiken gul , nu fru

men varför kan inte han få en till ring då? Min man har två ringar precis som jag. 

Annars är det så att man lämnar in mannens ring för putsning och gravering av bröllopsdatum så han är utan ring på själva bröllopsdagen och får sin ring under vigseln precis som du.  

• Nyfiken gul , nu fru

Då är det så här att hans ring ska ligga tillsammans med din ring. Han ska inte bära den alls under bröllopsdagen förrän ni ska växla löften och sätta på ringar. 

han ska alltså inte krångla av sig ringen för att direkt få den på sig igen. Han bär den inte alls helt enkelt förrän ringarna ska på.

• mun85

Vi tänkte också göra så att min blivande mans enda ring tas på under vigselakten. Så han blir ringlös den dagen fram till att det är dags att jag trär på den. Han kommer dock att ha på sig den en timme under fotosessionen som vi ska ha innan bröllopet, men annars blir det ringpåtagning under vigselns :)Så jag längtar!   

• Aniara4
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-02-01 10:39:28 följande:
    Annars är det så att man lämnar in mannens ring för putsning och gravering av bröllopsdatum så han är utan ring på själva bröllopsdagen och får sin ring under vigseln precis som du.  
    Precis. Min man var utan ring en kort tid före bröllopet efter att han fick den putsad och graverad (man vill ju inte lämna det till precis sista minuten) så att den höll sig blank och fin till bröllopet. Jag tror jag lämnade in min förlovningsring för putsning också så att den skulle vara lika blank och fin som vigselringen.

I ert fall när ni ska byta ut förlovningsringarna helt kan ju du byta din förlovningsring när du vill, men om ringarna är ganska olika och ni vill ha matchande hela tiden kan du ju vänta i solidaritet med mannen och sätta på dig den nya förlovningsringen på morgonen, och så har ni med er de andra två och sätter på er dem vid vigseln.

Om det är långt kvar till bröllopet kan ni ju byta ringar nu och sen putsa upp dem inför bröllopet. Men det kan ju kännas lite fånigt om det bara är några månader emellan.
  • Ponduss

Min kille vill också bara ha en ring så vi gjorde så att han får en ny förlovningsring och jag får en viselring och behåller min förlovningsring. 

Då kommer ju han också få en ny ring vid vigseln så då tar han bara av sig sin nuvarande förlovningsring innan vigseln. Då får vi båda nya ringar samtidigt =) 

• FrökenErika

Min man har "bara" sin förlovningsring, medans jag har förlovning och vigselring. Men i vårat fall hade vi båda våra förlovningsringar på när vi gick in i kyrkan, och den enda ring som sattes på under vigselcermonin var min vigselring.

• GustavB

Själv valde jag att inte ha någon förlovningsring alls utan har bara köpt en inför vigseln

• Maria93

Vi gör så att min blivande ska få en ny ring, så vi byter ringar på bröllopet. Vi båda har förlovningsringar, men de är i silver och vi vill byta till guld. Så vi köper en guldring till honom och en ring till mig, vi båda går utan ring under dagen och efter vigseln får vi båda helt nya ringar.. Solig

• PimPim83
    FrökenErika skrev 2014-02-01 13:08:59 följande:
    Min man har "bara" sin förlovningsring, medans jag har förlovning och vigselring. Men i vårat fall hade vi båda våra förlovningsringar på när vi gick in i kyrkan, och den enda ring som sattes på under vigselcermonin var min vigselring.
    Precis så gjorde vi också!
  • jools

Under vår vigsel kommer min blivande ha på sig sin förlovningsring och det är bara jag som får en ring.
    Det var vår vigselförättare som kom med den idén och den känns jättebra. Då han inte ska ha en till ring kändes det ändå bara fånigt att han skulle ta av den över dagen bara. Vigselförättaren berättar var ringen symboliserar och sen får jag den som bekräftelse på vår kärlek. man behöver alltså inte byta ringar utan en ring kan symbolisera vad ringen betyder.
    Vi gifter oss borgerligt men med en "riktig cermoni" på ca 20 min men då har man ju mer valmöjlighet. jag vet inte om man måste byta ringar i kyrkan eller hur det funkar.

• filibustern

vi kommer nog göra som så att bara jag får en ny ring. alltså mannen får ha sin förlovningsring på sig.. blir enklast :P

• Aniara4

Jo, det är inte helt ovanligt att bara en ring (i regel kvinnans i heteropar) används i vigselceremonin. För oss kändes det bättre att båda ringarna blev välsignade och att vi båda trädde på den andre en ring. Att gifta sig är ju en ömsesidig handling.

• Aniara4

Förlåt, nu slarvade jag när jag tänkte. Ringarna är inte välsignade, äktenskapet är det. Men prästen bad över båda ringarna!

Svar på tråden Så, mannens enda ring, tas av o träs på igen?