• Jenna
    Äldre 30 Jan 12:14
    3226 visningar
    4 svar
    4
    3226

    Sago bröllop

    Hej alla :D Äntligen och då menar jag ÄNTLIGEN har vi bestämt oss att ett bröllop ska bli av, kan knappt beskriva känslan att få dela min fästmans efternamn och få tillbringa alla våra dagar ihop som man och hustru :) Men nu till själva planeringen, vår budget är inte så tät men vi vill göra detta för oss men vill samtidigt inte att det blir bön gryta vi bjuder våra gäster på. Vi har bestämt att det blir familjen som kommer och delar vår lyckliga stund med oss, planen är även Kyrk vigsel, hur gör man? Ringer man till den kyrkan man vill vigas i och bokar tid? Vet någon vad det kostar? Kyrkan blir nog Österhaninge kyrka, min kära far begravdes i denna kyrka och det kanske låter knäppt men jag vill gärna att vi minns kyrkan med glädje istället för med sorg. Klänningen kommer gå på runt 2000kr och vi tänkte inhandla den inom kort gubbens kostym går väl på detsamma. Inbjudningskorten köper jag färdiga och fixar till dom med lite glitter, vad kostar en fotograf? Eller blir det billigare med att be någon vän fota? En bra väninna till mig är duktig forograf och skulle göra detta gratis åt oss :) Ringarna tar vi sen, dock är det lite brådis för bröllopet vill vi ha till våren början utav sommaren, så snälla kom med era bästa budget tips till oss och hjälp oss med vår dröm :) Hjärtligt tack i förhand // världens lyckligaste tjej

  • Svar på tråden Sago bröllop
  • Aniara­4
    Äldre 30 Jan 12:25
    #1

    Ja, att boka vigseln med kyrkan är en av de första saker man bör göra, särskilt om man som ni vill gifta sig en populär tid på året. Likaså att boka lokal för festen/middagen.

    En fotograf kan kosta 5 000 - 50 000, det beror både på hur professionell/populär den är, hur lång fotografering ni vill ha (1 timme porträttfotografering eller att fotografen följer er hela dagen), hur mycket bilder ni får efteråt, om det ingår papperskopior, förstoringar, fotobok osv. Självklart blir det billigare med en kompis som fotar (särskilt om kompisen inte tar betalt alls!), och om ni är nöjda med kvaliteten på de bilder hon tar och inte har behov av proffsbilder är det ett sätt att spara in på utgifterna.

    Den största kostnaden är ofta maten+festlokal, men där kommer ni ju undan ganska lätt om ni bara bjuder den närmaste familjen.

  • Jenna
    Äldre 30 Jan 13:26
    #2

    Tack för ditt svar :) Ja då blir det att boka på en gång, har du gift dig? Några fler tips? :)

  • Äldre 31 Jan 00:50
    #3

    Kyrkan är gratis om ni använder en präst som viger er vill ni ha någon från ett annat ttosamfund får ni står för alla kostnader som kantor vaktmästare osv. Att laga maten själv är billigare än att beställa färdiglagad beställ vanliga marsipantårtor med vid marsipan för att få tårtorna så billigt som möjligt tänk på att boka kyrka så fort som möjligt då det är en populär tid att gifta sig. Kolla om någon släkting/kompis kan fixa håret och sminka dug eller om du är duktig själv plocka egna blommor till bordsdekorationer en hobbyfotograf är ju betydligt billigare särskilt om ni får det gratis men det kan vara stor skillnad på resultatet jämfört med en riktig fotograf jag vill inte ha för dyrt bröllop heller men resonerar som så att ringen och fotona är det enda som finns ikvar efter bröllopsdagen och därför är de värda att lägga mer pengar på. Kör en spotifylista istället för levande musik

  • Äldre 31 Jan 00:51
    #4

    Just det ja man ringer till pastorsexpeditionen och bokar när jag ringde min så kollade jag tavlan utanför kyrkan där står numrena men ert går säkert att söka på nätet oxå

Svar på tråden Sago bröllop