• Anonym
    Äldre 23 Jan 01:29
    1686 visningar
    1 svar
    1
    1686

    åsikter om "festen"

    vi skulle vilja ha kakbuffe och tårta efter vigseln och sen grilla med dom som vill senare på kvällen. vigseln kommer bli kl 3. men då vi inte har så mycket pengar så har vi funderat på dels om vi kan be våra familjer baka någon kaksort var (så var det på ett dop jag varit på) och sen att dom som vill grilla tillsammans tar med egen mat och dryck, vi står för grillar, kol, plats att vara på porslin. sen ev. typ vitlöksbaugetter, grönsallad, tsatsiki eller liknande.


    tänkte då att man kunde spela kubb, ev. ha lekar eller bara umgås mellan fikat och grillningen. men ska man då byta om efter fikat?


    sen undrar jag över det här med första dans då vi inte har alkohol eller någon "riktig" fest har man det ändå eller blir det konstigt?


    blir snurrig av alla beslut och funderingar!


    men vad tycker ni? kan vi göra så eller blir det konstigt snålt mm? tar gärna emot förslag och åsikter!

  • Svar på tråden åsikter om "festen"
  • Äldre 23 Jan 04:14
    #1

    Jag tycker inte det blir snålt, men så hade jag och Maken ett liknande bröllop när vi gifte oss. Vi visste att vi inte skulle ha råd med något stort och påkostat, så vi bjöd enbart in gästerna till till dop av vår son, inga gäster visste att det också skulle bli bröllop. Det var bara Makens föräldrar och min styvfar som visste att vi skulle gifta oss, detta eftersom de hjälpte till på olika sätt.

    Svärmor sydde min underbara klänning, jag förklarade per telefon hur jag hade tänkt mig den och hon sydde den exakt som jag ville ha den! Styvfar hjälpte oss ekonomiskt.

    Jag och svärmor gjorde kycklingsallad som vi bjöd på, vi hade också en del kakor och så bakade svärmor fina bröllopstårtor. Kaffe, te och dryck hade vi men ingen alkohol, bröllopet/dopet var ganska tidigt på dagen och vi tyckte inte alkohol passade sig när det var dop.

    Maken och jag tog limousine från lokalen (kyrkans festlokal) och när vi hade åkt fortsatte en del av gästerna med "kalaset", jag tror de hade en del lekar eftersom där var en hel del barn men vi var inte med på några. Vi lämnade Sonen hos svärföräldrarna och åkte iväg till vår bröllopsnatt på ett hotell. Vi gick bara in på rummet så jag fick ta av slöjan, sedan gick vi til en mysig liten krog och tog vår första dans som gifta där, sedan åt vi en god middag.Servitören frågade om vi varit på bröllop eftersom vi var så fina och vi svarade att ja, det hade vi, vårt eget. Då bjöd han på en flaska champagne, så det blev lite alkohol ändå! Glad

    Både jag och Maken hade varit gifta tidigare och hade då haft lite större, mer påkostade bröllop, vi tyckte att eftersom det var andra gången för bägge fanns det ingen anledning att slå på så stort och så var det som sagt dop samtidigt. Om någon tyckte det var snålt fick de väl tycka det, det var vad vi kände att vi hade råd och möjlighet att göra och det blev ett fint minne trots att det inte var fest för 30 000:- och bröllopsresa till Mauritius.

    Särsilt minns vi att datumet vi gifte oss på, 9 juli, var det årets varmaste dag, så det blev ett varmt minne i flera bemärkelser...

     I juli firar vi "gummibröllop"... Flört  (Åttaårig bröllopsdag.)

    Kan tillägga att dagen efter fick vi och mina nyblivna svärföräldrar åka till festlokalen och diska allt porslin, glas och bestick för hand, för diskmaskinen var trasig. Det kallar jag budgetbröllop!

    Jag tycker era planer låter jättemysiga! Men ska du vara med och kasta kubb och leka andra lekar bör du nog byta från brudklänningen till något mer oömt och praktiskt. Både för att känna dig mer "fri" och för att undvika fläckar på klänningen.

    Bry dig inte så mycket om andras åsikter, det är din och din mans stora dag och den ska ni fira som ni vill och kan. Har ni dåligt med pengar så får ni anpassa festen efter det. Det är ju inte bröllopet och festen efter som är det allra viktigaste utan det som kommer sedan, äktenskapet. Och varför starta det med att ha skulder för festen? Finns ingen anledning! Era släktingar och vänner har säkert full förståelse för att ni inte kan lägga ner tiotusentals kronor på bröllopsfesten.

    Nej, kör på dina planer du. Jag skulle inte tycka att en sådan fest var snål, jag skulle tycka den var mysig och varm, precis som ett bröllop ska vara.

    Lycka till, och grattis till det kommande bröllopet! När är den stora dagen, om man får v ara nyfiken och fråga?


    Bland de största pessimisterna finner man tidigare optimister.
Svar på tråden åsikter om "festen"