• Sassa84

    Planering, hur lång tid?

    Jag blev friad till nu i början av januari och vi tänkte ha bröllopet i slutet av september. Det blir ca 8 månaders planering. Hur lång planering har ni andra haft och gick det bra eller blev det stressigt? Vill gärna ha era tankar och ideér gällande planering! :)

  • Svar på tråden Planering, hur lång tid?
  • JW2014

    Allt handlar om var och hur du vill ha det. Ska du har vigseln i en populär kyrka eller festen i en populär lokal så är ett år kort tid. Ska du ha en speciell frisör så kanske du måste boka ett år i förväg. Ska du ha en mindre populär lokal så räcker det att boka några månader innan. Min designerklänning har en leveranstid på 6 månader, en vanlig vit klänning kan beställas på ellos en vecka innan osv. Det är jättesvårt att ge generella tidsråd. Vi började planera 14 månader innan och vi gifter oss i maj i år :) allt är bokat och nu sitter vi med alla detaljer.

  • pnufs

    Vi gifter oss i augusti nu i år och vi började planera i slutet av maj förra året.. Vi ska gifta oss i en väldigt populär kyrka så när vi ringde 14 månader innan fanns det bara en vigseltid kvar den dagen, och vi hade tur med lokalen också, den var bokad helgen innan och helgen efter. Men det beror som sagt på var man ska ha vigsel och fest. 8 månader kan ni säkert klara det på, men se till att ni bokar de "stora bitarna" så snart som möjligt, dvs kyrka och lokal. Om ni ska ha catering kan det vara bra att boka det snart också. Lycka till! :)

  • BCJKTDCN

    Vi gifter oss i början av augusti och började planera i början av oktober, dvs 10 månader! Bokade då ganska omgående kyrka och lokal, de stora bitarna som pnufs och JW2014 skriver, bara för att ha det säkrat! Jag skulle nog också säga att det beror på om det är ett populärt datum ni valt för vigsel, det är väl ganska allmänt känt att juni-augusti är de populäraste månaderna och då är det såklart viktigare att vara ute i god tid! 8 månader klarar ni nog av det på Glad

  • Alyllyra

    Det är gott om ni tid om ni bara är välplanerade :)
    Slutet på september är inte superpopulärt i bröllopskretsar (vi hade inga problem i mitten på september) så på den fronten är det nog lugnt!
    Men börja som sagt med de stora grejerna, datum, vigsellokal och festlokal. Saker som kan ta tid är bland annat kläder, jag hade ca 3-4 månaders leveranstid på min klänning så den hade jag satt ett datum för mig själv när jag senast var tvungen att bestämma mig så att jag skulle hinna med att göra ändringar.
    Andra saker som är skönt, om än inte nödvändigt, att boka i god tid är t.ex. catering, frisör, smink och fotograf, alltså sånt som kräver andra människors medverkan.

    Sätt er ner och tänk efter vad ni vill ha, vad är viktigt för er? Vad vill ni lägga pengar på? Börja med att boka de sakerna. 

  • Maria93

    Vi började planera i januari 2013 och vi gifter oss i Maj 2014.. Hade dock kunnat planera allt på ca 5-6 månader om man bortser från kyrkan som bör bokas i god tid.

  • ThereseV

    Som flera redan har skrivit så beror det på hur kräsna ni är. Om den lokal, kyrka & ev. fotograf och musiker ni vill ha är ledig nu så skulle jag säga att 8 månader inte är några problem alls. Jag skulle dock inte vänta med att börja leta klänning eftersom det ibland kan ta väldigt lång tid att få den. 

    Vi planerade i lite mindre än 1,5 år, men då tyckte jag ändå att det var väldigt mycket som inte gick att göra förrän precis innan. Allt kändes jättelugnt fram till en månad innan då ALLT skulle göras,och jag kan tänka mig att det faktiskt skulle kunna kännas så på 8 månader också. (beroende på hur stort bröllop man tänkt ha och hur mycket man gör själv så klart)

    Ett tips är att kolla runt efter ett par sådana där checklistor/planeringar för bröllop och skriva ner en plan månad för månad så får ni en väldigt bra hum om hur mkt det är att göra och hur stressigt det blir.  

  • bettansss

    Det beror ju på förstås vad ni vill ha för bröllop men skulle säga att det inte är några problem. Vi bestämde i slutet av april att vi ska gifta oss nu i slutet av februari, så vi har totalt nästan 10 månader på oss. Känns inte som att jag har behövt stressa en massa eller inte fått det vi velat men sen är ju inte vintern jättepopulärt att gifta sig på. Tänk efter vad som är viktigt för er och se till att boka/fixa det i första hand. Framför allt är ju lokal och vigselplats bra att ha klart förstås. Jag tyckte att vigselplats/festlokal och klänning var viktigast, det såg vi till att fixa tidigt. Å andra sidan är jag inte så intresserad av vilken tårta vi ska ha så det har vi ännu inte beställt fastän det bara är fem veckor kvar, haha. 

    Jag tycker att det har hjälpt att skriva listor vad som ska göras månad för månad, och nu i januari har jag istället gjort vecka-för-vecka-listor fram till bröllopet. Kanske kan du också fundera på när du har mer tid till att göra olika saker. Jag har tillexempel varit ledig tre veckor över jul och nyår, då har jag hunnit massor.  

     

  • PimPim83

    Instämmer med de andra i att det handlar om vilken typ av bröllop ni vill ha. Vi bestämde datum i januari 2013 och gifte oss 14 september samma år. Det var inte det minsta stressigt. Mina tankar kring planeringen av vårt bröllop kan du läsa i min blogg under etiketten "planering": Lycka till!


  • SandraElisabet
    ThereseV skrev 2014-01-16 10:46:52 följande:
    Som flera redan har skrivit så beror det på hur kräsna ni är. Om den lokal, kyrka & ev. fotograf och musiker ni vill ha är ledig nu så skulle jag säga att 8 månader inte är några problem alls. Jag skulle dock inte vänta med att börja leta klänning eftersom det ibland kan ta väldigt lång tid att få den. 

    Ett tips är att kolla runt efter ett par sådana där checklistor/planeringar för bröllop och skriva ner en plan månad för månad så får ni en väldigt bra hum om hur mkt det är att göra och hur stressigt det blir.  
    Instämmer helt! 
    Vi har planerat i snart ett år och gifter oss nu i augusti. Det som tagit längst tid är att bena ut vad vi tycker är fint och vad vi faktiskt vill ha! Det är ju inte samma sak faktiskt. Sedan ska allt betalas och då får man andra ramar att förhålla sig till. Så ni hinner utan problem, men kör igång direkt! Särskilt med: datum, fest och vigsellokal, vigselförrättare, fotograf, involverade släktingar/vänner och kläder (särskilt klänningen då det oftast är mycket längre beställningstid på dem). Lycka till! 
Svar på tråden Planering, hur lång tid?