• jessi85

    Ring och diamantexperter, se hit!

    Jag var egentligen på jakt efter en smal alliansring att ha till min befintliga förlovningsring (som inte är guldringen på bilden), och så råkade jag få syn på denna diamantring:




    Jag tycker den är himla fin, men eftersom det inte är toppkvalité så tvekar jag... ringen är 14 k guld, och stenarna är 0,65 ctv, Top Cape färg L small inclusion. Den kostar 5500, och det är ju ett bra pris för en diamantring. Det stör mig att guldet bara är 14k, men att diamanten är tonad vit gör mig inte så mycket. Kan tycka det är snyggt med varmare diamanter. Vad tycker ni, skulle ni köpt den?


     
  • Svar på tråden Ring och diamantexperter, se hit!
  • zero

    Var kommer ringen ifrån? Har du några andra specificationer?
    Jag personligen hade bara lagt pengarna på bra slipning (det är ju bara du som kan se den live i detta fallet och avgöra hur pass "illa det eventuellt är"), färg däremot är ju helt personligt och jag föredrar också varmare färger så det tycker jag inte att du ska bry dig om, vilket du uppenbarligen inte gör :)
    Förlåt att jag inte är mycket till hjälp, men att bedömma stenar utifrån bild är otroligt svårt om det inte är något som är uppenbart skevt, svårare är det dessutom om stenen är fattad redan. 

  • zero

    (och jag är ingen expert heller och det är inget jag någonsin kommer kalla mig nför heller). Men jag har ett genuint intresse för det här  och är långt från färdigutbildad gemmolog hehe.

  • jessi85
    zero skrev 2014-01-10 11:04:28 följande:
    Var kommer ringen ifrån? Har du några andra specificationer?
    Jag personligen hade bara lagt pengarna på bra slipning (det är ju bara du som kan se den live i detta fallet och avgöra hur pass "illa det eventuellt är"), färg däremot är ju helt personligt och jag föredrar också varmare färger så det tycker jag inte att du ska bry dig om, vilket du uppenbarligen inte gör :)
    Förlåt att jag inte är mycket till hjälp, men att bedömma stenar utifrån bild är otroligt svårt om det inte är något som är uppenbart skevt, svårare är det dessutom om stenen är fattad redan. 
    Den är från Kaplans, utöver det jag nämnt så är det storlek 15 mm, vikt 2,7 g och nyvärdet är 12000 (enligt ett litet infoblad jag fick). Ingen info om slipning, vilket jag också tycker är mest intressant. Jag ska gå tillbaka och fråga om det finns ett certifikat med info om slipning samt om guldet är blandat med nickel (är allergisk).

    Visst är det väldigt intressant med stenar! Innan min sambo friade var jag helt ointresserad, nu har jag plötsligt ett brinnande intresse haha :) 
  • zero

    Kan inte låta bli att skratta lite. Men den där sista meningen är verkligen helt instämmande på mig också! Jag var väl visserligen en del ädelstensintresserad förr också gillade smycken och allt sånt där,men diamantskadan kom helt klart precis som du nämnde, vid förlovningen.

    I och med att karaten är så pass låg, och ringen är andra hand skulle jag inte tro att det fanns cert. Men jag menar, köper man andrahandsgrejer från påtlitlig källa så kan det kvitta sålänge man har all information och helst en helt oberoende bedömning utanför stället man köper ifrån.
    Har ringen dock kostat 12 000 från början är det med all sannorlikhet inget imponerande (gällande slipning alltså).

    Jag är är löjligt kräsen när det gäller fancy cut, men kommer det till de mer genuint antika stenarna så får man i många fall räkna bort cert och att stenarna redan sitter fattade i ringar. Jag är beredd att göra det själv,sålänge det finns en oberoende gia-utbildad värderingsman (diamantgraderare) som kan ge sin bedömning av "varan". 

    Förövrigt så tycker jag det som sagt är hemskt roligt med någon mer som inte har problem med lite färg, roligt att släktet inte är helt utrotat Skrattande
     

  • jessi85

    Tack för all info zero, verkligen lärorikt! Då kanske det inte finns cert, men jag ska gå tillbaka och fråga lite mer om den. Tycker den är himla söt ändå...

    Jag försår faktiskt inte varför diamanter i den lägre delen av färgskalan (innan de blir fancy color) ska anses lite fulare, jag tycker de har sin egen skönhet :)

  • zero

    Ja du kan säkert få mer uppgifter än vad du redan har. Om stenens djup, bord etc.

    Och allting är ju personlig smak.

    Läste på något annat forum för ett tag sedan om en tjej som hade hittat en stor rund brilliant på 5ct och ett starkt avrådande från andra att inte köpa den pga av att stenen läckte lite ljus runt om i kanterna främst. I slutändan köpte hon stenen ändå,trots att den var långt ifrån vad som anses bra.  För i slutändan är det så, att alla kan se charm även i en slipning som kanske inte är den absolut bästa. Sedan är det ju förståss inget man medvetet ska sträva efter men ser man det där lilla extra i något så bör man slå till om allt annat stämmer och man inte blir lurad pga av priset i förhållande till vad det faktiskt är (dvs att stenen är allt utom excellent eller ideal i det fallet).

    Nej jag vet inte heller. I usa är de mest populära färgerna K och under och här är det väl snarare H och högre. Ska man dessutom fatta stenen i gult guld förstår jag inte varför man betalar ett högre pris för F-D,när stenen ändå kommer se gulare ut  just för hur den är fattad.
    Det finns ingenting som kan få mig att tappa hakan mer än en geniun antik och bra slipad cushion i färgen L till P. Gillar dock inte grå kroppsfärg. Annars som sagt,kan det få mig att tappa hakan.

  • zero

    Ovan skulle det givetvis stå: "I och med att caraten är så pass låg, och ringen är andra hand skulle jag inte tro att det fanns cert".
    blir fel ibland när man pratar om karat och carat samtidigt hehe. 

  • karamell

    Den ser ut att vara exakt likadan som min vigselring, bara att jag betalade 25,000 (ord pris 32,000) för min, så det verkar vara ett bra kap. Detdär med kvalité på diamanterna är väll en smaksak. Jag tycker ringen är fantastiskt fin! Kör på den!

  • jessi85

    karamell, jättefin ring! Tror din ring är av bra mycket högre kvalitet än den jag tittat på, både i guldet och i diamanterna :) 

    zero, cushion är min favoritform också. Åh, tänk en riktigt bra slipad cushion i färg N eller däromkring... Det vore nåt!

    Har nog beslutat mig för att inte köpa ringen, den var väldigt fin modell men tyckte inte att diamanterna gnistrade tillräckligt, de hade inte nog med "fire". Tack för alla svar, det är ett intressant ämne!

Svar på tråden Ring och diamantexperter, se hit!