• sötnöten

    Brudens marsalker och brudgummens tärnor?

    Jag och min m2b har funderat länge på hur man löser detta dilemma: Den dag vi tänker gifta oss så har vi kommit fram till att vi båda vill ha tärnor/marsalker av båda kön, alltså att jag (kvinnan) kommer ha t ex. två killar och en tjej och min partner (mannen) kommer vilja ha två tjejer och en kille. Eller att jag har två killar och min partner två tjejer. Det följer ju inte riktigt det traditionella bröllopet, tänker vi och klurar på om det finns någon väg runt det? Eller ska man, rent ut sagt, strunta i det traditionella?

    Därför undrar vi nu vad ni tycker och tänker samt om ni har varit med om någon sådan lösning?

  • Svar på tråden Brudens marsalker och brudgummens tärnor?
  • iJenny

    Hej,

    vi funderar på samma sak, och min sambo tycker vi ska ha ett "entourage" istället för tärna/marskalk. Jag tycker man gott kan strunta i det traditionella, om man nu inte själva gärna vill att det ska vara traditionellt så klart.

    Sen tror jag det kan vara bra att vara tydlig med vad man då förväntar sig från de man ändå ber att vara vad man nu kallar det. Det är nog viktigt även om man följer de traditionella rollerna, men då är det nog lättare att båda parter antar olika saker om vad som förväntas. Alltså bara tänka igenom innan vad man vill att olika personer ska hjälpa till med/göra, och prata med dem om det, så alla förstår ungefär hur det ligger till.

    Jag har inte varit med om någon sån lösning på de bröllop jag varit på, där har det varit enligt den traditionella uppdelningen, bruden har haft en eller flera tjejer som tärnor, och brudgummen en eller flera killar som marskalker. Men jag tycker som sagt att man inte behöver bry sig om traditionerna bara för sakens skull. Känn efter vad ni vill, och hitta en bra lösning för det!

  • sötnöten

    Vad innebär entourage i ert fall? Var i kyrkan befinner sig de då? :) 

  • iJenny

    Vi ska inte gifta oss kyrkligt, utan kommer gifta oss borgeligt, så just den frågan har jag inte tänkt på. Vi har inte heller kommit så långt i planeringen att vi tänkt på hur vi ska stå och gå under vigseln. :)

    Det vi pratat om är kanske fyra-fem-sex kompisar som hjälper till, på ett eller annat sätt. Vi har inte tänkt att alla ska vara med framme vid själva vigseln tror jag. Kanske ingen som kommer vara det. Vi har nog tänkt att försöka stå med framsidan mot gästerna också, eller åt sidan på nåt sätt, inte med ryggen emot som man gör i kyrkan.

  • TheD

    Om jag inte hade haft en syster men en bror så skulle han få gå i brudföljet efter mig :) Förutsatt att relationen mellan oss vore lika bra som den är mellan mig och min lillasyster.

  • sötnöten

    Så ni anser inte att, om ni skulle befinna er på ett bröllop med ett brudfölje med både män och kvinnor? Samt brudgummens följe med både män och kvinnor?

  • TheD

    Så vi anser inte vad? Meningen är inte klar ;) att det är fel, konstigt? Om jag gissar att det är åt det hållet du vill till så är mitt svar nej. man ska ha den person bakom sig som man vill ha. Sen spelar könet ingen roll. Har du inte sett filmen  "brudens bäste man? Med fina McDreamy ;)

  • sötnöten

    Oj, vad tokigt det blev^^ Nej jag har inte sett den :)
     

Svar på tråden Brudens marsalker och brudgummens tärnor?