• Sezzie

    Bjuda svärfar...?

    Hej, jag & min m2b har ett litet problem..eller egentligen rätt så stort.


    Vi ska gifta oss & vi vet inte hur vi ska göra med min svärfar. Vi fungerar inte alls ihop. Så har det vart ända sedan början. Kommer jag & hälsar på eller om vi ses så hälsar han sällan ens på mig. Det riktigt känns som man inte duger liksom. Ofta kommer det spydiga kommentarer men jag försöker att inte ta åt mig. Hela tiden så handlar allt om hans son & jag har inget att säga till om typ.


    Jag & m2b har vart tillsammans i 5 & 1/2 år men det har inte blivit bättre. Som exempel när vi skulle flytta till eget; då sa han till m2b att det inte var en bra idé & jag får tolerera det- på ett sätt som om jag kört över m2b & tvingat honom! Samma sak när det gällt b.la körkortet & nu i detta fall- bil. Att det är mitt fel att allt tagit tid & nu bara för han fått körkort så ska m2b skaffa bil på en gång enligt honom. I julklapp fick han av släkten ett "bidrag" till en bil, & då ringer han full & dan till m2b (svärfar är periodare) & förklarar att han minsann ska hålla i pengarna tills det blir bilköp så att jag inte kan ta dem till annat & att han "ger fan" i vad jag säger om saken. Klart att ett sånt bidrag ska gå till bil- men det betyder inte att vi måste köpa bil NU?!


    Jag mår hemskt dåligt över att vara i hans närhet för jag blir alltid obekväm & stel för man inte vet vad som kommer näst. Skulle jag få bestämma skulle han varken komma till vigsel eller middag. Jag är t.om rädd att höra vad han har att säga när han får reda på att vi ska gifta oss! Det är ju ett lyckligt tillfälle för oss & jag vill ju vara lycklig som brud. M2b vill ju dock ha med svärfar.... hur ska man göra? Kanske jag överreagerar....?

  • Svar på tråden Bjuda svärfar...?
  • Anonym

    Hej Efter vad du berättar så tycker jag personligen inte att du överreagerar . Och jag förstår hur jobbigt det känns . Det jag undrar är om du pratat med din mtb om detta ? Förstår han hur du känner, och vad säger han om de ?

  • Anonym (..)

    Självklart vill din man ha med sin pappa på sitt bröllop. Jag tycker inte att du ska försöka porta din mans pappa den dagen. Tänk själv om din man förbjöd dina föräldrar att komma på en av ditt livs bästa dagar? Du gifter dig med den familjen och ni måste hitta en väg som både du och din man kan leva med. Jag tycker att du ska låta din blivande man prata om detta med sin pappa. Låt dom få en dag själv! Det blir nog lättare att prata om inte du sitter och väntar och "ser arg ut" ;) i ett hörn. Det är din mans konflikt att lösa med sin pappa. Förhoppningsvis så visar han lite "stake" och förklarar tydligt för sin pappa att du också ska ha en plats i hans familj :)

  • Sezzie

    Jag har pratat med min m2b, & han förstår hur jag känner. Han har försökt prata med sin far men det verkar inte fungera (jag är oftast inte närvarande alls då eftersom jag håller mig undan så mycket jag kan)


    Vad det gäller min egen familj så kommer de inte heller, jag har ingen kontakt med dem. Vi har haft det väldigt komplicerat kan man säga...så inget är väl som det "ska" vara.... :/

  • Anonym (..)

    OJDÅ! Ni verkar inte ha det lätt :/ Jag hoppas att ni löser allt och får en bra bröllopsdag iallafall.

  • Anonym (mm)

    Du överreagerar inte men jag tycker att ni ska bjuda hans far oxå, under uppmaningen att han ska se till att hålla tyst och le, samt om han nu är peridoare avstå från alkoholen. Krav vi har ställt på min mamma innan och krav man kan ställa!

  • Sezzie

    Tack så mycket, så får det bli. Han är välkommen sålänge han ler & är glad den dagen helt enkelt- oavsett åsikter i övrigt. Jag vill ju egentligen såklart att m2b ska ha sin pappa där, bara så tråkigt när det blir såhär

  • Anonym (mm)

    Klart det är tråkigt, har själv ångest över att mina blivande svärföräldrar ska visstas under samma tak, dem skildes för länge sedan men dem kommer nog aldrig kunna sluta fred. Så vi kommer kräva att dem lägger det åt sidan på våran dag. För vill dem komma får dem bita ihop under den dagen. Stå på er och be om hjälp om ni känner att ni inte vill lägga energi på honom under er stora dag. Kanske kan någon annan släkting eller närstående säga ifrån om han går över gränsen.

  • CoG

    Bjud honom till vigseln och ha en separa middag/ fest för alla ni trivs tillsammans med

  • Sezzie

    Ja det känns ju lite tråkigt, får avvakta & se hur han tar nyheten när vi berättar.

  • vastrahult

    Åh så tråkigt! hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för er! Kom ihåg att det är eran dag och det ska han inte få förstöra! Prata med din blivande, kanske han kan "hota" med att han åker ut med huvudet före om han beter sig illa!

    Om han bryr sig om sin son och hans lycka så borde han kunna skärpa sig för eran dag! Annars är han bara en egoist!

    Vad händer om du skulle säga ifrån riktigt på skärpen när han behandlar dej så illa?

    lycka till! berätta gärna hur det går! 

  • Sezzie

    Tack vastrahult, jag får prata mer med m2b om det. Men vi är överrens om att om han inte tänker vara glad & trevlig den dagen för oss så behöver han inte komma. Känner mig rätt obekväm att ens vara i närheten när nyheten kommer fram om jag ska vara ärlig. Vet inte riktigt hur han skulle reagera faktiskt...jag har nog vart lite för snäll & svalt det & försökt att inte bry mig...fast det är ju klart jag bryr mig...

Svar på tråden Bjuda svärfar...?