• Jaijam­aica
    Äldre 28 Dec 19:53
    2275 visningar
    1 svar
    1
    2275

    Kan en svensk vigselförättare viga oss i Schweiz även om min förlovade saknar uppehållstillstånd.

    Min blivande man är Jamaican, men befinner sig illegalt i Schweiz sedan en herrans massa år och väntar nu på att bli utvisad. Schweiz vägrar att viga oss fastän vi levat och varit tillsammans i två år. 

    Vem har rätt att viga oss och vilken lag är det som gäller? Schweizisk för att vi befinner oss på schweizisk mark. I Schweiz får ingen präst viga dig om du inte först blivit gift borgerligt-vilket nu den schweiziska staten vägrar att göra. Utan uppehållstillstånd ingen vigsel. I Sverige räcker det väl med en präst eller vigselförrättare utför akten. Skulle en sådan akt, utfärd av en svensk med tillstånd, på schweizisk mark anses laglig. 

    Enligt dom mänskliga rättigheterna har varje människa oavsende färg, religion och härkomst  rätten att grunda familj - den rättten anser Schweiz inte behöva följa. 

  • Svar på tråden Kan en svensk vigselförättare viga oss i Schweiz även om min förlovade saknar uppehållstillstånd.
  • Äldre 8 Jan 17:15
    #1

    Ser att frågan är gammal och du inte fått något svar.


    Jag har ingen aning! Men kontakta Svenska kyrkan och svenska UD för att fråga om dina rättigheter (om du är svensk medborgare, vilket jag antar). Kanske har Jamaica någon motsvarighet till UD som ni också kan få hjälp ifrån?


    Kanske kan ni viga er borgerligt på svenska ambasaden (borde väl finnas ngn sådan i Schweiz?)?


    Lycka till!

Svar på tråden Kan en svensk vigselförättare viga oss i Schweiz även om min förlovade saknar uppehållstillstånd.