• Isasa

    Om grannen fotar, hur mkt bör vi betala honom?

    Vi har en granne, vars barn våra barn ofta leker med. Vi vuxna umgås inte mer än det nödvändiga "barn-och granneumgänget". Nu är det så att den här grannen är en fd fotograf. Han har haft egen studio för många år sedan, men sadlade om till ngt helt annat nyligen så hans firma finns inte längre i bruk. Min fråga, om man frågar honom om han skulle vilja fota vår familj på bröllopsdagen (kanske Max en timma), hur är brukligt att göra med betalning? Ska vi fråga honom vad han vill ha för detta (förutsatt ATT han vill/kan göra det), eller ska vi "erbjuda en slant"? Isåfall, hur mycket tycker ni är rimligt att man ger i betalt för en timmas fotografering, där vi sköter framkallning o sånt själva efteråt? Hjälp

  • Svar på tråden Om grannen fotar, hur mkt bör vi betala honom?
  • Solkärlek

    Det här var en intressant fråga. Jag funderar själv på hur man ska göra med fotograf och alternativ till heldagars proffsfotografer. 

    Min spontana tanke var såhär: 1, fråga grannen lite fint om han skulle vara intresserad att fota ert bröllop med tanke på att han tidigare arbetat som fotograf. Förutsättningen är ju att han vill och kan den dagen. 
    2, fråga hur mycket han skulle vilja ha betalt som ersättning. Förklara här förutsättningarna som ni önskar (tid, ej framkallning mm). Eftersom det är han som utför tjänsten (arbetet) så tycker jag att han får sätta priset (precis som det är för verksamma fotografer). Kanske blir det till och med så att ni får det som en gåva eller så tar han 10 000 kr om han jobbat mycket med bröllop tidigare och att det var så mycket han tog då. 
    3, beroende på vilket pris han sätter så kan ni antingen tacka ja eller nej. Ni kan ju överväga vad ni själva är beredda att lägga och sedan resonera med honom  vad han tycker. 

    Detta var mina tankar. Vore kul att höra hur det går och vad han svarar.  

  • Isasa

    Tack! Jag tycker det låter som en jättebra ide Ska bolla lite med sambon och sen får vi se. Det enda är ju om han vill ha en enorm summa och vi avtackar oss hjälpen då vi redan nu har en tokliten budget, skulle kännas så himla sniket :p Men fråga kan man väl alltid och om nu priset övergår vårat tilltänkta så får det bli ett annat problem ;) Tack igen

Svar på tråden Om grannen fotar, hur mkt bör vi betala honom?