• Äldre 13 Dec 21:59
    4689 visningar
    10 svar
    10
    4689

    Vårt bröllop - låååååång med massa bilder och mina tips!

    Det är nu drygt 4 månader sen vårat bröllop och den utan tvekan bästa dagen i mitt liv!!!
    Bröllopstorget var en så stor hjälp och en bra inspirationskälla under planerandet så tänkte dela med mig av vår bröllopsberättelse och de tips jag har från planeringen och dagen. Happy reading!

    Våran dag för oss alldeles, alldeles perfekt på alla sätt och det finns inte en enda sak jag direkt skulle vilja ändra på….ändå miste jag en brudtärna (och än viktigare en vän under planeringens gång), blommorna såg helt annorlunda ut än vad jag trodde jag hade beställt men var jättefina, jag glömde/brydde mig inte om de smycken etc som jag tänkt ha, musiken var inte tillräckligt hög under ceremonin, vi glömde bort mycket av dekorationerna till vigselplatsen, de gulliga barnen med skylt texter klumpade ihop sig så att man inte såg ordentligt, middagen blev nästan 4 timmar istället för 2 som planerat, vi glömde helt använda våra ”eldsprutare” till skumpa och beställa in hot shots till alla enligt plan. Min klänning är både brännmärkt, trasig och helt förstörd. Neil’s best man bröt in i första dansen för tidigt så att vi då inte han göra vårt tjusiga dip (som vi tagit flera lektioner för att få till så snyggt J). Den vackra tiaran jag hittat efter timmas letande, det matchande örhängena, de snygga underkläderna, de extra paret skor, den nya parfymen, slöjan, ombytesklänningen för kvällen användes inte över huvud taget…och ändå känner vi båda att inget….absolut ingenting gick fel!!!

    Hade någon veckan innan bröllopet berättat att allt det skulle hända hade jag säkert fått spelet men vad jag försöker säga är att inget av det där jag trodde spelade så stor roll innan kändes längre viktigt på dagen. Det var ren och skär lycka och ingenting i världen hade kunnat rubba det. Vi skulle ju gifta oss. Den mest fantastiska människa jag någonsin träffat skulle bli min man!. Det var plötsligt det enda som spelade roll!


    Firandet började på kvällen innan bröllopet med middag på Villa Gothem med våra familjer och sen fortsatte vi med drinkar tillsamanns med alla gäster på Josefina. Merparten av våra gäster flög in från UK (vi bor i London) och de flesta svenskarna och engelsmännen hade inte träffats tidigare så det var suveränt att alla träffades kvällen innan över några avslappnade drinkar så att det hunnit lära känna varandra redan innan bröllopet. För oss blev det också en naturlig bröllopsplanerande deadline i och med att vi lämnade vårt hotellet för middagen. Det som inte var gjort då fick va och vi kunde inte annat än att njuta av varandra, sällskapet och den stora dag vi hade framför oss…


    Vi lämnade Josefina vid 1-tiden på natten och sov på hotell Stureplan där även våra utländska gäster bodde. Jag vet att det inte är kutym att sova tillsammans natten innan bröllopet men har aldrig riktigt förstått varför. Vi tog ett glas bubbel när vi kom tillbaka, dansade /övade på vår bröllopsdans, låg och pratade igenom dagen vi hade framför oss och somnade lyckliga i varandras famn.


    Morgonen efter hade vi en lång frukost innan jag och brudtärnorna gick över gatan till Björn Axén för att fixa håret. Första glasen med skumpa! :) Jag är dålig på att fixa håret själv och valde att lägga pengar på detta trots att jag tyckte det var vansinnigt dyrt. Jag blev helnöjd med resultatet men så här i efterhand hade jag nog gått någon annanstans istället. Min frisyr var inte så komplicerad och jag är övertygad om att det hade blivit minst lika bra hos någon annan för hälften av priset men inget att gråta över :)



    Sen gick vi tillbaka till hotellet där Hanna (sminktjejen) redan hade dukat upp. Mer skumpa :)
    Jag var bara superlycklig och inte det minsta stressad eller nervös! När vi var klara åkte vi ut mot Rånäs och smögs upp till bröllopssviten för ombyte, en lätt lunch…och mer skumpa. Det var bara rent magiskt alltihop. Jag såg gästerna bada nere vi bryggan, mingla runt slottet och bandet börja jamma vid vigselplatsen. Folk kom in och sa hej och stämningen var helt fantastiskt. 



    Slottet, vigselplatsen i parken utanför, spa avdelningen och bröllopssviten


    Förberedelser

    Jag var innan bröllopet riktigt missnöjd med min känning och hade sån ångest för att jag hade valt så fel men som magi, på dagen, när klänning väl kom på kände jag mig finare än jag någonsin gjort och allt var bara som en dröm. Nu när jag ser tillbaka på det tror jag att det mest var nervositet och osäkerhet med valet. Det finns ju så otroligt många fina klänningar och det var svårare än jag trodde att välja en…den rätta…och bara ha en chans i livet att få det rätt.

    Det enda som oroade mig något under var hur mig M2B, Neil, mådde och jag misstänkte att han var nervös. Främst över hur jag kände mig, gissade jag:) Så jag satte mig ner och skrev en liten lapp till honom för att tala om att hur bra allt kändes, att jag aldrig känt mig lyckligare och önskade att han också kunde försöka släppa eventuellt nervositet och njuta at stunden istället. Han har efteråt sagt att han i den sekund han läst lappen, på allvar kunde slappna av och se fram emot det hela istället så det kanske kan vara något till er som väljer att inte se varandra innan vigseln.

    Och så plötsligt var det dags!... Vi hade min mans syskonbarn som gick först. En var ringbärare (trots att vi inte ville ha någon så hade min mans syster ordnat det, jaja J) och de andra 4 barnen höll skyltar som sa ”uncle – Neil – here – comes- your – girl, sen gick brudtärnor med groomsmen och sist jag och pappa. Neil stod redan framme med best man och vigselförrättaren. 



    Det var så kul att se alla samlade och jag har aldrig varit lyckligare. Neil var såååå snygg så att det pirrade i hela mig när jag såg honom och han hade ett leende över hela ansiktet. Vi hade varit så oroliga över att gråta genom hela ceremonin men det fanns ju inget att gråta över :)  Istället log och skrattade vi genom det hela. Vi hade en diktläsning och min syster sjöng vår sång tillsammans med delar av bandet - Stay with you av John Legend. 




    Vi läste våra egna löften (vilket var min absoluta höjdpunk av dagen)…..




    …och när vi äntligen fick kyssas för första gången som man och fru så började bandet spela ”love is in the air” och de blev kompande av 10 st småtamburiner som bröllopsföljet spelade på.


    Vi gick euforiska ut och gick direkt till vår fotografering (som vi avsatte hela 10 min till! :) medan resten av gästerna gick till terrassen för skumpa, snittar och mingel.  Vi hade fotograf Kate Gabor tillsammans med hennes dotter Linda. Två riktiga fotografgenier som lyckades ta så många fina bilder på så minimalt med tid. En mycket uppskattad bröllopspresent från min syster &  svåger!!

    Här är några av våra favoriter:









    Sen blev det, gratulationer, middag, tal, en väldig massa vin och en helt fantastisk stämning! 




    Bordsplaceringen var mycket lyckad och våra gäster satt vi runda bord om 10. Vi delade inte på par utan ville att de skulle få uppleva festen tillsammans och de flesta bord hade 3 par och 4 singlar. Det var högljutt och livat precis som vi ville ha det. Vackra tal och stundvis inte ett öga torrt, roliga tal och kreativa sånger etc. Maten var fantastiskt. Många pauser så vi hann mingla. Middagen avslutades med ”Helan går” och Rånäs egna snaps. Sen gick vi upp på övervåningen för tårta, kaffe/avec. Sen var det dags för första dansen och bandet började spela. Dem körde sitt första sett, sen gick vi alla ut och tände Khom Loy lyktor och hade en eldshow som underhållning. (Tyvärr inga bilder från kvällen här :))



    Tillbaka upp och bandet fortsatte göra sin grej. Dem var sååå bra! 9 pers med 3 blåsinstrument. Vi betalade för 2x45 min med dem körde i 3,5 timmar för att dem tyckte att det var så kul :)


    Svensk godisbuffe och vickning ställdes fram under kvällen men utan avbrott. DJ:n tog över vid 02-tiden och höll på till klockan 05:00. Då var vi ca 30 pers kvar som tyckte det var dags att byta om till badkläder J
    Vi öppnade 3 st utomhusjazzucis och drack de sista flaskorna skumpa där med morgonsolen i ansiktet och vid sju vinglade vi hem över gräsmattan:)
    Jag vet att det är många som inte tycker att ett bröllop ska vara en fyllefest och det är inte vad det handlade om. Vi hade bara en riktigt kul kväll, ett ordentligt party och tyckte det var viktiga att dansa, prata och umgås med våra närmaste istället för att ligga och mysa i sviten. Det har vi ju hela livet på oss att göra! J:) Ännu ett köp jag ångra är däremot brudunderkläderna-dem fanns det ingen som helst energi att visa mig i efter detta 17 timmars firande :)…


    Det var så kul, kvällen bara rann förbi och även om jag pratade och dansade med alla känns det inte som jag riktigt hade tid för någon mer än 3 minuter men åh, vad lyckliga vi var :)


    Efter en alldeles för seg morgon bara några timmar senare tog vi oss ner till frukosten. Det var så härligt att se alla dagen efter och stämningen var på topp. De som inte hade varit uppe lika länge som oss hade varit nere och bastat och badat i sjön och jacuzzin. Några var ute och cyklade i omgivningarna men de flesta satt och pratade på terrassen och i matsalarna.


    Klockan 12 kom bussen och vi vinkade av alla våra underbara gäster som hade gjort dagen så magisk och minnesrik.


    Efter det var inte allt lika härligt längre…våra huvuden bankade ikapp och vi ville inget hellre än att gå upp och lägga oss i vår underbara svit som vi knappt hade hunnit utnyttja och vi försökte med allt vi hade att få boka en natt till men slottet var tyvärr stängt på söndagar och all personal skulle gå hem :(


    Det var bara att se till att packa ihop allt och försöka vakna till liv. När bilen var fylld la vi oss på gräsmatten och började så smått smälta de senaste dygnen. Det kändes alldeles överväldigande men helt fantastiskt.


    Vi hade bokat en natt ute på Grinda värdshus så vi tog bilen till Vaxholm och skärgårdsbåten ut, njöt av en härlig middag på bryggan i solnedgången och kunde inte prata om annat än den underbara helg vi just upplevt. Självklart såg vi till att kalla varandra man och fru i varenda mening vi kunde få in det i också :)


    Efter en middag i Vaxholm med mamma dagen efter (för att tacka för all hennes hjälp) åkte vi ut till Arlanda och tillbaka hem till London. Sen var det bara att packa om och ut till flygplatsen kvällen efter igen…dags för bröllopsresan!...


    …Och resan var rena drömmen! Vi var först i Seminyak på Bali i 4-5 dagar. Där bodde vi som kungar i en stor villa med egen pool. Själva Seminyak var inte för oss däremot. Det fanns en massa riktigt bra ställen och restauranger att hänga på men precis som Thailand var för 15 år sen så är det inte byggd för att gå omkring i och det finns inga trottoarer och en massa trafik så det bästa är att åka taxi överallt men vi gillar mer strandpromenader och mysiga gågator under semestern. Hur som helst gjorde vi en massa utflykter och hittade underbara små gömda stränder och andra guldkorn runt omkring. 



    Efter det åkte vi till Gili öarna utanför Bali och det var helt fantastiskt! Underbara restauranger, vi tog många spabehandlingar, badade, solade, cyklade och dök en massa!!! Och vilka dyk!..De föder upp sköldpaddor på en av stränderna i närheten så havet är fullt av dem. Under 1 enda dyk såg vi över 10 st jättesköldpaddor till exempel varav några var större än oss båda. Jag visste inte ens att de kunde bli så stora! Det var hur som helst helt underbart och vi levde på fisk- och skaldjur hela tiden.




    Sen åkte vi tillbaka till Sanur på Bali som är mer av en turistord med strandpromenad, och allt det vi saknade i Seminyak. Bodde på ett vansinnigt lyxigt hotell och hade det grymt bra! Vi kombinerade det med meditation, spa, yoga och lite vildare aktiviteter som forsränning och så i Ubud. Fantastiskt! Efter det åkte vi med propellerplan till Boracay i Phillipinerna och där hittade vi det riktiga paradiset!!! Vilket ställe! Det går inte att beskriva. Det är så vackert och fantastiskt på alla sätt. Dykningen är magisk, nattlivet vilt, vattnet klarare än i vilken pool som helst, riktig pudervit sand, superbra mat och dessutom billigt! Det känns som det och El Nido (en liten bit utanför) är några av det allra sista ställena som är kvar av paradiset i världen. 


    Hur som helst hade vi en riktigt drömresa och vi kunde inte vara nöjdare!!!


    Det var minst sagt ett lång och hårt fall när man dagen efter en ång och jobbit hemresa var tillbaka i verkligheten och på kontoret igen dagen efter men vilken sommar!!!:)


    Mina basta bröllopsskönhetstips:


    Naglar – Lady J = Julia Löfgren, http://www.ladyj.se/  
    En riktig nagelgudinna! Jag har gjort naglar hos henne tidigare och hon är inte bara en riktig konstnär. Naglarna är dessutom superstarka och håller till din egna nagel växt ut så pass mycket så det inte längre ser bra ut. 5 veckor för mig så fick vara fin över hela smekmånaden också!



    Hanna Zätterström (smink) – även hon en riktig konstnär!. Jag var så nöjd med sminket och hon förstod precis vad jag önskade. Hon hade dessutom dukat upp med gudomliga praliner, ljus och dofter och är en dessutom fantastiskt trevlig och rolig!

    Fransförlängning - Gunilla Vinter, http://www.gunillavinter.se/fransforlangning.html
    Jag har gjort många fransförlängningar tidigare och har alltid det under somrarna för att slippa behöva sminka mig alls men Gunilla Vinter’s är helt klart dem bästa jag någonsin haft! Om hon ändå kunde hålla till i London!...


    Viktminskning - Tabata träning (8min) på morgonen och en en riktig tråkig lågkalori med vitamintillskott funkade för mig men åh så skönt att det är över. 4 veckor höll jag ut (men lite fusk såklart) och tappade i alla fall drygt 6 kg. Säkert inte hälsosamt och ingen långsiktig lösning


    Färska blommor i håret – NEJ!!! Jag hade hittat några olika varianter på fina konstgjorda blommor som jag tog med till frisören men hon tyckte bestämt att jag skulle ha färska blommor. Jag trodde henne och fixade en stor vit pion från en blomaffär och förvarade den i plastpåse i kylen över natten som jag skulle. Den höll ungefär till middagen startadeJ Jag hade en extra att byta till på rummet om det skulle hända men det blev aldrig av. Själv tycker jag att det varit finare med en fin fusk blomma istället för en vissen färsk blomma! :)


    Klänningen – var inte för rädd om din vackra klänning på bröllopsdagendagen. Jag var kanske lite för oförsiktig å andra sidan och trodde att min klänningen var totalförstörd efter bröllopet. Det var helt svart/gräsfläcking och smutsig på släpet, jag hade en reva från en av ”upphängningarna” av släpet och det var dessvärre även en litet brännmärke i den. Men kul hade jag i den så det fick vara värt det! Jag tog den ändå till kemtvätten och berättade var som hänt och tro det eller ej – klänningen ser helt ut som ny! Jag vet inte vad de gjorde för att få bort det men INGENTING är kvar. Tyget där det lilla brännhålet var klipptes bord och det finns inte en chans and någon någonsin kulle kunna se var det varit med så mycket typ i kjolen. Jag har nu en nyvunnen tillit för kemtvätten!! :)


    Några andra tips från vårat bröllop (som jag redan skrivit i en annan tråd):


    -Jag fick ett tips av en van kvällen innan bröllopet som jag kan dela med mig av:
    Nar prästen/vigselförrattaren frågar: Do you/Tager du... Stanna upp, vand dig mot din blivande och säg JA till honom och inte till prästen :) Kanske självklart men inget jag hade tänkt på innan...

    -Som många redan skrivit ar ett tips att hålla blommorna i midjehöjd for snygg hållning och form och for att se dig och klänningen.

    -Ett annat tips ar att ta ett djupt andetag och prata högt och tydligt under ceremonin. Det ar bra mycket svarare att låta och känna sig nervös med ordentligt med luft i lungorna. Testa!

    Några andra, högst personliga tips på saker jag tyckte funkade bra på vart bröllop är:

    -Sov tillsammans natten innan. Det är väl dä om någonsin man behöver varandra och det var fantastiskt att sammanfatta kvällen innan ihop, dricka ett glas skumpa och somna i varandras famn...och ännu harligare att starta den basta dagen i vara liv ihop!

    -Ge dig själv en planeringstopp deadline och se till att bara njut efter det. Jag hade min klockan 17:00 dagen innan nar vi lämnade rummet for middag och efterföljande drinkar. Då borjade firandet for mig och jag bara njöt och tog in. Det som inte var klart da fick va. Underbart!

    -Runda bord under festen! Det inbjöd till att prata med fler och skapade en fantastisk stamning.

    -Egna löften. Det kändes sa personligt, ärligt och vackert att få saga de ord vi själva hade valt och ville lova varandra.

    -Videofilma vigseln. Om ens endast med en mobiltelefon. Det går så vansinnigt fort och kändes knappt som man hinner förstå vad som händer så jättekul att kunna se tillbaka på.

    -Lägg in några bensträckare under middagen och meddela detta till gästerna nar ni sätter er sa att de vet att det kommer tillfallen att gå på toaletten, röka, mingla etc. Förenklar mycket for personalen och toastmastern med planering av talen.

    -Ha inga förväntningar pa bröllopsnatten :) det ar en lång dag med mycket känslor och i varat fall en riktigt ordentlig fest och det tar på energin. Men vad f-n, det har man ju hela livet på sig att hålla på med :)
    -Boka bröllopssviten dagen efter bröllopet! Om det ar en sak jag hade velat haft annorlunda sa hade det att ha haft bröllopssviten dagen efter bröllopet istället. Jag bytte visserligen om i sviten men mycket mer såg jag inte av den. Det hade varit fantastiskt att fatt krypa tillbaka ner i sangen och utnyttja det fantastiska rummet dagen efter.


    -Lämna klockan hemma. Allt kommer ändå att hamna 2 timmer efter planerat schema...och det ar ok! :)

    -Hjälp festen in i andra andningen. Efter tårta, kaffe, avec, första dansen och efterföljande dans så brukar det bli dags for vickining och efter det finns en risk att festen dör. Alla vet att de stora delar ar avklarade och man har redan varit igång sen mitt på dagen. Hjälp festen in i andra andningen med något lite extra. Vi hade en litet eldshow här så att alla tvingades ut for lite friskluft, möttes av nya glas bubbel på vägen in, och bandet drog i gång sitt andra set. inte en gäspning syntes till :)

    -Men det allra viktigaste av allt är väl ända (om alla andra också skriver) att slappna av, ha kul, strunta i alla små detaljer och verkligen njuta av dagen!

    Men stor avundsjuka :) till alla er som har denna fantastiska dag framför er önskar jag er lycka till och hoppas ni får en alldeles fantastisk dag!!! Och snäll skriv om den här sen så att vi andra kan få ta del. Bara drygt 4,5 år kvar till vi gifter om oss nu :) – vart 5:e år har vi sagt! Det är alldeles för kul för att bara få göra en gång i livet:)...

  • Svar på tråden Vårt bröllop - låååååång med massa bilder och mina tips!
  • Äldre 14 Dec 06:41
    #1

    Tack för en väldigt fin berättelse!!! Sååå snyggt par är ni, herrejösses!!! :) längtar till nästa sommar, då det är vår tur!

  • Äldre 14 Dec 09:12
    #2

    Tack för massa bra tips! Din klänning var ju heelt fantastisk!!!

  • Äldre 14 Dec 09:27
    #3

    Hela din dag verkar varit så lyckad! Nu är jag inte så orolig att det inte ska bli minnesvärd. Nu ångrar jag nästan att vi ska gifta oss. Då försvinner ju den dagen från framtiden! Jag vill nästan inte att dagen ska komma för då är den snart över.. Superläckra bilder och så snyggt par ni är!

  • Äldre 14 Dec 15:12
    #4

    Oj, vilken härlig dag ni hade! Och hovfotografen som fotograf, wow! Jättekul att läsa!

  • Äldre 14 Dec 17:43
    #5

    Det låter helt fantastiskt! Tack för att du delade med dig av er dag!

  • Äldre 14 Dec 22:55
    #6
    meandmylove skrev 2013-12-14 09:27:49 följande:
    Hela din dag verkar varit så lyckad! Nu är jag inte så orolig att det inte ska bli minnesvärd. Nu ångrar jag nästan att vi ska gifta oss. Då försvinner ju den dagen från framtiden! Jag vill nästan inte att dagen ska komma för då är den snart över.. Superläckra bilder och så snyggt par ni är!
    Tack for alla fina kommentarer! 
    Meandmylove - jag forstar vad du menar men a andra sidan har du sen fantastiska minnen att titta tillbaka pa. Den kanslan ar inte heller helt fel:)  
  • jossan­n
    Äldre 18 Dec 22:21
    #7

    Åh vad kul att du ville dela med dig av hela berättelsen, verkar som att ni hade ett helt underbart bröllop med efterföljande resa! Blev tårögd av era löften, så himla fint! Verkligen kul att få läsa om det, tack för tipsen också, kan vara bra att tänka på när(om) det vankas bröllop för en själv nån gång i framtiden :)

  • Äldre 19 Dec 09:43
    #8

    Hej
    Fantastiskt dag och slott men vad heter det? Lyckas inte känan igen det :)  

  • Äldre 19 Dec 13:47
    #9

    Va underbart att läsa din historia. Jag har inte så mycket erfarenhet av bröllop men det känns som det är precis det här man vill höra, att just den dagen så spelar alla dessa små saker som man tror/tycker är så viktiga innan själva dagen inte så stor roll. Det viktigaste är att man slappnar av och njuter av dagen! Dvs det kommer bli bra oavsett hur det går :) Tack för en lugnande historia!

  • Äldre 19 Dec 19:20
    #10

    Tack. Det är Rånäs slott som ligger ca 50 min norr om Stockholm.


    weddinghelena skrev 2013-12-19 09:43:31 följande:
    Hej
    Fantastiskt dag och slott men vad heter det? Lyckas inte känan igen det :)
Svar på tråden Vårt bröllop - låååååång med massa bilder och mina tips!